Wolkan skrev:
Det här måste vara ett skämt, audi klumpig? en bmw kulle hålla hur länge som helst? nja här hör vi personen som inte riktigt har varit med så länge i matchen. Visst en sak håller jag med om och det är att mercedes kan hålla mycket länge men det beror helt på det att dom flesta mercedes är diesel bilar så dom håller bättre ja men det gör näsan alla diesel bilar.
Men att bmw ska hålla länge, nja där drar jag nog gränsen, jag håller fortfarande med om att bmw är väldigt fina bilar, dom går bra och ser bra ut, men jag vill hellre lägga mina pengar på styling, däck, ljud, trimning, mm. Än att lägga ut dom pengarna på dyra reparationer ständigt.
Och det här att du säger att audi är klumpiga bilar visst kan man tycka det men det är ju som vi säger här uppe det är inte bilen det sitter i det är föraren, så tycker man att en audi är klumpig och inte är nog spänstig så kanske det bara är så att man inte klarar av att köra en sådan bil.
Ja man får vad man betalar för men jag köper hellre en bil som går bra, ser bra ut, rolig att leka med och håller för ca 10-15.000 än en bil med samma utrustning, samma storlek under huven, samma årsmodell och som kanske är lite snyggare fast för ca 15-20.000 som man sedan måste lägga ner 10-15.000 till bara för att den ska gå igenom besiktningen, nja då köper nog den billigare bilen och lägga pengarna på annat.
Och så har vi ju en sak till audi kan jag lova har då 3 gånger bättre komfort än någon mercedes eller bmw har. Min audi som är från -94 låter mindre inne och utanför bilen än min fars v70 som är från -05 eller någon bmw eller mercedes som jag någonsin har kör/åkt och då har jag kört både nya och gamla bilar, i en audi kör du som en kung, du sitter som en kung, du lever som en kung.
Men om jag nu skulle få välja mellan en bmw eller mercedes så skulle jag skrota bmwn direkt och ta en mercedes kanske inte nu en 190 men typ en 124, 126 eller en 116. För det är fina bilar men bmw = NEJ!
Du verkar ju vara väl bitter, kan du inte bara släppa att du råkade köpa en Bmw som var i dåligt skick istället för att förklara ett helt märke som skräp?
Oavsett så är det en stor del skitsnack och "hade du varit med i matchen" på det vis du påstår så hade du haft en bättre koll. Det finns en hel del belägg för att Bmw är en bil som kan rulla långt:
-Importbilar, Bmw var länge den mest populära importbilen och skruvade mätare var vanligt. På grund av hög kvalité och stryktålig drivlina (Vilket du nekar till...) är det inte ovanligt att dryga 30.000mil skruvas ner till kanske hälften när bilarna säljs vidare i Sverige.
Dessa bilar rullar förstås vidare, i en del fall är det den bästa bilen den oanade ägaren haft. Gemensamt är att dessa bilar då ofta rullat närmre 40.000mil när ägaren tror att de bara lagt 20.000mil bakom sig.
Jag är definitivt inte okunnig, och inte dum eller oerfaren heller. Men jag har kört bl.a en fem år gammal Bmw E46 med 40.000mil på mätaren och vid ett blindtest hade jag aldrig gissat på i närheten av det riktiga miltalet. Importfall enligt ovan dyker upp relativt ofta på Autopower.se, gör en sökning där så har du att läsa för en bra tid framöver.
-Och för att ge en del personliga exempel, bilar jag inte nödvändigtvis ägt men kört och följt nära:
Bmw 525i E34 (M20B25) 45.000mil (idag troligtvis närmre 50.000mil, inte kikat efter)
Bmw 540i E34 (M60B40) 40.000mil
Bmw 525i E34 (M50B25) 33.000mil (Toppskick bortsett från rostig baklucka, krockad i vintras)
Bmw 535i E34 (M30B35) 35.000mil (Har rullat en stor del stadskörning)
Bmw 325i E46 (M54B25) 40.000mil(/5år)
Det var enbart bilar över 30.000mil jag minns på rak hand, E46an och M50-E34an rullade dessa sträckor problemfritt. Inte ens vanliga slitdelar när bilar brukar ha gått långt behövde bytas i någon större utsträckning. De andra bilarna har förstås krävt reperationer, men knappast omfattande sådana och framför allt: Slår man ut det på miltalet blir det en klart acceptabel summa.
Jag kan nog finna fler exempel, men brukar få höra att inlägg långa som romaner är jobbiga att läsa.
Men det viktiga var att TS inte undviker Bmw bara för att någon påstod det var en skitbil, men om han läser på lite kommer han inse att "Wolkan" inte har mycket belägg för sina påståenden.
Däremot finns det mycket skräp blandat med bra exemplar om man letar Bmw för under 20.000:-, därför var mitt tips att köpa en Mercedes om man inte känner sig säker på att kunna avgöra en bils skick. ************************
Och Audi är en klump på vägen, i betydelsen att det är ingen "driver´s car" utan mer utav en Autobahnkryssare. Gamla Audi är mycket tunga i nosen och har väldigt lätt till understyrning, bilen svänger inte gärna in i en kurva utan på en kurvig väg där en Bmw eller Mercedes är i sitt esse så upplevs en Audi som ett par snäpp större och tyngre än vad den verkligen är.
Och det är likadant när det gäller vägkänsla, bilen kommunicerar inte i någon större grad med föraren vilket gör att det inte är lika lätt att veta var man har bilen och hur nära "gränsen" för dess kapacitet man är.
Audi är ingen dålig eller tråkig bil, det är inte det jag skriver, men ovanstående gör den till en klump att köra jämfört med konkurrenterna på allt annat än rak motor eller landsväg.
För att bli av med detta beteende måste vi upp till nutid, upp till Audi A4 B8 för att hitta en standard-Audi som är vän med vägen. Och hittar du en sådan för 20.000:- är chansen stor att jag skulle köpa den rakt av.Och tror du att detta har med att skribenten inte kan köra att göra, då tycker jag du skall friska upp ditt minne med lite litteratur och tester kring Audi.
Avslutar med ett citat av TopGear´s Jeremy Clarkson:
"It´s stupid, that´s what you get by putting the engine in front of the headlights" Vilket är en referens till Audi´s benägenhet att stoppa motorn längst fram i bilen och de egenskaper det ger, överdrivet i sann Clarkson-anda.