3217
Sök

KAMREM Honda Civic 1.5 lsi 1995

6 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
Hejsan alla motor glada.

Nu behöver jag hjälp hmm är helt lost smile

Jag upptäkte här om dagen att bilen stiger i HÖGA temperaturer.
Tittar i motorn och upptäcker att ena slangen till kylet bara är luft fyllt. Så jag införskaffade mig en ny termostat som jag bytte men samma problem kvarstog. Nu tänkte jag att jag skulle testa att byta vattenpumpen så den är införskaffad.
När jag skulle på börja arbetet upptäcker jag att jag inte kan hitta markeringarna. Förra ägaren har lackat allt nästan svart hmm så nu skulle jag behöva hjälp med vart markeringarna sitter på både kamdrev och vevaxel drev så att jag kan "nolla" motorn.

All hjälp är till bra nytta. om någon kanske har en bild på hur det ser ut skulle detta vara väldigt upskattat.

// Tack på förhand.

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
31 juli 2010
Här har du en verkstads handbok till din bil i PDF format.

Civic 1992-1995 EJ2 är din bil, tror att det är den på ~141mb.

http://www.spoonertuner.com/manuals?Cat … directed=Y

-
Din är förmodligen en D15b7 motor (Civic Coupe EJ2 1995)

I andra bilden i spalten till vänster ser du TDC på "crankshaft pully". Finns 3st sträck, dem är INTE TDC. utan TDC ligger ca 2cm ifrån....ensam. När den är i linje med punkterna på kamrems kåpan så bör Kamdrevet vara i TDC också....Men tänk på att "UP" markeringen på kamdrevet ska vara uppåt, om inte så får du snurra ett varv till på vevaxeln.

Markeringarna på kam-drevet ska vara plant/i linje med cylinderhuvudets överkant. Lättast är att ta av kåpan och lägga något litet platt...typ bladmått eller nått för att se om det blir exakt.

*TDC = noll läge
*Snurra alltid moturs på vevaxeln!

http://i192.photobucket.com/albums/z88/supersupra87/Various/D15b7timing.jpg

http://i192.photobucket.com/albums/z88/supersupra87/Various/D15b7timing2.jpg

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

6 Inlägg
31 juli 2010
Trådstartare
God kväll.

Nu har jag kollat remmen och allt är i sin ordning. fick även kollat tändning och och kompression och det är också i sin ordning.
Men dock kvarstår mitt problem att den är orkeslös.
Tack vare manualen som jag fick länk till hittade jag en kabel som inte såg så frisk ut till en sensor.

(PA sensor) Någon som vet vad det betyder?

Om någon har något annat tips på vad som kan vara fel är det hjärtligt välkommet smile

6 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Bullet--- skrev:
det är en atmosfärisk tryck sensor som jobbar ihop med map sensorn(atmospheric pressure sensor ). Sitter tydligen integrerad med ECU´n på civic modeller efter 93. Finns även modeller där den sitter bredvid.

Kan detta orsaka att motorn är orkeslös?

Jag har nu ett lambda värde på 0.73 som är fet blandning.
Kan det vara så att ECU´n får felaktig signal och och tror att den får mer luft än vad den igentligen får? och därmed fettar på med soppa?

Tack på förhand smile

6 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
Hej på er.

Nu va de ett tag sedan jag skrev.
Jag har fortfarande inte fått igång bilen som den ska.
bilen flödar soppa som om den vore än gammal jänkare.

Nu skulle jag vilja ha lite hjälp med att tyda felkoderna jag läst ut på bilen.

3 snabba, 2 långa, 3 mellansnabba och avslutas med en snabb.
Någon som vet vad det kan vara eller har något tips om var man kan finna svar.

Tack på förhand.

6 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
Bullet--- skrev:
Loppan95 skrev:
Hej på er.

Nu va de ett tag sedan jag skrev.
Jag har fortfarande inte fått igång bilen som den ska.
bilen flödar soppa som om den vore än gammal jänkare.

Nu skulle jag vilja ha lite hjälp med att tyda felkoderna jag läst ut på bilen.

3 snabba, 2 långa, 3 mellansnabba och avslutas med en snabb.
Någon som vet vad det kan vara eller har något tips om var man kan finna svar.

Tack på förhand.

vad jag har för mig ska det väl bara finnas två hastigheter på blinkningarna, snabba eller långsamma.
för att det du beskrivit stämmer inte in på felkodslistan jag har. hmm

tre snabba, 2 ihållande långa, (dom tre sista kanske kan vara samma som dom första tre fast mitt öga kanske miss uppfatta dom) en en snabb blinkning i slutet.

Kan de hjälpa?  smile

Tack smile
Senast redigerat av Loppan95 (7 augusti 2010)

Sök