18 oktober 2010
Trådstartare
Tack för alla svar, har kollat upp en del på google själv och det finns två alternativ, Plus-air-rör eller EGR-rör.
Om det är ett Plus-air-rör (vilket jag tror) så är det vad man brukar kalla "pulsairventiler" som man ser där precis vid ventilkåpan.
De funkar som så, att när avgaspulserna i grenröret når en viss styrka, så i undertrycksfasen så öppnar dessa ventiler och tillåter luft från luftfiltret att passera in i grenröret. När så avgaspulsen "vänder" och trycket i grenröret ökar, så stängs ventilen igen. Allt detta sker hela tiden mycket snabbt och i takt med avgasernas pulser i grenröret, därav namnet.
Varför ska man då ha in luft i grenröret då??
Jo, avgaserna är ju som vi vet, inte riktigt rena om man säger så. Och man har sedan avgasreningen i sina tidiga dar, i slutet på 60talet, försökt finna lösningar som funkar.
En av dem var denna pulsairventil. Man hade alltså heta och skitiga avgaser i grenröret. Att de var skitiga berodde oftast på att förbränningen ej hunnit bli helt färdig och fullständig innan avgaserna skulle ut. Genom att då via denna lilla enkla ventil släppa in frisk luft, med syre i, så fortsatte förbränningen i grenröret. Syret hjälpte alltså till med förbränningen och resterande av det tillförda som ej förbränns spär ju ut avgasernas koncentration, och avgaserna blev renare innan de kom ut i slutröret.
Och om man kollar noga på bilden (vid torpedväggen) så ser man ett rör precis ovanför motorvärmaren. Detta gick tidigare in i grenröret och det går till insuget. Det tror jag är EGR-röret.
Så jag funderar på att ta bort EGR-röret och plugga det vid insuget. Så får Plus-air-röret sitta kvar då det inte gör någon direkt skillnad i motor effekt.
Vad gäller avgasvärden så kan man ju bara tanka etanol så sänker man ju avgasvärdena rejält.
Vad tror ni?