2278
Sök

242-75 V8 Bygge. [Uppdatering 26/6]

100 Inlägg
14 december 2010
#181
Edefall_ skrev:
kvant91 skrev:
tjena, najs projekt (Y) har varit sugen på att göra samma med min 240. tänkte fråga hur mycket jobb de va att montera i motorn osv. är de mycket jobb för att passa in motorfästena och få in växellådan i tunnelen? smile

Tjenare smile
tackar smile okej gör de smile de som var värst var att ta ur motorn ut vanen tycker jag smile fick hjälp att måtta in motorn och fästena. växellådan passar i tunneln de är en ögla på lådan som sitter på förarsidan man måste ta bort eller knacka in en bukla annars passar den bra i tunneln .
de finns bilder på motorfästena i tråden längre bak du kan titta på. Ubbe som hjälpte mig gjorde en platta och skruvade fast i dom färdig borrade hålen i motorbalken där dom gamla fästena sitt smile sen ser du resten smile
mvh

okej tackar så mycket för infon smile ska glo igenom alla dina bilder nogranare smile


100 Inlägg
14 december 2010
#182
Edefall_ skrev:
kvant91 skrev:
tjena, najs projekt (Y) har varit sugen på att göra samma med min 240. tänkte fråga hur mycket jobb de va att montera i motorn osv. är de mycket jobb för att passa in motorfästena och få in växellådan i tunnelen? smile

Tjenare smile
tackar smile okej gör de smile de som var värst var att ta ur motorn ut vanen tycker jag smile fick hjälp att måtta in motorn och fästena. växellådan passar i tunneln de är en ögla på lådan som sitter på förarsidan man måste ta bort eller knacka in en bukla annars passar den bra i tunneln .
de finns bilder på motorfästena i tråden längre bak du kan titta på. Ubbe som hjälpte mig gjorde en platta och skruvade fast i dom färdig borrade hålen i motorbalken där dom gamla fästena sitt smile sen ser du resten smile
mvh

jo en sak till föresten...tyckte du hade skrivit att du ska regga den med den motorn, går de verkligen? eller jag kanske bara läst fel tongue


669 Inlägg
14 december 2010
#183
Edefall_ skrev:
gjutarolle skrev:
lite onödigt  att döda den andra 242.. och kardanen kommer slå jävlar, måste sätta den i svarven och svarva svetsen jämn med smile

den är inte död smile bror fick en turbo motor av mig som ska i den tongue bara nya skärmar och dörrar på den så kan man skruva ihop:) ja de tror jag med . dom svetsade onödigt mycket men dom sa att dom kört den i svarven efteråt och att de var rakt tongue men men de ser man senare smile

okej bra wink dom växer inte på trän wink okej såg inte så svarvat ut på bilden men ja vet inte smile


242 V8 Bygge:)
148 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#184
kvant91 skrev:
Edefall_ skrev:
kvant91 skrev:
tjena, najs projekt (Y) har varit sugen på att göra samma med min 240. tänkte fråga hur mycket jobb de va att montera i motorn osv. är de mycket jobb för att passa in motorfästena och få in växellådan i tunnelen? smile

Tjenare smile
tackar smile okej gör de smile de som var värst var att ta ur motorn ut vanen tycker jag smile fick hjälp att måtta in motorn och fästena. växellådan passar i tunneln de är en ögla på lådan som sitter på förarsidan man måste ta bort eller knacka in en bukla annars passar den bra i tunneln .
de finns bilder på motorfästena i tråden längre bak du kan titta på. Ubbe som hjälpte mig gjorde en platta och skruvade fast i dom färdig borrade hålen i motorbalken där dom gamla fästena sitt smile sen ser du resten smile
mvh

jo en sak till föresten...tyckte du hade skrivit att du ska regga den med den motorn, går de verkligen? eller jag kanske bara läst fel tongue

Japp gör så smile den är redan reggad smile  joo de går att regga med v8 smile

Livet ska levas på bredden
Kolla in mitt v8 projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186246

242 V8 Bygge:)
148 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#185
gjutarolle skrev:
Edefall_ skrev:
gjutarolle skrev:
lite onödigt  att döda den andra 242.. och kardanen kommer slå jävlar, måste sätta den i svarven och svarva svetsen jämn med smile

den är inte död smile bror fick en turbo motor av mig som ska i den tongue bara nya skärmar och dörrar på den så kan man skruva ihop:) ja de tror jag med . dom svetsade onödigt mycket men dom sa att dom kört den i svarven efteråt och att de var rakt tongue men men de ser man senare smile

okej bra wink dom växer inte på trän wink okej såg inte så svarvat ut på bilden men ja vet inte smile

jaa visst smile ne dom gör inte de längre smile nee de tycket inte jag heller tongue men de blir backjobb för dom annnars smile

Livet ska levas på bredden
Kolla in mitt v8 projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186246

100 Inlägg
14 december 2010
#186
Edefall_ skrev:
kvant91 skrev:
Edefall_ skrev:

Tjenare smile
tackar smile okej gör de smile de som var värst var att ta ur motorn ut vanen tycker jag smile fick hjälp att måtta in motorn och fästena. växellådan passar i tunneln de är en ögla på lådan som sitter på förarsidan man måste ta bort eller knacka in en bukla annars passar den bra i tunneln .
de finns bilder på motorfästena i tråden längre bak du kan titta på. Ubbe som hjälpte mig gjorde en platta och skruvade fast i dom färdig borrade hålen i motorbalken där dom gamla fästena sitt smile sen ser du resten smile
mvh

jo en sak till föresten...tyckte du hade skrivit att du ska regga den med den motorn, går de verkligen? eller jag kanske bara läst fel tongue

Japp gör så smile den är redan reggad smile  joo de går att regga med v8 smile

yikes fan va najs big_smile då är de ennu större bud på att bygga big_smile


242 V8 Bygge:)
148 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#187
kvant91 skrev:
Edefall_ skrev:
kvant91 skrev:

jo en sak till föresten...tyckte du hade skrivit att du ska regga den med den motorn, går de verkligen? eller jag kanske bara läst fel tongue

Japp gör så smile den är redan reggad smile  joo de går att regga med v8 smile

yikes fan va najs big_smile då är de ennu större bud på att bygga big_smile

jaa fan smile du kan ju ringa bilprovningens kundtjänst och surra med dom och berätta vad du tänker göra :)tror du måste regga med minsta v8an smile sen är de bara byta till en större smile

Livet ska levas på bredden
Kolla in mitt v8 projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186246

Yrkes Chafför
380 Inlägg
14 december 2010
#188
Edefall_ skrev:
kvant91 skrev:
Edefall_ skrev:

Japp gör så smile den är redan reggad smile  joo de går att regga med v8 smile

yikes fan va najs big_smile då är de ennu större bud på att bygga big_smile

jaa fan smile du kan ju ringa bilprovningens kundtjänst och surra med dom och berätta vad du tänker göra :)tror du måste regga med minsta v8an smile sen är de bara byta till en större smile

Man måste ha minsta CSB för att kunna regga:) minns inte betäckningen just nu men kan ta reda på det vid intresse, men conny har fina papper där det bara står att motorn är utbytt inte till vad eller något.

Mvh

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program

100 Inlägg
15 december 2010
#189
Edefall_ skrev:
kvant91 skrev:
Edefall_ skrev:

Japp gör så smile den är redan reggad smile  joo de går att regga med v8 smile

yikes fan va najs big_smile då är de ennu större bud på att bygga big_smile

jaa fan smile du kan ju ringa bilprovningens kundtjänst och surra med dom och berätta vad du tänker göra :)tror du måste regga med minsta v8an smile sen är de bara byta till en större smile

okej smile ja de blir först en 305a sen läggar man i en 350 efter reggning wink


242 V8 Bygge:)
148 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#190
kvant91 skrev:
Edefall_ skrev:
kvant91 skrev:

yikes fan va najs big_smile då är de ennu större bud på att bygga big_smile

jaa fan smile du kan ju ringa bilprovningens kundtjänst och surra med dom och berätta vad du tänker göra :)tror du måste regga med minsta v8an smile sen är de bara byta till en större smile

okej smile ja de blir först en 305a sen läggar man i en 350 efter reggning wink

Ja precis smile v8 ska de va smile

Livet ska levas på bredden
Kolla in mitt v8 projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186246

242 V8 Bygge:)
148 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#191
Tjenare smile
Har varit i garaget lite grann nu och städat för att få in två traktorer. När jag ändå var i garaget och städade så skulle jag sätta dit nya knutkorset till kardanen, då upptäckte jag att de var fel när jag hade satt dit på främre jokern. Så det blir in på meko imorn och beställa en ny och så tänkte jag beställa lite saker från norrlands custom som t.ex; kromade ventilkåpor, oljestickor, oljelock och oljetråg + headers. Var och letade fram en turbomotor idag åt min bror som var undanstoppad i ett förråd. De är väl dagens skörd tongue

Livet ska levas på bredden
Kolla in mitt v8 projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186246

113 Inlägg
2 januari 2011
#192
Mreque89 skrev:
ojoj smile Måste va en mkt speciell känsla att glida i en 240 me v8. Något sådant ska man nog dra igång i sommar!

Jo då. Ljudet och vridet kommer man inte ifrån.

Kul med 240 V8 projekt för den delen. Lycka till.

Mvh Hexon

98 Inlägg
2 januari 2011
#193
mycket trevligt projekt. om du vill ha tips på grenrör till din motor skulle jag säga persåker. dom har haft färdiga grenrör till 240 med sb v8 smile

24 Inlägg
2 januari 2011
#194
kvant91 skrev:
Edefall_ skrev:
kvant91 skrev:

yikes fan va najs big_smile då är de ennu större bud på att bygga big_smile

jaa fan smile du kan ju ringa bilprovningens kundtjänst och surra med dom och berätta vad du tänker göra :)tror du måste regga med minsta v8an smile sen är de bara byta till en större smile

okej smile ja de blir först en 305a sen läggar man i en 350 efter reggning wink

funkar inte med 305 heller du hittar ingen med så lite vrid...måste ha en cheva 262:a satt i tex monza. Sen kan man ju stansa om motornummer på en 350 till ett nummer från en 262, utvändigt syns ju ingen skillnad.


113 Inlägg
2 januari 2011
#195
Turbopalmen skrev:
kvant91 skrev:
Edefall_ skrev:

jaa fan smile du kan ju ringa bilprovningens kundtjänst och surra med dom och berätta vad du tänker göra :)tror du måste regga med minsta v8an smile sen är de bara byta till en större smile

okej smile ja de blir först en 305a sen läggar man i en 350 efter reggning wink

funkar inte med 305 heller du hittar ingen med så lite vrid...måste ha en cheva 262:a satt i tex monza. Sen kan man ju stansa om motornummer på en 350 till ett nummer från en 262, utvändigt syns ju ingen skillnad.

Stämmer bra det. Finns många olika sätt att göra. SBP ser varken skillnad om det är en 305, 262 eller 350 så länge det rör sig om en csb.

Mvh Hexon

242 V8 Bygge:)
148 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#196
Hexon skrev:
Mreque89 skrev:
ojoj smile Måste va en mkt speciell känsla att glida i en 240 me v8. Något sådant ska man nog dra igång i sommar!

Jo då. Ljudet och vridet kommer man inte ifrån.

Kul med 240 V8 projekt för den delen. Lycka till.

jajomen tongue tack smile

Livet ska levas på bredden
Kolla in mitt v8 projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186246

242 V8 Bygge:)
148 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#197
volvo284 skrev:
mycket trevligt projekt. om du vill ha tips på grenrör till din motor skulle jag säga persåker. dom har haft färdiga grenrör till 240 med sb v8 smile

tack smile ja de är aldrig fel med tips smile

Livet ska levas på bredden
Kolla in mitt v8 projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186246

4 005 Inlägg
2 januari 2011
#198
Kul att det händer lite grejjer här igen smile Jag var lite orolig där ett tag hehe.

Kopplade ni bara av kardanen, monterade på den på och sen sa "tjao ungefär här", drog fram kapen och sen svetsade på den igen eller låg det någon mer vetenskaplig undersökning bakom det?

Har sett flera som lägger ner 5-10k på kardan.... Finns mkt åsikter om detta.

Varför stummonterade du inte blocket? Du fick ju ett fint fäste redan.

Vad reggade du om som? Ändrat Fordon?

smile Händer härnest?


Yrkes Chafför
380 Inlägg
3 januari 2011
#199
I papperna på bilen står det bara T31A Motorn Utbytt, inte till vad för något, vet det pga att det är min gamla bil:)

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program

242 V8 Bygge:)
148 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#200
linuslinje skrev:
Kul att det händer lite grejjer här igen smile Jag var lite orolig där ett tag hehe.

Kopplade ni bara av kardanen, monterade på den på och sen sa "tjao ungefär här", drog fram kapen och sen svetsade på den igen eller låg det någon mer vetenskaplig undersökning bakom det?

Har sett flera som lägger ner 5-10k på kardan.... Finns mkt åsikter om detta.

Varför stummonterade du inte blocket? Du fick ju ett fint fäste redan.

Vad reggade du om som? Ändrat Fordon?

smile Händer härnest?

jajomen smile haha okej tongue
ne tog och mätte den och lämnade den till en som skulle svarva om den men han gjorde fel första gången. så skulle han göra om den men de tog över 5 månader utan att han gjorde något så jag hämta tbx den och lämnade in den till några kompisar som svarvade till den men var tydligen inge vidare på svetsa :S

jo de är sant ska göra en ny mellanaxel sen, som ska balanseras med.

för de är inte skönt att åka i en bil med stummonterad motor. ska vara lite komfort smile

den var redan reggad av någon ägare innan mej smile

beställa delar så jag kan renovera motorn, sen ska jag göra i ordning karossen för lack . motorn ska slipas och målas .

Livet ska levas på bredden
Kolla in mitt v8 projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186246


Sök