2350
Sök

Förstabil Bmw vs Mercedes

3 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#1
Tja då var det dags att köpa första bilen smile

har en budget på ca 20 000, är riktigt sugen på en Bmw e30 eller en Mercedes 190. Jag vill ha en:
*rolig
*bränslesnål
*snygg
*allmänt billigt (försäkring, skatt osv)

Vilken borde jag välja?

Wolkan
25 juli 2010
#2
Ger ett förslag utanför bmw eller mercedes och det är en audi 100 "c4" quattro. Rolig bil att leka med men kan även gå billigt om du vill.

Äger en audi 100 2.8 quattro -94 och det är nog den skönaste bilen att köra t.o.m skönare än min fars -05as v70 :p

Bara ett tips.

3 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#3
Wolkan skrev:
Ger ett förslag utanför bmw eller mercedes och det är en audi 100 "c4" quattro. Rolig bil att leka med men kan även gå billigt om du vill.

Äger en audi 100 2.8 quattro -94 och det är nog den skönaste bilen att köra t.o.m skönare än min fars -05as v70 :p

Bara ett tips.

Det kanske vore något! smile

BMW ///M3
404 Inlägg
25 juli 2010
#4
jag hade en audi 100 2.8 quattro som förstabil och visst var den riktigt kul på vintern, men annars så är den varken snygg eller bensinsnål och under litern hade jag svårt att komma så jag tycker hellre att du ska kolla på en bmw e36

du kan säkert få den här för 15.000 http://www.blocket.se/kronoberg/BMW_320 … =6&w=3

fast det kanske inte var svaret på din fråga egentligen så jag får ursäkta om jag inte hade något bra svar till dig
Senast redigerat av laaaarsson (25 juli 2010)


4 637 Inlägg
25 juli 2010
#5
bjarnebrun skrev:
Tja då var det dags att köpa första bilen smile

har en budget på ca 20 000, är riktigt sugen på en Bmw e30 eller en Mercedes 190. Jag vill ha en:
*rolig
*bränslesnål
*snygg
*allmänt billigt (försäkring, skatt osv)

Vilken borde jag välja?

Bra smak, någon snyggare bil med tanke på dina krav/önskemål går nog inte att hitta.

Wolkan
25 juli 2010
#7
bjarnebrun skrev:
Wolkan skrev:
Ger ett förslag utanför bmw eller mercedes och det är en audi 100 "c4" quattro. Rolig bil att leka med men kan även gå billigt om du vill.

Äger en audi 100 2.8 quattro -94 och det är nog den skönaste bilen att köra t.o.m skönare än min fars -05as v70 :p

Bara ett tips.

Det kanske vore något! smile

Det är verkligen en bil att rekommendera bara att du skriver om du undrar nå om dom smile


laaaarsson skrev:
jag hade en audi 100 2.8 quattro som förstabil och visst var den riktigt kul på vintern, men annars så är den varken snygg eller bensinsnål och under litern hade jag svårt att komma så jag tycker hellre att du ska kolla på en bmw e36

Visar ju bara att du var väldigt tung på gasen, landsväg får jag ner han på 0.8 så inte tycker jag det är så svårt att få han under liter :o

Och visst kan jag erkänna att bmw är väldigt snygga bilar har ägt en själv och jag kommer inge längre än in i garaget med den och där stog jag i 4 månader och skruva tills jag fick nog och sålde den har 3 kompisar med samma problem så jag själv håller ifrån bmw nu längre.
Senast redigerat av Wolkan (25 juli 2010)

101 Inlägg
25 juli 2010
#8
BMW E30 = roligaste vinterbilen jag har haft hittills, bakhjulsdriven å gör precis som man vill i kurvorna..riktigt kul vinterkärra ! dock kanske jag har fått tag i ett måndagsex, men den racklar tyvärr HELA TIDEN !! alltid är det nått som är trasigt...

Har snart bytt ut hela bilen bara i delar, även fast den var fräsch när ja köpte den..helt ärligt så plågar jag inte skiten ur den + att ja servar den regelbundet med olja, filter osv osv bla bla bla...jag kanske bara har haft otur med min, men ja tkr kvalitén är jävla skit faktiskt... +att man lser lite varstans att just E30 lider av ganska mkt barnsjukdomar..men när den väl funkar, som sagt var, roligaste bilen jag kört vintertid för rimlig peng smile

Merca 190 = okej, bakhjulsdriven men de är de enda positiva i min mening...INGEN körglädje över huvud taget, å faktiskt mer trång inuti än en E30. "lillmercan" som den kallas kan man visserligen busa med oxå, men känns som en död sill när man är ute och kör : P om vi nu inte snackar cosworth-versionen som sagt, men en sån är det få personer som har som vinterpulka...

brister finns som sagt i BMWn, men den blir ändå min rekommendation pga rapphet, lätt att manövrera, gott ljud och den gör precis som man själv vill i varje kurva smile

...eller som Wolkan sa, en quattro wink

- riktiga män kokar egen ventilsallad -
projekttråd Audi GT ! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 3#p2169813

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 juli 2010
#9
Självklart skall du köpa en spänstig Bmw eller Mercedes istället den tråkiga klump till bil Audi var en gång i tiden. Sedan var Audi heller ingen premiumbil i klass med dessa två heller, det har de blivit först idag.

När det är 20år gamla bilar som är aktuella kan man aldrig utesluta att man kommer råka ut för en bil som kräver dyra reperationer, men på samma vis som du här har hört historier om trilskande Bmw´s kan du efter en kort sökning hitta skräckhistorier om Audi med flera.

Detta hör gamla bilar till, och det hör i stor grad gamla, körglada bilar till. Men att Bmw skulle vara en bil som gärna trilskas är inte korrekt, en rätt skött Bmw hör till de mer driftsäkra bilar du kan köpa och rullar hur långt som helst. Detsamma gäller Mercedes.

Av dessa bilar håller jag Bmw högst, det är helt enkelt förarens bil på ett helt annat vis än Mercedes och framför allt Audi. E30 är en bra modell, men när det gäller slitstyrka och allroundkapacitet är nyare modeller (Som tex. E36) mer lämpliga.

Men oavsett så är Bmw en bil som lockar förare som kör hårt, och därmed förekommer ofta bilar som är slutkörda i olika grad av omfattning. Rätt Bmw är som sagt en vän för livet, men en Bmw i ok skick är inte enkelt att hitta för 20.000:-, speciellt inte en Bmw E30 som idag är snudd på utrotningshotad.

Och resultatet av att köpa en bil som är slut, oavsett om det är en Bmw eller Volvo, är det du kan läsa ovan; Mer eller mindre omfattande reperationer.

Därför är mitt tips en Mercedes, eftersom det är en roligare bil än Audi på alla vis men det är inte förarens bil på samma vis som Bmw vilket gör att det är betydligt enklare att hitta en sådan i bra skick för en liten budget.
Senast redigerat av Rquired (26 juli 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#10

Lutar mer åt e30n enligt det testet hehe big_smile

Wolkan
26 juli 2010
#11
Rquired skrev:
Självklart skall du köpa en spänstig Bmw eller Mercedes istället den tråkiga klump till bil Audi var en gång i tiden. Sedan var Audi heller ingen premiumbil i klass med dessa två heller, det har de blivit först idag.

När det är 20år gamla bilar som är aktuella kan man aldrig utesluta att man kommer råka ut för en bil som kräver dyra reperationer, men på samma vis som du här har hört historier om trilskande Bmw´s kan du efter en kort sökning hitta skräckhistorier om Audi med flera.

Detta hör gamla bilar till, och det hör i stor grad gamla, körglada bilar till. Men att Bmw skulle vara en bil som gärna trilskas är inte korrekt, en rätt skött Bmw hör till de mer driftsäkra bilar du kan köpa och rullar hur långt som helst. Detsamma gäller Mercedes.

Av dessa bilar håller jag Bmw högst, det är helt enkelt förarens bil på ett helt annat vis än Mercedes och framför allt Audi. E30 är en bra modell, men när det gäller slitstyrka och allroundkapacitet är nyare modeller (Som tex. E36) mer lämpliga.

Men oavsett så är Bmw en bil som lockar förare som kör hårt, och därmed förekommer ofta bilar som är slutkörda i olika grad av omfattning. Rätt Bmw är som sagt en vän för livet, men en Bmw i ok skick är inte enkelt att hitta för 20.000:-, speciellt inte en Bmw E30 som idag är snudd på utrotningshotad.

Och resultatet av att köpa en bil som är slut, oavsett om det är en Bmw eller Volvo, är det du kan läsa ovan; Mer eller mindre omfattande reperationer.

Därför är mitt tips en Mercedes, eftersom det är en roligare bil än Audi på alla vis men det är inte förarens bil på samma vis som Bmw vilket gör att det är betydligt enklare att hitta en sådan i bra skick för en liten budget.

Det här måste vara ett skämt, audi klumpig? en bmw kulle hålla hur länge som helst? nja här hör vi personen som inte riktigt har varit med så länge i matchen. Visst en sak håller jag med om och det är att mercedes kan hålla mycket länge men det beror helt på det att dom flesta mercedes är diesel bilar så dom håller bättre ja men det gör näsan alla diesel bilar.
Men att bmw ska hålla länge, nja där drar jag nog gränsen, jag håller fortfarande med om att bmw är väldigt fina bilar, dom går bra och ser bra ut, men jag vill hellre lägga mina pengar på styling, däck, ljud, trimning, mm. Än att lägga ut dom pengarna på dyra reparationer ständigt.

Och det här att du säger att audi är klumpiga bilar visst kan man tycka det men det är ju som vi säger här uppe det är inte bilen det sitter i det är föraren, så tycker man att en audi är klumpig och inte är nog spänstig så kanske det bara är så att man inte klarar av att köra en sådan bil.

Ja man får vad man betalar för men jag köper hellre en bil som går bra, ser bra ut, rolig att leka med och håller för ca 10-15.000 än en bil med samma utrustning, samma storlek under huven, samma årsmodell och som kanske är lite snyggare fast för ca 15-20.000 som  man sedan måste lägga ner 10-15.000 till bara för att den ska gå igenom besiktningen, nja då köper nog den billigare bilen och lägga pengarna på annat.

Och så har vi ju en sak till audi kan jag lova har då 3 gånger bättre komfort än någon mercedes eller bmw har. Min audi som är från -94 låter mindre inne och utanför bilen än min fars v70 som är från -05 eller någon bmw eller mercedes som jag någonsin har kör/åkt och då har jag kört både nya och gamla bilar, i en audi kör du som en kung, du sitter som en kung, du lever som en kung.

Men om jag nu skulle få välja mellan en bmw eller mercedes så skulle jag skrota bmwn direkt och ta en mercedes kanske inte nu en 190 men typ en 124, 126 eller en 116. För det är fina bilar men bmw = NEJ!

485 Inlägg
26 juli 2010
#12
audi är verkligen inga klumpiga bilar , visst ser dom lite små tjocka ut men bra komfort är det i dom ! !

485 Inlägg
26 juli 2010
#13
Wolkan skrev:
Rquired skrev:
Självklart skall du köpa en spänstig Bmw eller Mercedes istället den tråkiga klump till bil Audi var en gång i tiden. Sedan var Audi heller ingen premiumbil i klass med dessa två heller, det har de blivit först idag.

När det är 20år gamla bilar som är aktuella kan man aldrig utesluta att man kommer råka ut för en bil som kräver dyra reperationer, men på samma vis som du här har hört historier om trilskande Bmw´s kan du efter en kort sökning hitta skräckhistorier om Audi med flera.

Detta hör gamla bilar till, och det hör i stor grad gamla, körglada bilar till. Men att Bmw skulle vara en bil som gärna trilskas är inte korrekt, en rätt skött Bmw hör till de mer driftsäkra bilar du kan köpa och rullar hur långt som helst. Detsamma gäller Mercedes.

Av dessa bilar håller jag Bmw högst, det är helt enkelt förarens bil på ett helt annat vis än Mercedes och framför allt Audi. E30 är en bra modell, men när det gäller slitstyrka och allroundkapacitet är nyare modeller (Som tex. E36) mer lämpliga.

Men oavsett så är Bmw en bil som lockar förare som kör hårt, och därmed förekommer ofta bilar som är slutkörda i olika grad av omfattning. Rätt Bmw är som sagt en vän för livet, men en Bmw i ok skick är inte enkelt att hitta för 20.000:-, speciellt inte en Bmw E30 som idag är snudd på utrotningshotad.

Och resultatet av att köpa en bil som är slut, oavsett om det är en Bmw eller Volvo, är det du kan läsa ovan; Mer eller mindre omfattande reperationer.

Därför är mitt tips en Mercedes, eftersom det är en roligare bil än Audi på alla vis men det är inte förarens bil på samma vis som Bmw vilket gör att det är betydligt enklare att hitta en sådan i bra skick för en liten budget.

Det här måste vara ett skämt, audi klumpig? en bmw kulle hålla hur länge som helst? nja här hör vi personen som inte riktigt har varit med så länge i matchen. Visst en sak håller jag med om och det är att mercedes kan hålla mycket länge men det beror helt på det att dom flesta mercedes är diesel bilar så dom håller bättre ja men det gör näsan alla diesel bilar.
Men att bmw ska hålla länge, nja där drar jag nog gränsen, jag håller fortfarande med om att bmw är väldigt fina bilar, dom går bra och ser bra ut, men jag vill hellre lägga mina pengar på styling, däck, ljud, trimning, mm. Än att lägga ut dom pengarna på dyra reparationer ständigt.

Och det här att du säger att audi är klumpiga bilar visst kan man tycka det men det är ju som vi säger här uppe det är inte bilen det sitter i det är föraren, så tycker man att en audi är klumpig och inte är nog spänstig så kanske det bara är så att man inte klarar av att köra en sådan bil.

Ja man får vad man betalar för men jag köper hellre en bil som går bra, ser bra ut, rolig att leka med och håller för ca 10-15.000 än en bil med samma utrustning, samma storlek under huven, samma årsmodell och som kanske är lite snyggare fast för ca 15-20.000 som  man sedan måste lägga ner 10-15.000 till bara för att den ska gå igenom besiktningen, nja då köper nog den billigare bilen och lägga pengarna på annat.

Och så har vi ju en sak till audi kan jag lova har då 3 gånger bättre komfort än någon mercedes eller bmw har. Min audi som är från -94 låter mindre inne och utanför bilen än min fars v70 som är från -05 eller någon bmw eller mercedes som jag någonsin har kör/åkt och då har jag kört både nya och gamla bilar, i en audi kör du som en kung, du sitter som en kung, du lever som en kung.

Men om jag nu skulle få välja mellan en bmw eller mercedes så skulle jag skrota bmwn direkt och ta en mercedes kanske inte nu en 190 men typ en 124, 126 eller en 116. För det är fina bilar men bmw = NEJ!

kan tilllägga att kompisen har haft 2 st c4 or tongue varav en som gått 47 000 mil och den andra 38 000, kallas pansarvagn : )

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 juli 2010
#14
Wolkan skrev:
Det här måste vara ett skämt, audi klumpig? en bmw kulle hålla hur länge som helst? nja här hör vi personen som inte riktigt har varit med så länge i matchen. Visst en sak håller jag med om och det är att mercedes kan hålla mycket länge men det beror helt på det att dom flesta mercedes är diesel bilar så dom håller bättre ja men det gör näsan alla diesel bilar.
Men att bmw ska hålla länge, nja där drar jag nog gränsen, jag håller fortfarande med om att bmw är väldigt fina bilar, dom går bra och ser bra ut, men jag vill hellre lägga mina pengar på styling, däck, ljud, trimning, mm. Än att lägga ut dom pengarna på dyra reparationer ständigt.

Och det här att du säger att audi är klumpiga bilar visst kan man tycka det men det är ju som vi säger här uppe det är inte bilen det sitter i det är föraren, så tycker man att en audi är klumpig och inte är nog spänstig så kanske det bara är så att man inte klarar av att köra en sådan bil.

Ja man får vad man betalar för men jag köper hellre en bil som går bra, ser bra ut, rolig att leka med och håller för ca 10-15.000 än en bil med samma utrustning, samma storlek under huven, samma årsmodell och som kanske är lite snyggare fast för ca 15-20.000 som  man sedan måste lägga ner 10-15.000 till bara för att den ska gå igenom besiktningen, nja då köper nog den billigare bilen och lägga pengarna på annat.

Och så har vi ju en sak till audi kan jag lova har då 3 gånger bättre komfort än någon mercedes eller bmw har. Min audi som är från -94 låter mindre inne och utanför bilen än min fars v70 som är från -05 eller någon bmw eller mercedes som jag någonsin har kör/åkt och då har jag kört både nya och gamla bilar, i en audi kör du som en kung, du sitter som en kung, du lever som en kung.

Men om jag nu skulle få välja mellan en bmw eller mercedes så skulle jag skrota bmwn direkt och ta en mercedes kanske inte nu en 190 men typ en 124, 126 eller en 116. För det är fina bilar men bmw = NEJ!

Du verkar ju vara väl bitter, kan du inte bara släppa att du råkade köpa en Bmw som var i dåligt skick istället för att förklara ett helt märke som skräp?

Oavsett så är det en stor del skitsnack och "hade du varit med i matchen" på det vis du påstår så hade du haft en bättre koll. Det finns en hel del belägg för att Bmw är en bil som kan rulla långt:

-Importbilar, Bmw var länge den mest populära importbilen och skruvade mätare var vanligt. På grund av hög kvalité och stryktålig drivlina (Vilket du nekar till...) är det inte ovanligt att dryga 30.000mil skruvas ner till kanske hälften när bilarna säljs vidare i Sverige.
Dessa bilar rullar förstås vidare, i en del fall är det den bästa bilen den oanade ägaren haft. Gemensamt är att dessa bilar då ofta rullat närmre 40.000mil när ägaren tror att de bara lagt 20.000mil bakom sig.

Jag är definitivt inte okunnig, och inte dum eller oerfaren heller. Men jag har kört bl.a en fem år gammal Bmw E46 med 40.000mil på mätaren och vid ett blindtest hade jag aldrig gissat på i närheten av det riktiga miltalet. Importfall enligt ovan dyker upp relativt ofta på Autopower.se, gör en sökning där så har du att läsa för en bra tid framöver.

-Och för att ge en del personliga exempel, bilar jag inte nödvändigtvis ägt men kört och följt nära:
Bmw 525i E34 (M20B25) 45.000mil (idag troligtvis närmre 50.000mil, inte kikat efter)
Bmw 540i E34 (M60B40) 40.000mil
Bmw 525i E34 (M50B25) 33.000mil (Toppskick bortsett från rostig baklucka, krockad i vintras)
Bmw 535i E34 (M30B35) 35.000mil (Har rullat en stor del stadskörning)
Bmw 325i E46 (M54B25) 40.000mil(/5år)

Det var enbart bilar över 30.000mil jag minns på rak hand, E46an och M50-E34an rullade dessa sträckor problemfritt. Inte ens vanliga slitdelar när bilar brukar ha gått långt behövde bytas i någon större utsträckning. De andra bilarna har förstås krävt reperationer, men knappast omfattande sådana och framför allt: Slår man ut det på miltalet blir det en klart acceptabel summa.

Jag kan nog finna fler exempel, men brukar få höra att inlägg långa som romaner är jobbiga att läsa. roll

Men det viktiga var att TS inte undviker Bmw bara för att någon påstod det var en skitbil, men om han läser på lite kommer han inse att "Wolkan" inte har mycket belägg för sina påståenden. Däremot finns det mycket skräp blandat med bra exemplar om man letar Bmw för under 20.000:-, därför var mitt tips att köpa en Mercedes om man inte känner sig säker på att kunna avgöra en bils skick.

************************

Och Audi är en klump på vägen, i betydelsen att det är ingen "driver´s car" utan mer utav en Autobahnkryssare. Gamla Audi är mycket tunga i nosen och har väldigt lätt till understyrning, bilen svänger inte gärna in i en kurva utan på en kurvig väg där en Bmw eller Mercedes är i sitt esse så upplevs en Audi som ett par snäpp större och tyngre än vad den verkligen är.

Och det är likadant när det gäller vägkänsla, bilen kommunicerar inte i någon större grad med föraren vilket gör att det inte är lika lätt att veta var man har bilen och hur nära "gränsen" för dess kapacitet man är.

Audi är ingen dålig eller tråkig bil, det är inte det jag skriver, men ovanstående gör den till en klump att köra jämfört med konkurrenterna på allt annat än rak motor eller landsväg.

För att bli av med detta beteende måste vi upp till nutid, upp till Audi A4 B8 för att hitta en standard-Audi som är vän med vägen. Och hittar du en sådan för 20.000:- är chansen stor att jag skulle köpa den rakt av.

Och tror du att detta har med att skribenten inte kan köra att göra, då tycker jag du skall friska upp ditt minne med lite litteratur och tester kring Audi.

Avslutar med ett citat av TopGear´s Jeremy Clarkson: "It´s stupid, that´s what you get by putting the engine in front of the headlights" Vilket är en referens till Audi´s benägenhet att stoppa motorn längst fram i bilen och de egenskaper det ger, överdrivet i sann Clarkson-anda.
Senast redigerat av Rquired (26 juli 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 juli 2010
#15
Jag tycker iofs att man ganska ofta hör om att folk haft problem med BMW?

Jag har 3 bekanta som äger BMW. Den ena har en 320 90talare nånting. Han fick byta delar av elsystemet till en kostnad av 30kkr. En annan har en ny 116 som stått på verkstad i flera månader då de inte kan lokalisera felet. Han klagar iofs inte för han har en Toyota som lånebil. Den tredje har faktiskt inte klagat.

Men å andra sidan hade grannen motorhaveri på sin XC90 D5, något som tydligen inte är helt ovanligt på modellen, och en annan bekant har lagt ner flera hundra tusen kronor på sin MB270cdi.

Bilden beskriver kanske det här med tyska kvalitetsbilar. Och nån Volvo... Nej det är lite orättvist, man ack så roligt... big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62494/large/969838_s6uvjw.jpg
Senast redigerat av caromania (26 juli 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
26 juli 2010
#16
Jag lägger min röst på Mercedes 190, helst 2,0-litersmotorn. Den är inte fullt lika körglad som motsvarande E30 men däremot bekvämare enligt mig, och som "åka-på-bredden-bil" under vinterhalvåret fungerar den alldeles utmärkt.

Mekaniken (Motor, växellåda osv) är skottsäkra saker och ställer i normala fall inte till med bekymmer.

För övrigt bör det vara lite enklare att hitta en någorlunda frisk och icke buskörd Mercedes 190 till skillnad från BMW E30.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Wolkan
26 juli 2010
#17
Rquired skrev:
Wolkan skrev:
Det här måste vara ett skämt, audi klumpig? en bmw kulle hålla hur länge som helst? nja här hör vi personen som inte riktigt har varit med så länge i matchen. Visst en sak håller jag med om och det är att mercedes kan hålla mycket länge men det beror helt på det att dom flesta mercedes är diesel bilar så dom håller bättre ja men det gör näsan alla diesel bilar.
Men att bmw ska hålla länge, nja där drar jag nog gränsen, jag håller fortfarande med om att bmw är väldigt fina bilar, dom går bra och ser bra ut, men jag vill hellre lägga mina pengar på styling, däck, ljud, trimning, mm. Än att lägga ut dom pengarna på dyra reparationer ständigt.

Och det här att du säger att audi är klumpiga bilar visst kan man tycka det men det är ju som vi säger här uppe det är inte bilen det sitter i det är föraren, så tycker man att en audi är klumpig och inte är nog spänstig så kanske det bara är så att man inte klarar av att köra en sådan bil.

Ja man får vad man betalar för men jag köper hellre en bil som går bra, ser bra ut, rolig att leka med och håller för ca 10-15.000 än en bil med samma utrustning, samma storlek under huven, samma årsmodell och som kanske är lite snyggare fast för ca 15-20.000 som  man sedan måste lägga ner 10-15.000 till bara för att den ska gå igenom besiktningen, nja då köper nog den billigare bilen och lägga pengarna på annat.

Och så har vi ju en sak till audi kan jag lova har då 3 gånger bättre komfort än någon mercedes eller bmw har. Min audi som är från -94 låter mindre inne och utanför bilen än min fars v70 som är från -05 eller någon bmw eller mercedes som jag någonsin har kör/åkt och då har jag kört både nya och gamla bilar, i en audi kör du som en kung, du sitter som en kung, du lever som en kung.

Men om jag nu skulle få välja mellan en bmw eller mercedes så skulle jag skrota bmwn direkt och ta en mercedes kanske inte nu en 190 men typ en 124, 126 eller en 116. För det är fina bilar men bmw = NEJ!

Du verkar ju vara väl bitter, kan du inte bara släppa att du råkade köpa en Bmw som var i dåligt skick istället för att förklara ett helt märke som skräp?

Oavsett så är det en stor del skitsnack och "hade du varit med i matchen" på det vis du påstår så hade du haft en bättre koll. Det finns en hel del belägg för att Bmw är en bil som kan rulla långt:

-Importbilar, Bmw var länge den mest populära importbilen och skruvade mätare var vanligt. På grund av hög kvalité och stryktålig drivlina (Vilket du nekar till...) är det inte ovanligt att dryga 30.000mil skruvas ner till kanske hälften när bilarna säljs vidare i Sverige.
Dessa bilar rullar förstås vidare, i en del fall är det den bästa bilen den oanade ägaren haft. Gemensamt är att dessa bilar då ofta rullat närmre 40.000mil när ägaren tror att de bara lagt 20.000mil bakom sig.

Jag är definitivt inte okunnig, och inte dum eller oerfaren heller. Men jag har kört bl.a en fem år gammal Bmw E46 med 40.000mil på mätaren och vid ett blindtest hade jag aldrig gissat på i närheten av det riktiga miltalet. Importfall enligt ovan dyker upp relativt ofta på Autopower.se, gör en sökning där så har du att läsa för en bra tid framöver.

-Och för att ge en del personliga exempel, bilar jag inte nödvändigtvis ägt men kört och följt nära:
Bmw 525i E34 (M20B25) 45.000mil (idag troligtvis närmre 50.000mil, inte kikat efter)
Bmw 540i E34 (M60B40) 40.000mil
Bmw 525i E34 (M50B25) 33.000mil (Toppskick bortsett från rostig baklucka, krockad i vintras)
Bmw 535i E34 (M30B35) 35.000mil (Har rullat en stor del stadskörning)
Bmw 325i E46 (M54B25) 40.000mil(/5år)

Det var enbart bilar över 30.000mil jag minns på rak hand, E46an och M50-E34an rullade dessa sträckor problemfritt. Inte ens vanliga slitdelar när bilar brukar ha gått långt behövde bytas i någon större utsträckning. De andra bilarna har förstås krävt reperationer, men knappast omfattande sådana och framför allt: Slår man ut det på miltalet blir det en klart acceptabel summa.

Jag kan nog finna fler exempel, men brukar få höra att inlägg långa som romaner är jobbiga att läsa. roll

Men det viktiga var att TS inte undviker Bmw bara för att någon påstod det var en skitbil, men om han läser på lite kommer han inse att "Wolkan" inte har mycket belägg för sina påståenden. Däremot finns det mycket skräp blandat med bra exemplar om man letar Bmw för under 20.000:-, därför var mitt tips att köpa en Mercedes om man inte känner sig säker på att kunna avgöra en bils skick.

************************

Och Audi är en klump på vägen, i betydelsen att det är ingen "driver´s car" utan mer utav en Autobahnkryssare. Gamla Audi är mycket tunga i nosen och har väldigt lätt till understyrning, bilen svänger inte gärna in i en kurva utan på en kurvig väg där en Bmw eller Mercedes är i sitt esse så upplevs en Audi som ett par snäpp större och tyngre än vad den verkligen är.

Och det är likadant när det gäller vägkänsla, bilen kommunicerar inte i någon större grad med föraren vilket gör att det inte är lika lätt att veta var man har bilen och hur nära "gränsen" för dess kapacitet man är.

Audi är ingen dålig eller tråkig bil, det är inte det jag skriver, men ovanstående gör den till en klump att köra jämfört med konkurrenterna på allt annat än rak motor eller landsväg.

För att bli av med detta beteende måste vi upp till nutid, upp till Audi A4 B8 för att hitta en standard-Audi som är vän med vägen. Och hittar du en sådan för 20.000:- är chansen stor att jag skulle köpa den rakt av.

Och tror du att detta har med att skribenten inte kan köra att göra, då tycker jag du skall friska upp ditt minne med lite litteratur och tester kring Audi.

Avslutar med ett citat av TopGear´s Jeremy Clarkson: "It´s stupid, that´s what you get by putting the engine in front of the headlights" Vilket är en referens till Audi´s benägenhet att stoppa motorn längst fram i bilen och de egenskaper det ger, överdrivet i sann Clarkson-anda.

När jag läser det du har skrivit så tycker jag bara att det är nån som har tillbringat mer tid att lyssna och läsa på bmw reklamer och på autopower's hemsida klart att man tror på vad dom säger om man inte har nån form av erfarenhet själv.

Och visst kanske den jag köpte var i ett värre skick men hur förklarar det allt man fått höra om bmw och allt folk runt om kring mig som har bytt från bmw för att dom har blivit less på att tillbringa mer tid i garaget än på vägarna. Jag ska inte på stå att ALLA bmw bilar är skräp visst jag har ingen erfarenhet av bilar över -00, dom kanske lärde sig av sina misstag, det gör väll dom flesta.

Rquired skrev:
-Importbilar, Bmw var länge den mest populära importbilen och skruvade mätare var vanligt. På grund av hög kvalité och stryktålig drivlina (Vilket du nekar till...) är det inte ovanligt att dryga 30.000mil skruvas ner till kanske hälften när bilarna säljs vidare i Sverige.
Dessa bilar rullar förstås vidare, i en del fall är det den bästa bilen den oanade ägaren haft. Gemensamt är att dessa bilar då ofta rullat närmre 40.000mil när ägaren tror att de bara lagt 20.000mil bakom sig.

Och när du skriver så här visar det bara att du har blivit blind av nån form av reklam, det här du har skrivit är inte själv lärd kunskap det är på läst kunskap från nån form av reklam. Och visst genom reklam kan vilken bil som helst låta som världens dröm bil. Varför? Jo för att dom överdriver så dom håller själv på att drunkna i sina överdrifter.

Och det du skriver om att du har lyckats få en m20b25 att gå upp mot en 50.000 utan en renovering tror jag inte ett dugg på den motor är känd för att köra sönder topp på topp på topp på grund av deras motor konstruktion därför säger folk ska du köpa en 520 till exempel så köp inte en med en m20 motor utan köp en med en m50 motor, men då har jag erfarenheten på dom att dom har haft mycket problem med höra co, hc värden. Så det är ju inte heller dom bästa motorerna visst dom kanske håller ju dom med m50 motorn men du ska ha dom genom besiktning också.

Och jag vill inte säga att han inte ska köpa sig en bmw det är helt och hållet vad han själv känner för han ska välja, men när han skriver här så vill han ju ha tips och det är exakt det jag ger han. Ville bara varna han för vad han kan ge sig in på om han köper sig en bmw.

Och det här om att audi ska vara understyrd ja det kanske dom är när dom är framhjulsdrivna men vilken bil är inte det? men att dom ska vara mer än andra det stämmer absolut inte, har själv lekt mkt med min audi visst det är en quattro men som det låter på dig så ska alla audi vara understyrda och kan säga dig det att jag kan köra snabbare med min audi och klara av kurvor efter grusvägar än vad dom flesta bilarna klarar av.

Och vad är det jag hör att i en audi har man ingen vägkänsla? Det kan jag inte hålla med om, du har mer vägkänsla än i dom flesta konkurrenterna.

Och att jag ska läsa lite litteratur och skit, vad är det för snack det finns ingen bättre erfarenhet än den du får i verkliga livet av egna personliga tester. Man ska inte tro på vad som sägs på tv, internet, böcker eller tidningar, man får erfarenheter av att testa själv. Och vad jag sitter och läser på det som du har skrivit så verkar allt bara vara på läst inge själv tester bara strunt från tv, mm.

132 Inlägg
26 juli 2010
#18
som vanligt blir det mycket pajkastning i dessa trådar, ska man köpa bil i prisklassen max 20k så finns det sällan bilar i fint skick man får mer eller mindre räkna med att fixa å dona, men det ända tipset jag kan ge är att köpa en bil som du vill ha  oavsätt vad folk säger för de är inte de som ska köra din bil utan du, men att säga att men bmw eller en merca 190 eller en audi skulle vara bättre än den andra är ju rena skitsnacket alla dessa bilar har problem, men kan man skruva  eller har pengar så spelar det inte så stor roll sen att den ena eller andra bilen har mer eller mindre med körglädje är rena bullshit eftersom det är vad varje pers tycker å inte vad du tycker....


Wolkan
26 juli 2010
#19
svinto23 skrev:
som vanligt blir det mycket pajkastning i dessa trådar, ska man köpa bil i prisklassen max 20k så finns det sällan bilar i fint skick man får mer eller mindre räkna med att fixa å dona, men det ända tipset jag kan ge är att köpa en bil som du vill ha  oavsätt vad folk säger för de är inte de som ska köra din bil utan du, men att säga att men bmw eller en merca 190 eller en audi skulle vara bättre än den andra är ju rena skitsnacket alla dessa bilar har problem, men kan man skruva  eller har pengar så spelar det inte så stor roll sen att den ena eller andra bilen har mer eller mindre med körglädje är rena bullshit eftersom det är vad varje pers tycker å inte vad du tycker....

Men han skriver ju här för att få veta vad vi tycker och tänker annars skulle han väll inte ha skrivit eller hur?
Och det är ingen här som säger att han inte ska köpa den eller den bilen utan vi ger han bara tips så han vet vad han ger sig in på.


Sök