Jag säger definitivt Citroen C5. Även om kvalitetskänslan på inredningen kanske missar lite, så är det en suveränt bra bil som slår alla Saab vilken dag som helst. Peugeot, det är ju ingen riktig Citroen trots att det är samma koncern, PSA. Den fattiga kusinen från landet, brukar jag säga.
Jag erkänner att jag aldrig ägt någon 9-5, men har kört många mil i Saab som hyrbilar. Jag kan för mitt liv inte begripa vad det är som är så bra med dom. Dom är ju lika trista som japanska bilar...
Förresten, vem vet hur det blir med delar när Saab går i graven nu snart. Många underleverantörer kommer ju att försvinna samtidigt, eller åtminstone sluta tillverka Saabdelar, och vem ska tillverka reservdelar då. Nån enstaka pryl som dom delar med Opel kanske går att få tag på, men jag skulle sky dom som pesten tills man vet vad som händer.
Det var nåt ljushuvud tidigare som sa att Saab är tvungna att hålla reservdelar i 10år. Om inte Saab finns kvar då? Lite svårt att tillverka reservdelar då. Tredjepartstillverkare då? Jo, kanske, men i begränsad omfattning och bara vissa delar. Jag tror det blir svårt att hålla liv i en Saab framöver. Undvik dom..åtminstone till man vet om dom överlever överhuvudtaget.