Jag har nu bestämt mig för att köpa mig en BMW 330 ci runt -01. Är det något jag ska tänka på? Titta lite extra på? Någon viss servis som ska va gjord? vad kostar en servis? kollade på en idag där displayn till acn var kass, måste hela enheten bytas eller räcker det med displyn? vad skulle detta kosta?
Läs igenom Begagnatguiden för Bmw E46 på www.autopower.se (Inte .com) så får du en bra bild av modellen, bilen säger själv till när den vill ha service och det avgör den efter körstil. 330i har ingen kamkedja eller liknande, det vill säga inga punkter där bilen måste ha dyrt underhåll.
Vad priserna ligger på har jag däremot ingen säker siffra på.
Angående displayen finns det lite olika lösningar, du kan alltid köpa en ny på Bmw eller en begagnad från skroten. Till E36 går det i vissa fall att reparera felet, antar att det förstås fungerar på E46 med. I fallet E36 finns det annonser på Blocket eller Autopower med flera, de som lagar displayen på en E36 brukar ta runt 350:- och en ny (Enhet) kostar ca 3000:- hos Bmw.
Men enklast är att du ringer din lokala Bmw-verkstad och hör vad det kostar, både en ny enhet till klimatanläggningen och en stor och liten service. Så har du åtminstone en bild av priset om du slår till.
Lycka till!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Fan vad skoj! Riktigt fina bilar med snåla bränsleutgifter förhållandevis till motorvolym. Precis som requiered sa, så finns det mkt bra på begagnatguiden på autopower. En sak jag vet är ett ganska vanligt fel på dessa är att växelspaken gärna vill hamna åt 5:ans vinkel vid neutralt läge när bilen ståt kallt. Dock hamnar spaken i rätt läge när bilen blivit varm, detta är inget farligt på nått sätt, dock ett skönhetsfel. Bussningar är oxå något som ger sig med tiden, så tryck på och sväng med bilen, känner du att den är opålitlig eller ostabil kan det vara dax för byte. Förövrigt en mkt trevlig bil, lycka till!
tack för alla svar verkar vara mer än jag som är såld på dessa bilar.. jag blev kär bara av att starta maskinen! skiljer det sig märkbart på vanlig sedan modell och ci?
Jag sitter också och kollar efter en 330i. Men jag kommer leta efter en 04 för att då har dom 12 års rostskyddsgaranti (?) och så den jag kommer köpa ska ha M-sport paketet. Jag tycker de är värt att lägga dom extra kronorna för en bil med det. Och hoppas man får igen dom flesta av dom när de blir dags att sälja!
330i har ingen kamkedja eller liknande, det vill säga inga punkter där bilen måste ha dyrt underhåll.
Nu är du väl trött va?
Eller full:D
visst skiljer det lite men inte så mycket men klart tuffare utan dörrar. antar att bilarna e samma bara lite olika kaross
m-packet är en självklarhet men att få igen pengarna när man säljer det gör nog inte m-paketet till en vinnare. bil affär är nästan aldrig en lönsamhet för oss dödliga
visst skiljer det lite men inte så mycket men klart tuffare utan dörrar. antar att bilarna e samma bara lite olika kaross
m-packet är en självklarhet men att få igen pengarna när man säljer det gör nog inte m-paketet till en vinnare. bil affär är nästan aldrig en lönsamhet för oss dödliga
Nä alltså få igen och få igen. Men de är ju en helt annan prisklass på en 330 med M-paket och en utan och de lär ju förhoppningsvis vara det även när man skall sälja bilen. Sen om man inte köper en bil och fixar till den så är ju en bil affär sällan en lönsamhet men de är ju inte därför man köper bilen heller. Eller? Det kostar att leva
330i har ingen kamkedja eller liknande, det vill säga inga punkter där bilen måste ha dyrt underhåll.
Nu är du väl trött va?
Helt rätt gissat, ber om ursäkt. Där skall naturligtvis stå att bilen "Har kamkedja men inga schemalagda punkter där bilen kräver dyrt underhåll" eller något liknande.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
visst skiljer det lite men inte så mycket men klart tuffare utan dörrar. antar att bilarna e samma bara lite olika kaross
m-packet är en självklarhet men att få igen pengarna när man säljer det gör nog inte m-paketet till en vinnare. bil affär är nästan aldrig en lönsamhet för oss dödliga
Nä alltså få igen och få igen. Men de är ju en helt annan prisklass på en 330 med M-paket och en utan och de lär ju förhoppningsvis vara det även när man skall sälja bilen. Sen om man inte köper en bil och fixar till den så är ju en bil affär sällan en lönsamhet men de är ju inte därför man köper bilen heller. Eller? Det kostar att leva
eller som man säger det kostar att ligga på topp. men vad vore annars livet värt om man inte levde för något när jag kör vill jag njuta
Jag letar själv 330 kring dom årsm. Det största problemet enligt mig är rosten, E46 står inte emot bra alls. Det är inte roligt alls att köpa en bil i dessa prisklasser och få rost med på köpet, inte heller att veta att rost är påväg I slutändan kan det nog bli så att jag, precis som Jensc, köper en -04 eller uppåt. Dom rostar inte mindre men man får i alla fall garanti på köpet.
Vanligt med rost i bagagelucka och nedredel av dörrar. E46 har som sagt inget vidare rostskydd. DOCK går det ju att själv ordna till.
Jag själv gör alltid full underredsbehandling i dörrar å alla skrymsel på mina bilar. (tex hos dinitrolcenter) då har man ialf gjort sitt bästa för att minska risken för rost.
Annars är det en jävla trevlig bil med mycket fin motor och lagom med pulver redan orginal. Är själv sugen på en..
visste inte de var så stora problem med rost! dem cuper jag kollat på har jag inte noterat rost på, har visserligen inte hårdgranskat mer än en. och den var fin hade dock gått 13000 mil vilket jag tckte var förmycket tror att dem som äger cupe är mer nogranna än dem som har sedan eller kombi .
Vanligt med rost i bagagelucka och nedredel av dörrar. E46 har som sagt inget vidare rostskydd. DOCK går det ju att själv ordna till.
Jag själv gör alltid full underredsbehandling i dörrar å alla skrymsel på mina bilar. (tex hos dinitrolcenter) då har man ialf gjort sitt bästa för att minska risken för rost.
Annars är det en jävla trevlig bil med mycket fin motor och lagom med pulver redan orginal. Är själv sugen på en..
/mvh skog
Det är galvaniseringen som släpper på E46orna. Rosten bubblar upp UNDER lacken. Då hjälper det tyvärr inte om man sprutar i skrymslen och vrån även fast det såklart ändå är en väldigt bra ide att göra
visste inte de var så stora problem med rost! dem cuper jag kollat på har jag inte noterat rost på, har visserligen inte hårdgranskat mer än en. och den var fin hade dock gått 13000 mil vilket jag tckte var förmycket tror att dem som äger cupe är mer nogranna än dem som har sedan eller kombi .
Som du säger är coupe ofta välvårdade och fina i lacken men se upp. Eftersom rosten kommer underifrån så visar det sig som små små små bubblor i lacken i den första fasen. Det kan vara svårt att upptäcka om man inte känner till och har sett det förrut. Många bilar har fått sina motorhuvar, dörrar och bagageluckor utbytta på garantin så jag lovar att problemet finns där. Sök på rost e46 på autopower och du har läsning till nästa sekel