3349
Sök

Basar i 940 sedan?

190 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
tjaa...

är snart dags att köpa basar o slutsteg o lite sånt smile

har kollat rätt mycket på 3st basar..
1. Cerwin Vega V-Max 12" (2x2ohm)
2. Rainbow Amboss 12"
3. SPL Dynamics XTR12D2S

jag hade tänkt köpa två 12" iaf, men vilken av dom 3 vet jag inte än..

sen hur ska man bygga lådan?

basarna och portarna mot skidluckan?
portar genom hatthyllan o basar bakåt?

jag vill ej ha sluten låda..!

mvh

400 Inlägg
25 juli 2010
Lånar tråd lite.. Har själv 2st XTR12D2S på väg hem, och funderar på samma sak ^^

Kommer bygga portat eller bandpass.. Men har inte hittat nå parametrar någonstans så får väl ta och skriva ut dom då basarna är hemma!

// Jonatan

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 juli 2010
Basar och portar genom skidluckan eller så basar genom skidluckan och portar genom hatthyllan. Om du ska ha basarna spelandes bakåt så kommer du tappa det mesta av ljudet från dom samt att du riskerar få fasfel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

190 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
det jag misstänkte.. men lixom alla säger olika! sjukt störande.. men då vet jag smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 juli 2010
Man riskerar fasfel och utsläckning av vissa frekvenser med elementen frammåtoch portar uppåt med.

Men 2-3 10" skulle jag hellre rekomendera då12" inte får vara för djupa, enda sättet att få in 12" är att baffeln är vinklad helt efter baksätet och är de då för djupa tar de i lådan med magneten.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 juli 2010
Sant men det blir bra mycket bättre än med basar bakåt mot bakluckan och portar framåt/uppåt mot kupén, eller hur? wink Man borde ju egentligen förlora lite också om man låter portarna spela in genom skidluckan och basarna mot ryggstödet i baksätet, det borde ju hindra en del av ljudet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

264 Inlägg
26 juli 2010
Har 2st 10" i mitten av skuffen spelar bakåt med slitz mellan basarna! De har vart allra bäst av alla basar å lådor jag testat!

190 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
Kenko skrev:
Har 2st 10" i mitten av skuffen spelar bakåt med slitz mellan basarna! De har vart allra bäst av alla basar å lådor jag testat!

förklara mer hur du menar:) låter intressant:)

4 693 Inlägg
26 juli 2010
Om man ska ha basarna framåt mot sätet så ska det vara 100% tätt mellan baffeln och sätet.
Annars funkar blir det inte bra.

Kan aldrig bli någon exakt basåtergivning om man bara ställer lådan i mitten av skuffen med basarna bakåt i en sedan...

Booyakasha!

264 Inlägg
26 juli 2010
maccan92 skrev:
Kenko skrev:

förklara mer hur du menar:) låter intressant:)

Har lådan i mitten typ av skuffen så luften kommer mellan låda å hatthylla! Har tyvärr inga bilder just nu men kan skicka när jag fixat!smile påminn mig!! Har spelat frammåt med tätning å de låter sådär...

3 466 Inlägg
26 juli 2010
Har man en låda som är fel avstämd så kan man få konstiga resultat som att den spelar bättre med basarna bakåt och luckan öppen eller att den spelar bättre med dörrar öppna mm.

Har man stämt av lådan rätt från början kan jag nästan lova att du kommer spela högst med basar och portar frammåt, sen om du väljer att dra portarna genom hatthyllan eller skidluckan är ditt eget val. Personligen hade jag satt dom på lådans baffel, alltså samma sida som basarna sitter på, då slipper man risk för fasfel mm.
Bygger du sedan en vägg bakom lådan som tätar så tvingar du basljudet in mot cupen istället för att släppa en del bakåt.

Anledningen till att folk säger så mycket olika är för att merparten inte ens vet hur man stämmer av en låda.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

4 693 Inlägg
26 juli 2010
Lonefox skrev:
Man riskerar fasfel och utsläckning av vissa frekvenser med elementen frammåtoch portar uppåt med.

Men 2-3 10" skulle jag hellre rekomendera då12" inte får vara för djupa, enda sättet att få in 12" är att baffeln är vinklad helt efter baksätet och är de då för djupa tar de i lådan med magneten.

Farsan har en sån där färdig låda med 2x12" GAS Alpha under hattgyllan i sin 940.
Är 98% säker på att det är 12", längesen jag såg den nu.

Booyakasha!

1 230 Inlägg
26 juli 2010
Softis skrev:
Lonefox skrev:

Farsan har en sån där färdig låda med 2x12" GAS Alpha under hattgyllan i sin 940.

en kompis har gas 2x12" i original låda och den går inte in under hatthyllan på hans 940 sad

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 juli 2010
Kenko skrev:

Då har du nog inte fått det riktigt tätt runt lådan när du testat med den spelandes framåt, för det ska spela bäst om du nu inte har svetsat igen bakluckan och slängt i en MASSA dämpmatta där bak. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 693 Inlägg
26 juli 2010
manne_940 skrev:
Softis skrev:
Lonefox skrev:

en kompis har gas 2x12" i original låda och den går inte in under hatthyllan på hans 940 sad

Hopp, då var det 2x10" då "/

Booyakasha!

7 241 Inlägg
26 juli 2010
Softis skrev:
manne_940 skrev:
Softis skrev:

Hopp, då var det 2x10" då "/

Byggt i ett antal 2-900 Softis wink

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
26 juli 2010
som sagt basar och rör frammåt inget krångel sedan en baffel runt lådan som tätar mot ryggstödet och ett mellanrum på iaf 1dm så spelar det optimalt om allt är rätt

att spela bakåt är mer att spela för alla andra än sig själv och blir aldrig lika bra som en låda som spelar framåt och är rättbyggd

12" får med lätthet plats under hatthyllan
fick jag dit 2st lanzar dc12 i min 240glt så ska det inte vara så svårt i en 940 som är högre där bak

Kör fort så hinner inget hända...

7 241 Inlägg
27 juli 2010
Growe skrev:
som sagt basar och rör frammåt inget krångel sedan en baffel runt lådan som tätar mot ryggstödet och ett mellanrum på iaf 1dm så spelar det optimalt om allt är rätt

att spela bakåt är mer att spela för alla andra än sig själv och blir aldrig lika bra som en låda som spelar framåt och är rättbyggd

12" får med lätthet plats under hatthyllan
fick jag dit 2st lanzar dc12 i min 240glt så ska det inte vara så svårt i en 940 som är högre där bak

Som jag sagt...pga vinkeln på ryggstödet och de dryga 32cm på dne ledden (ryggstödet) så får basen inte vara för djup för då tar magneten i lådan i underkant.....

46 Inlägg
27 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
Basar och portar genom skidluckan eller så basar genom skidluckan och portar genom hatthyllan. Om du ska ha basarna spelandes bakåt så kommer du tappa det mesta av ljudet från dom samt att du riskerar få fasfel.

OT: Tappa ljudet? Hur kan det tappa ljudet? Detta får du hemskt gärna utveckla så kanske jag lär mig något nytt:). Med tanke på att en baslåda är gjord för de lägsta frekvenserna så går det igenom skidluckan. Du får även djupare bas. Har prövat att sätta lådan precis utanför luckan men basen blir hård och äcklig. Ett urdrag ur Mutant manual: "Positioning the enclosure facing the rear of the vehicle will increase the bass level due to the inherent bass gain of most vehicles."
Senast redigerat av jude-mannen (27 juli 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 juli 2010
Om du har portarna spelandes direkt in i kupén (dom tar hand om dom allra djupaste frekvenserna) och basarna spelandes bakåt så kommer ljudet från portarna att överrösta det från basarna, samt att du riskerar få fasfel vid och därmed tappa vissa frekvenser. Man får en hel del tryck med basarna mot bakluckan men det låter inte bra, har själv provat och tack men nej tack. I en kombi/halvkombi däremot där det är öppet mellan skuff och kupé är det optimalt att ha basarna bakåt eller uppåt.

Bygger man med basarna spelandes in i kupén och ser till så att det är tätt mot skuffen i en sedan så lovar jag att det kommer låta betydligt bättre än med basarna bakåt, men jagar man dB så är det annat som gäller och då får man som vanligt laborera. Jag är dock ute efter en anläggning som funkar bra till musik och då är det uteslutet att ha basarna bakåt i min sedan.
Senast redigerat av ChriZtoffer (27 juli 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök