3479
Sök

Gas silver slutsteg går i protection och blir varmt.

7 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#1
Tja, jag har en fyrkanals gas silver steg som inte spelat många timmar, och idag när jag höll på å ställa in ljudet så slog protection i efter ett tag, steget va rätt så varmt, men har sett i andra forum att silver stegen brukar kunna bli de. Jag väntade en timme ungefär tills steget svalnat, kopplade ur allt förutom plus, minus och remout. Men protection lyser ändå.
Är steget bränt? någon som har någon aning om vad de kan vara för komponenter som dött?


21 761 Inlägg
27 juli 2010
#2
Mät vilken spänning det är på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter, mät även på remotekabeln. smile

4 767 Inlägg
27 juli 2010
#3
Se även till att redigera din rubrik till det bättre nästa gång du skapar en tråd! Läs igenom under rubriksanvisningar: http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 435 Inlägg
7 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#5
Jag har mätt spänningen på steget, provade att starta bilen så ja fick lite till också, men de blev ingen skilnad, remout spänningen mätte jag dock aldrig, men har nu stoppat i ett annat steg i bilen och det fungerar bra. Men remouten ska väl bara dra ett relä i steget som gör att de startar, så startar steget lär de väl inte vara nå fel på remouten.
Det är en rockford fosgate p3 som är bryggad på två kanaler, och sen två 6x9or som sitter på varsin kanal.
Men som sagt, jag har provat att koppla ur både högtalare och lågnivå men fortfarande samma fel.

Jag har nog kommit på vad de är som förstört steget iaf, har en kabel från pluss på batteriet till steget, typ 35kvadrat. Och minusen går genom karossen, och från karossen till steget är de också typ 35kvadrats kabel, men däremot från batteriet till karossen sitter de nå fjuttig 4kvadrat, men sen går det en 16kvadrat från minus till motorn, tycker de borde ju kunna krypa över ström till karossen på en hel del ställen där...
men är det bara den där fyra kvadratarn till minusen så skulle väl de kunna bli spänningsfall när man belastar steget hårt...


7 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#7
basen är på 4ohm, och jag kör den bryggad på slutsteget, så 2ohm.
Men om du läser frågan så undrade jag om någon viste vad som kunde gått sönder i steget, och om de inte funkar om jag kopplar ur basen har de väl ingen betydelse vad det är för bas


Leg. nöt
460 Inlägg
29 juli 2010
#8
hertz skrev:
Jag har nog kommit på vad de är som förstört steget iaf, har en kabel från pluss på batteriet till steget, typ 35kvadrat. Och minusen går genom karossen, och från karossen till steget är de också typ 35kvadrats kabel, men däremot från batteriet till karossen sitter de nå fjuttig 4kvadrat, men sen går det en 16kvadrat från minus till motorn, tycker de borde ju kunna krypa över ström till karossen på en hel del ställen där...
men är det bara den där fyra kvadratarn till minusen så skulle väl de kunna bli spänningsfall när man belastar steget hårt...

Du har jordkabeln till steget kopplat på batteriet om ja förstog rätt?

Jordkabeln från steget ska gå direkt till karossen, inte till batteriet...


edit: stavfel..
Senast redigerat av BaeckRacing (29 juli 2010)

SAAB

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 juli 2010
#9
BaeckRacing: För att? Batteriminus är ju samma sak som chassit, bara det att i vissa bilar blir det kortare väg för kabeln att gå och ger en bättre anslutning att koppla direkt på batteriet. Mina extrabatteriet i bagaget är kopplade direkt till stegen via distributionsblock, funkar bra...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#10
jordkabeln går genom karossen nu, men håller då inte med om det du skrev, drar man en kabel hela vägen till batteriet så vet man då att det är riktigt hela vägen. men som sagt, nu ville ja veta om någon hade någon aning om vad det va för fel på STEGET, inte kablarna.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 juli 2010
#11
För att kunna ta reda på vad det är för fel på steget så måste man först kontrollera så att kablaget är som det ska, därav alla frågor om det. wink

Men som det är nu så är nog steget trasigt ja. Har du köpt det nytt och inte alltför länge sedan? Isåfall så har du garanti, åk tillbaks med det dit där du köpte det.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#12
Nu är felet hittat iaf, två transistorer som de va kortis i, lödde ur dom och provade, å då slog inte protection i, så nu blir de att beställa nya å löda i och hoppas de fungerar smile



Sök