4160
Sök

Volvo 740 GLE 150+hk / Styla (Första bil)

445 Inlägg
17 mars 2011
#221
Geten skrev:
whoiswho skrev:
ah okej, för jag blev lite sugen på extraktor när jag pluggade mitt pulsair. dessutom ser det snyggare ut med ett extraktor i motorummet än ett slitet gammalt grenrör:)

Jo visst ser det fräckt ut cool Har du märk någon skillnad sen du pluggade plusair röret?
Har kvar mitt då (så vitt jag vet) den enda funktionen som den har är att tillföra syre i grenröret så förbränningen fortsätter och avgaserna blir renare smile
Däremot har jag pluggat min EGR (Exhaust gas recirculation) ventil som "hämtar" avgaserna i grenröret och skickar tillbaka de till insuget så de förbränns igen. Nackdelen med EGR = varma avgaser förbränns igen vilket sänker motor effekten något.

*(Besiktar med org grenrör så att jag kan montera EGR:n annars kommer man inte igenom besiktningen om man möter fel person)

Jag har ju tagit bort alla dom där 4 rören som gick in i toppen, så jag kan ju ha fått med Egr på ett hörn också:) pluggat med 50 öringar.

Asså jo jag upplever att bilen känns piggare och går framförallt tystare pga att jag hade ett stor läckage på mitt pulsair och Egr.
Jag ska ju snart också in på besikting med min, va nere på bilprovingen idag för att dom skulle kolla på min framruta som har en väldigt fin spricka i framrutan, men dom sa att det är inget dom sätter en 2:a på:) så jag undrar lite hur man kan plugga Egr:en på fler ställen? big_smile

Mvh


Garage grabb!
225 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#222
whoiswho skrev:
Jag har ju tagit bort alla dom där 4 rören som gick in i toppen, så jag kan ju ha fått med Egr på ett hörn också:) pluggat med 50 öringar.

Asså jo jag upplever att bilen känns piggare och går framförallt tystare pga att jag hade ett stor läckage på mitt pulsair och Egr.
Jag ska ju snart också in på besikting med min, va nere på bilprovingen idag för att dom skulle kolla på min framruta som har en väldigt fin spricka i framrutan, men dom sa att det är inget dom sätter en 2:a på:) så jag undrar lite hur man kan plugga Egr:en på fler ställen? big_smile

Mvh

Vill inte värka petig men... EGR:en har du nog INTE "fått med på ett hörn." Då anslutningen sitter bak på grenröret tongue Så de är bara att du släpper på den muttern, pluggar röret och sätter en "kork/hatt" eller vad jag ska säga på gängorna in i grenröret! smile
Senast redigerat av Geten (17 mars 2011)

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!

445 Inlägg
17 mars 2011
#223
Geten skrev:
whoiswho skrev:
Jag har ju tagit bort alla dom där 4 rören som gick in i toppen, så jag kan ju ha fått med Egr på ett hörn också:) pluggat med 50 öringar.

Asså jo jag upplever att bilen känns piggare och går framförallt tystare pga att jag hade ett stor läckage på mitt pulsair och Egr.
Jag ska ju snart också in på besikting med min, va nere på bilprovingen idag för att dom skulle kolla på min framruta som har en väldigt fin spricka i framrutan, men dom sa att det är inget dom sätter en 2:a på:) så jag undrar lite hur man kan plugga Egr:en på fler ställen? big_smile

Mvh

Vill inte värka petig men... EGR:en har du nog INTE "fått med på ett hörn." Då anslutningen sitter bak på grenröret tongue Så de är bara att du släpper på den muttern, pluggar röret och sätter en "kork/hatt" eller vad jag ska säga på gängorna in i grenröret! smile

jaha haha:D Ne för det koppar röret gick ju av när jag tog bort grenröret:) Så jag tryckte in en massa gungum i röret och tog en tång och pressade ihop röret:)

Men jag kommer nog att ta bort de röret sen från grenröret och plugga som du säger:)
Har du någon bild på hur ditt ser ut?

Mvh


Garage grabb!
225 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#224
whoiswho skrev:
jaha haha:D Ne för det koppar röret gick ju av när jag tog bort grenröret:) Så jag tryckte in en massa gungum i röret och tog en tång och pressade ihop röret:)

Men jag kommer nog att ta bort de röret sen från grenröret och plugga som du säger:)
Har du någon bild på hur ditt ser ut?

Mvh

Okej, då förstår jag tongue Nä tyvärr inte sen jag pluggade det !
Hoppas du kommer igenom besiktningen utan EGR:en bara! smile

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!

445 Inlägg
17 mars 2011
#225
Geten skrev:
whoiswho skrev:
jaha haha:D Ne för det koppar röret gick ju av när jag tog bort grenröret:) Så jag tryckte in en massa gungum i röret och tog en tång och pressade ihop röret:)

Men jag kommer nog att ta bort de röret sen från grenröret och plugga som du säger:)
Har du någon bild på hur ditt ser ut?

Mvh

Okej, då förstår jag tongue Nä tyvärr inte sen jag pluggade det !
Hoppas du kommer igenom besiktningen utan EGR:en bara! smile

ja jag hoppas på det iaf, har läst på många trådar om borttagen Egr och det ska inte vara några stora bekymmer enligt dom iaf:) Sålänge det är bra avgasvärden så ska de inte vara något tycker ja:)


270 Inlägg
17 mars 2011
#226
Byte till elfläkt ger ett par hk till, kolla med Volvo original rallyåkare om du inte tror mig.

/M


Garage grabb!
225 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#227
Minium skrev:
Byte till elfläkt ger ett par hk till, kolla med Volvo original rallyåkare om du inte tror mig.

/M

Det finns delade meningar då det gäller detta! hmm
Har läst på i ämnet så mycket som jag kan och vad jag vet så måste ju vattenpumpens axel ändå snurra om du tar bort fläkten eller har den där. Blir ju inte typ som om man skulle ta bort en ac-kompressor så de går lättare för motorn.
Det jag förstår är att motorn kan få lite bättre gasrespons då det blir mindre massa som måste snurra. Men så fort varven är uppe så spelar det ingen (nästan ingen) roll om man har fläkt eller inte!
Visst jag förstår att den går ju lite tung när den surrar, för den suger ju luft men de är tydligen inte mycket tongue
Det blir UNGEFÄR som att lätta svänghjulet vad jag förstår!?

Skulle gärna vilja höra hur en 740 låter utan hö-fläkt och med! Är det ingen som har en film då detta?? smile

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!

226 Inlägg
18 mars 2011
#228
Geten skrev:
Har du en vanlig m-kam så kan du nog märka en viss skillnad med en v-kam ja smile
Jo visst, det kanske blir en liten skillnad med el-fläkt. Men en el-fläkt kostar ju också pengar om man köper en ny tongue
Stämmer bra, har ingen kat för min är en 87 smile Lagen kom 89 att man måste ha katt!!

Jo sitter original just nu.. Men funderar kanske på att byta till 940ins topp (531 o vx3)

Jaså, vart lite osäker med årsmodellerna när det gällde kat tongue men då åker katen då big_smile

145 744 782 965 V50

Garage grabb!
225 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#229
Nibbor2 skrev:
Geten skrev:
Har du en vanlig m-kam så kan du nog märka en viss skillnad med en v-kam ja smile
Jo visst, det kanske blir en liten skillnad med el-fläkt. Men en el-fläkt kostar ju också pengar om man köper en ny tongue
Stämmer bra, har ingen kat för min är en 87 smile Lagen kom 89 att man måste ha katt!!

Jo sitter original just nu.. Men funderar kanske på att byta till 940ins topp (531 o vx3)

Jaså, vart lite osäker med årsmodellerna när det gällde kat tongue men då åker katen då big_smile

Det låter låter som en bra idé tycker jag tongue
Jag tycker isf att du ska passa på att plana typ 2mm å köra på en vanlig VX eller V kamm och org kamdrev smile
För om du planar lite så kommer du att cirka få den förskjutningen på 3 grader som det är på vx3:an !!

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!

226 Inlägg
18 mars 2011
#230
Geten skrev:
Nibbor2 skrev:
Geten skrev:
Har du en vanlig m-kam så kan du nog märka en viss skillnad med en v-kam ja smile
Jo visst, det kanske blir en liten skillnad med el-fläkt. Men en el-fläkt kostar ju också pengar om man köper en ny tongue
Stämmer bra, har ingen kat för min är en 87 smile Lagen kom 89 att man måste ha katt!!

Jo sitter original just nu.. Men funderar kanske på att byta till 940ins topp (531 o vx3)

Jaså, vart lite osäker med årsmodellerna när det gällde kat tongue men då åker katen då big_smile

Det låter låter som en bra idé tycker jag tongue
Jag tycker isf att du ska passa på att plana typ 2mm å köra på en vanlig VX eller V kamm och org kamdrev smile
För om du planar lite så kommer du att cirka få den förskjutningen på 3 grader som det är på vx3:an !!

Nja, vill ha så kite klydd som möjligt haha. Tänkte bara byta rakt av smile
Men om jag planar 531an o har en vx3a i hur blir det då?

145 744 782 965 V50

Garage grabb!
225 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#231
Nibbor2 skrev:
Geten skrev:
Nibbor2 skrev:

Jo sitter original just nu.. Men funderar kanske på att byta till 940ins topp (531 o vx3)

Jaså, vart lite osäker med årsmodellerna när det gällde kat tongue men då åker katen då big_smile

Det låter låter som en bra idé tycker jag tongue
Jag tycker isf att du ska passa på att plana typ 2mm å köra på en vanlig VX eller V kamm och org kamdrev smile
För om du planar lite så kommer du att cirka få den förskjutningen på 3 grader som det är på vx3:an !!

Nja, vill ha så kite klydd som möjligt haha. Tänkte bara byta rakt av smile
Men om jag planar 531an o har en vx3a i hur blir det då?

Förstår inte riktigt vad du menar med "vill ha så kite klydd som möjligt" haha big_smile
Det var 531:an jag tänkte att du skulle plana! Att plana plus vx3 utan ställbart kamdrev KAN göra att kammen hamnar efter för mycket.
Skulle heller göra som jag, Plana, V-kam å ställbart kamdrev. smile

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!

226 Inlägg
18 mars 2011
#232
Geten skrev:
Nibbor2 skrev:
Geten skrev:

Det låter låter som en bra idé tycker jag tongue
Jag tycker isf att du ska passa på att plana typ 2mm å köra på en vanlig VX eller V kamm och org kamdrev smile
För om du planar lite så kommer du att cirka få den förskjutningen på 3 grader som det är på vx3:an !!

Nja, vill ha så kite klydd som möjligt haha. Tänkte bara byta rakt av smile
Men om jag planar 531an o har en vx3a i hur blir det då?

Förstår inte riktigt vad du menar med "vill ha så kite klydd som möjligt" haha big_smile
Det var 531:an jag tänkte att du skulle plana! Att plana plus vx3 utan ställbart kamdrev KAN göra att kammen hamnar efter för mycket.
Skulle heller göra som jag, Plana, V-kam å ställbart kamdrev. smile

Oj x) Menade Lite tongue

okaj okaj, får se vad det blir, kommer nog inte hända på ett par månader ändå smile

145 744 782 965 V50

BilRekondare
232 Inlägg
18 mars 2011
#233
87 = Ingen katt.
88 = MÅSTE vara katt, dock behöver den inte funka.
89- = MÅSTE vara katt, och den SKA funka.

tongue

/Dennis


226 Inlägg
18 mars 2011
#234
cooze91 skrev:
87 = Ingen katt.
88 = MÅSTE vara katt, dock behöver den inte funka.
89- = MÅSTE vara katt, och den SKA funka.

tongue

/Dennis

Gött, kan man ju dra ett rör rätt igenom katen ju tongue

145 744 782 965 V50

26 Inlägg
28 mars 2011
#235
cooze91 skrev:
87 = Ingen katt.
88 = MÅSTE vara katt, dock behöver den inte funka.
89- = MÅSTE vara katt, och den SKA funka.

tongue

/Dennis

Min 88 har INGEN katt.

270 Inlägg
28 mars 2011
#236
zalle08 skrev:
cooze91 skrev:
87 = Ingen katt.
88 = MÅSTE vara katt, dock behöver den inte funka.
89- = MÅSTE vara katt, och den SKA funka.

tongue

/Dennis

Min 88 har INGEN katt.

Haru en GLE då?


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
28 mars 2011
#237
Sakiq skrev:
zalle08 skrev:
cooze91 skrev:
87 = Ingen katt.
88 = MÅSTE vara katt, dock behöver den inte funka.
89- = MÅSTE vara katt, och den SKA funka.

tongue

/Dennis

Min 88 har INGEN katt.

Haru en GLE då?

Tidiga 88;or hade ingen katt.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

270 Inlägg
28 mars 2011
#238
Trodde alla 88or hade katt förutom b230E motorn, eftersom F'et i b230F står för katalysator

Kan ha fel smile


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
28 mars 2011
#239
Sakiq skrev:
Trodde alla 88or hade katt förutom b230E motorn, eftersom F'et i b230F står för katalysator

Kan ha fel smile

Har haft några tidiga 88:or som inte haft katt iaf, Kan det vara så att det var 88B som började få katt?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

270 Inlägg
28 mars 2011
#240
nix, min tidiga 88 hade katt :p

Strunt samma!



Sök