2743
Sök

Byte av chip i 940

38 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
Hej!

Får hem mitt nya chip på måndag, och tänkte bara kolla hur det ligger till när man kopplar ur styrboxen.

Bara att skruva bort och koppla ur kontakten och byta chip, koppla i kontakten igen och köra?

Eller måste jag koppla ur batteriet så den "startar om" med nya chipet?

Mvh

566 Inlägg
23 juli 2010
Lyft av ena polen på batteriet, sen är det som du säger bara att byta. Man brukar få trycka in "benen" på chippet lite så det passar.

115 Inlägg
23 juli 2010
Se bara till att den sitter på rätt håll när du byter. På vissa sitter det en "grop" eller pil, då ska du sätta på samma håll som den förra satt i.

566 Inlägg
23 juli 2010
DragonII skrev:
Se bara till att den sitter på rätt håll när du byter. På vissa sitter det en "grop" eller pil, då ska du sätta på samma håll som den förra satt i.

Han märker om det är fel håll, för då går den inte som den ska.

38 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
Tackar!
Tänkte att det var lika bra att fråga så man inte krashar styrsystemet eller något tongue

38 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
Föresten, är det ok att bara plocka av en pol på batteriet och sen skruva upp boxen med kontakten i, och byta chip? Göra det på golvet i fram.

Mvh

1 915 Inlägg
24 juli 2010
Akta dig för statisk elektricitet. Kan förstöra boxen.

Plocka bort - på batteriet, eller dra ur säkring nr 1.

Du kan göra det på golvet om du vill.
Men du måste ändå ta bort boxen från hållaren och kabel, så borde vara trevligare arbetsställning och stå tex vid ett bord eller sitta ner osv....

Sen får du tänka på att för att öka effekten så måste du öka laddtrycket.
Att bara byta chip gör ingen skillnad i effekt.

Innan du ökar laddtrycket, bör du ha en laddtrycksmätare.
Håll dig under 1,0bar med original turbon.
(Beroende på chip, kanske ännu lägre för att motorn ska hålla)
Senast redigerat av Louksor (24 juli 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

38 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
Oki oki smile

Tack Louksor, det har jag koll på, bara elektroniken jag var lite osäker på wink

Mvh

Sök