3338
Sök

Chip-trimma saab 9-5 Lägre förbrukning?

18 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
Hej!
har kikat på en saab 9-5 2.0t (150hk) -00
Funderar på vad förbruknigen är på den nu och vilken förbrukningen kan bli (vid normal körning) efter ett "chip-trim"

Sedan har jag hört att de förbättra mjukvaran, borde inte ett chip göra mer på en äldre bil då?

Är det t.ex i princip bara programvaran i en motor som gör att en nyare dricker mindre än en äldre? tänker på att en bil med lika många kusar från -02 dricker något mindre, eller är jag helt ute och cyklar här? en -00 med samma mjukvara som -02 borde släppa ut lika mkt partiklar och ha en lika hög förbrukning?

Om det finns en bra förklaring på detta i en annan tråd får någon gärna hänvisa, har inte hittat någon bra smile

Tack på förhand!

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 juli 2010
Jag skulle påstå att det mesta sitter i din högerfot faktiskt. Om du trimmar bilen så kommer du tycka det är roligare att trycka lite extra. Din bils förbrukning kommer inte påverkas speciellt mycket varken upp eller ner i realiteten.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

18 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
ok.. men en optimering borde ju ändå göra gått om man kör normalt? i teorin då smile

2 164 Inlägg
3 augusti 2010
Om man kör på samma sätt så på samma sträcka så kan de kanske göra nått lite men de är inte jätte mycket i så fall.
Men vanligaste är att förbrukningen ökar. Man använder den högra pedalen lite mer flitigare så att säga!

/F

RS
886 Inlägg
4 augusti 2010
Enligt vad jag hört så kör originalprogramvaran in mer bensin för att "smörja" mer. Med ett chip brukar de optimera så att den kör in mindre bensin då det inte behövs så att säga, och mer när man trycker ner foten.

Focus RS

Sök