2672
Sök

Slutsteg, RCA-ingångar-Hjälp?

12 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
Hej!

Håller på och bygger en Boombox/Strandstereo och under tiden har det dykt upp några frågor angående slutsteget och RCA ingångar.

Jag har tänkt att använda mig av 4 st 6x9: or, alternativt 2 st 6x9: or och en 8 bas. Jag vill använda mig av ett 4 kanals slutsteg som inte tar allt för mycket plats och inte heller kostar allt för mycket pengar och har hittat följande:  http://www.ljudia.se/bil-s82121/slutste … 5-p333286/   Effekt: 4x75 W RMS 4 Ohm. 4x120 W RMS 2 Ohm. Mått 255x140x54 mm. Vikt 2,3 kg.

Jag står och väger mellan att använda mig av en bilstereo eller endast slutsteg.

Nu till mina frågor:

1. I den bilstereo som jag har finns endast 2 st RCA ingångar, medan det i ett 4 kanals steg finns 4 st. För att driva samtliga 4 kanaler behöver jag använda mig av alla 4 RCA ingångarna.
Skall jag använda mig av någon form av converter som omvandlar 2 ingångar till 4?
Vart kan man köpa en sådan?

2. Om jag använder mig endast av steget måste det väll gå att spela via en mp3 som kopplas direkt in i steget via RCA.
Måste jag här också använda mig av någon form av special kabel för att kunna utnyttja samtliga kanaler, alla 4 RCA ingångarna, och vad köper man i sådana fall en sådan?

3. Någon som vet ett alternativ till det steg som jag tittat på, där storlek och pris inte är allt för högt men fortfarande klarar att driva mina högtalare?

Tacksam för all hjälp
Senast redigerat av mnh (26 juli 2010)

7 274 Inlägg
26 juli 2010
Det finns y-splittar till rca kablarna i nästan varenda bilstereobutik.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
26 juli 2010
http://www.blekingebilradio.se/category … abel/split

Se bara till att du får rätt med hona/hane wink

Om du ska spela direkt från ipod/mobil etc så får du ju spela med aux, och då är det 3,5mm "minitele" som gäller. Finns då adaptrar från 3,5mm till 2 x RCA ( stereo, viktigt att du får med det ). Har själv en sån här intill, 75 kr på den lokala elektronikaffären wink

12 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
Känner mig lite halv trög men jag har verkligen ingen koll på det här med hona och hane och RCA.
Röd=hane
vit=hona
(en ren chansning)

Om jag nu vill koppla steget till en bilstereo med endast 1 RCA ingång (röd och vit) eller till en mp3 spelare som ljudkälla. Måste jag alltså omvandla ingångarna på 4 kanals steget så att de blir till endast en röd och en vit istället för det dubbla.

Det borde väll göras genom att man omvandlar:

2 st röda, till 1 st röd
2 st vita, till st 1 vit

Vilken man sedan antingen kopplar in till bilstereon direkt
eller
kopplar via en 3,5 mm stereopropp vit och röd http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=53267468 till en mp3 som ljudkälla direkt från steget?

Eller är jag helt ute och cyklar nu? hmm

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 juli 2010
Nja röd=höger, vit=vänster. wink Hona är den kontakten med ett hål i, hanen är den med en pinne (gissa varifrån dom fått namnet...).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

12 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
Jävligt logiskt måste jag säga:

Alltså är det 2 st kablar som omvandlar "2 hanar till en hona som jag behöver" som jag sedan kopplar en
3,5 mm stereokabel till för mp3 och sedan spelar mitt steg.....

Är det viktigt att jag använder mig av de kablar som ni länkat från t.ex. ljudia, eller kan man använda sig av vilken 3,5 millimeter omvandlare som helst från Claes Olsson för typ 39 kr.
Senast redigerat av mnh (26 juli 2010)

21 761 Inlägg
27 juli 2010
mnh skrev:
Alltså är det 2 st kablar som omvandlar "2 hanar till en hona som jag behöver" som jag sedan kopplar en
3,5 mm stereokabel till för mp3 och sedan spelar mitt steg.....

Ja, det är "2 hannar till en hona" som både Bensinskallen och Alpinabiturbo länkar till. Tänk på att vissa butiker säljer dessa kablar parvis medan andra säljer dem per styck. smile

mnh skrev:
Är det viktigt att jag använder mig av de kablar som ni länkat från t.ex. ljudia, eller kan man använda sig av vilken 3,5 millimeter omvandlare som helst från Claes Olsson för typ 39 kr.

3,5 mm omvandlare från Clas Ohlson fungerar, men det är ju förstås inte "high end". smile

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
27 juli 2010
Drönirettab skrev:
3,5 mm omvandlare från Clas Ohlson fungerar, men det är ju förstås inte "high end". smile

Fungerar dock hur bra som helst. smile

400 Inlägg
27 juli 2010
Nu vet jag inte hur detta funkar, då jag inte prövat det själv, Men har inte en mp3-spelare alltför dålig signal på aux:en för att det alls ska låta bra då man kopplar direkt till slutsteget? Tycker det borde bli mycket bättre med en bilstereo som huvudenhet..

Minns bara då jag prövade detta förr, hemma (från cd-freestyle ur Aux (prövade även med "line-out" från freestylen som var ämnat för just detta..) och signalen var väldigt dålig, speciellt då man vred upp ljudet på freestylen.

Visst, man jämnar ju ut det med gainen på steget men är ändå inte signalen alltför klen för att det ska kunna låta bra?

Om någon provat detta så kan de ju berätta hur det gick.. Iaf värt att reda ut innan man skaffar grejerna! Inte kul om det låter som piss sen smile

Mvh. Jonatan

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 juli 2010
Jag har kört mp3/telefon till steg förut när jag höll på med ljudbygget i mopeden (aah, gamla minnen...) och det fungerar helt okej. Beror ju dock på vad man har för saker och hur högt man ska spela.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 005 Inlägg
27 juli 2010
JonatanR skrev:
Nu vet jag inte hur detta funkar, då jag inte prövat det själv, Men har inte en mp3-spelare alltför dålig signal på aux:en för att det alls ska låta bra då man kopplar direkt till slutsteget? Tycker det borde bli mycket bättre med en bilstereo som huvudenhet..

Minns bara då jag prövade detta förr, hemma (från cd-freestyle ur Aux (prövade även med "line-out" från freestylen som var ämnat för just detta..) och signalen var väldigt dålig, speciellt då man vred upp ljudet på freestylen.

Visst, man jämnar ju ut det med gainen på steget men är ändå inte signalen alltför klen för att det ska kunna låta bra?

Om någon provat detta så kan de ju berätta hur det gick.. Iaf värt att reda ut innan man skaffar grejerna! Inte kul om det låter som piss sen smile

Mvh. Jonatan

Nja, förstärkaren (slutsteget alltså) FÖRSTÄRKER ju ljudet....... smile

Själv har jag ingen vanlig bilstereo i min bil. Kan koppla in laptop eller iphone med 3,5mm kontakt.
Enda man får tänka på är att man får koppla REMOTE på slutsteget till något ställe med 12v. Vanligtvis så brukar ju stereon ha en remoteingång, och när man sätter på stereon så sätts slutsteget på.

I min bil så kopplade jag slutstegen till bromsljusen bak, du kan väl koppla till batteriet med en säkring och switch.

400 Inlägg
27 juli 2010
linuslinje skrev:

Själv har jag ingen vanlig bilstereo i min bil. Kan koppla in laptop eller iphone med 3,5mm kontakt.
Enda man får tänka på är att man får koppla REMOTE på slutsteget till något ställe med 12v. Vanligtvis så brukar ju stereon ha en remoteingång, och när man sätter på stereon så sätts slutsteget på.

I min bil så kopplade jag slutstegen till bromsljusen bak, du kan väl koppla till batteriet med en säkring och switch.

Javisst förstärker den. Det jag menar är dock, att ju mer man förstärker en halvbra signal, desto värre låter missljuden. Jag undrade mest om man kommer undan med det.. Som ChriZtoffer sa så beror det ju till stor del på hur högt man ska spela!

Antar att enda sättet är att pröva sig fram dock. smile

Mvh. Jonatan

12 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
Tack för all hjälp!

Står nu lite frågande vad gäller det här med mp3 direkt in till steget, eller att behålla bilstereon.

Använder mig av två 6x9: or från Denver (inte top end direkt, men funkar) och sedan spekulerar jag kring att sätta in en 8 bas eller alternativt 2 st 6x9: or till.

Det som gör att jag känner mig skeptisk till att trycka in en bas i lådan är att jag inte har allt för mycket luft utrymme för basen, och är rädd för att den skall spela brummigt. Men jag kanske oroar mig i onödan.

Vad rekommenderar ni till en sluten boombox?

Och hur skall jag resonera kring det här med mp3:n direkt in i slutsteget?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 juli 2010
En 8" bas gjord för sluten låda behöver betydligt mindre volym än ett par 6x9or för att spela djupt. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

12 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
Om jag skall koppla samman 4 kanals steget med bilstereon behöver jag väll ett par av:
2 st hanar som blir till 1 hane?

Kan inte hitta det på typ Ljudia?

Eller måste jag ta 2 st hanar till en hona, och sedan ansluta med ytterligare en kabel, 3,5 mm hane/hane till RCA utaget på bilstereon?
Senast redigerat av mnh (28 juli 2010)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 juli 2010
JonatanR skrev:
linuslinje skrev:

Javisst förstärker den. Det jag menar är dock, att ju mer man förstärker en halvbra signal, desto värre låter missljuden. Jag undrade mest om man kommer undan med det.. Som ChriZtoffer sa så beror det ju till stor del på hur högt man ska spela!

Antar att enda sättet är att pröva sig fram dock. smile

Mvh. Jonatan

Det finns två varianter att välja på, jag håller nog med dig om att aux kommer bli klent.

MEN man kan ju koppla in mp3/ mobil så den spelar "högtalarljud" istället, en mycket kraftigare signal. Ta t.ex. en vanlig hedlig sony ericsson. Om du kopplar in headphones så är den ju delad med ett litet 3,5 uttag. Stoppa in en hane-hane sladd i den och andra änden till adapter så kommer det spela mkt bra wink Då går det ju att kontrollera volym från mobilen/ mp3:n också

Sök