2531
Sök

Stereon sparar inte inställningarna..

188 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Köpte en ny stereo till tjejen o fick den inkopplad av en kompis (som bor långt iväg) då jag är helt körd på elektronik.
Hur som helst så sparar inte stereon inställningarna efter att tändningen varit av. Det sitter iso kontakter (tror jag det heter) och enl manualen ska en gul kabel från stereon ha att göra med tändningen (Ignition bypass)
Denna kabel går in i en kontakt (iso?) sen kan man inte följa den längre då den byter färg och "försvinner" ner i panelen.

Går detta att fixa för en amatör? Tjejen är rätt trött på att alltid ställa in stationer mm varje gång hon ska köra.

Large Cap
1 816 Inlägg
1 augusti 2010
Ta den gula och röda kabeln och dela dem där det går. Brukar oftast finnas en stiftkontakt på både gul och röd kabel för just detta. Så tar du den gula kabeln och trycker in i röda kabelns stiftkontakt och den röda till den gula stiftkontakten.

188 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Funkade ju klockrent :-) Man tackar ödmjukast.

2 914 Inlägg
1 augusti 2010
gul kabel = konstant plus
röd kabel = går till en kabel som får ström när man vrider igång tändningen
svart kabel = jord

detta behövs för att stereon ska gå igång och ha minne smile

om man vill kunna spela när bilen är avslagen så kan man koppla ihop röd och gul, men då måste man komma ihåg att stänga av stereon när man lämnar bilen så man inte är utan ström när man vill åka iväg tongue

38 Inlägg
24 april 2011
lite så här efter men... om man vill utöka arean på kablen, vilken är det man gör det på, alltså är det den gula eller röda som drar den "riktiga" strömmen?big_smile hoppas ni fattar hur jag menar...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
24 april 2011
TiAMO skrev:
lite så här efter men... om man vill utöka arean på kablen, vilken är det man gör det på, alltså är det den gula eller röda som drar den "riktiga" strömmen?big_smile hoppas ni fattar hur jag menar...

Det finns ingen anledning med grövre kabel. Original duger bra.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

38 Inlägg
24 april 2011
jo, den som är där är typ 0,75 kvadrat, och det började brinna i förra bilen när jag hade samma storlek med denna stereon, dock började det brinna i båda kablarna då men det kan ha vatt för att de låg bredvid varann, därav min fråga...

38 Inlägg
24 april 2011
tack tack... alla tips är välkommna, jo jag har faktiskt dratt ny jord redan och allt annat. de e bara strömmen (+) jag inte har än, vill ju inte dra om från tändningen om det inte behövs då det redan är snyggt draget.

Drifttekniker/Epelektriker
29 Inlägg
24 april 2011
0,75 räcker gott o väl som matning till en vanlig stereo, därimot om du är rädd för brand så se till av kabeln är i bra skick och isolera alla kontaktytor bra och se till att jorden har bra kontakt, annars är det lätt att du får gnistbildning och då i värsta fall en brand.

Se även till att säkra av pluskabeln om du drar en ny direkt från batteriet, så du är säker om olyckan skulle vara där.

38 Inlägg
24 april 2011
nja fortfarande lite skeptisk, stereon är ju säkrad till 15A, så vitt jag vet ska man ha absolut minst 1,5 kvadrat då.

Btw jag har spelat lite med stereon i nu och den blir enormt varm så kablar som ligger emot smällter direkt, kan detta ha med att det är svårdrivna högtalare bara eller har jag ett problem här att lösa:P
Högtalarna är 2 par nobelium 5.2...
Senast redigerat av TiAMO (24 april 2011)

Drifttekniker/Epelektriker
29 Inlägg
24 april 2011
Om kablar smälter så har du nått väldigt stort problem med din stereo....

0.75 räcker som anslutningskablen även till 15A....

men för o slippa varmgång så dra en ny matning från batteriet direkt med både plus o minus, då har du ju bästa möjliga kontakt iallafall...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
24 april 2011
Cabelguy_ skrev:
Om kablar smälter så har du nått väldigt stort problem med din stereo....

0.75 räcker som anslutningskablen även till 15A....

men för o slippa varmgång så dra en ny matning från batteriet direkt med både plus o minus, då har du ju bästa möjliga kontakt iallafall...

Det var stereon som blev varm, så eventuella kablar som låt emot chassiet smältes höljet på...

Och jag håller med om att kabeln räcker, visst är den avsäkrad till 15A men det är ju maxbelastningen. Alltså typ full volym med så stora högtalare den orkar osv. Normalförbrukningen ligger ju långt lägre.
Senast redigerat av henke_99 (24 april 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök