4712
Sök

Problem med b230ft för högt komp?

157 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Tjaa har precis köpt en volvo 740 med en b230ft årsmodel -90 .roll

Jag har tycker att den inte trycker på som den ska ha haft ett par volvo turbo och dom har gått bättre.

tog komp prov på den och den hade 12 på alla burkar vad jag vet ska turbo motorer ligga mellan ca 8-10?
och jag har kollat så att det verkligen är en ft motor första jag trodde va att det inte var en turbo motor.

och den låter rätt trött i början när man ska dra på sen går den hyfsat sen efter ca 4 tusen varv börjar den gå sämre men fortfarande rent och så.

så nu är frågan vad kan det va? ska jag sänka kompet? och hur i så fall?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 augusti 2010
kompprov du tar med mätare visar kompressionsTRYCKET, inte kompressionsFÖRHÅLLANDET.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

157 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
okej vad är skillnaden? har du inge svar på vad jag ska göra kan du lika bra vara tyst!

8 253 Inlägg
2 augusti 2010
Har den 12 bar på alla cylindrar lär du inte behöva sänka kompressionen. Du har mätt trycket och blandat ihop det med kompressionsförhållandet skulle jag tro.

10 287 Inlägg
2 augusti 2010
Vaknat på fel sida?

Vill du ha hjälp så var lite vänligare. Nitrous försökte på intet sätt vara otrevlig.

Göran
Moderator

Keevov_styling skrev:
okej vad är skillnaden? har du inge svar på vad jag ska göra kan du lika bra vara tyst!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

261 Inlägg
2 augusti 2010
Länk med förklaring angående skillnaden mellan kompressionstrycket och kompressionsförhållandet......
http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kompres … ssion.html

157 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
okej jag ber om ursäkt. men vad tror ni det kan va som gör att den inte går som den ska?

10 287 Inlägg
2 augusti 2010
Du skall inte behöva sänka komp eller nåt sånt. Det bästa är att låta någon duktig på Volvo titta på den och provköra.
Det bara slumpar sig så att min garagepolare Stefan från Märsta råkar på vara mycket duktig bilmek med 25 års erfarenhet av att bygga och trimma Volvo. Vill du hans tel.nummer så du kan ta ett snack med honom så pm:a mig.

(Inget skämt, han är skitduktig, alla på jobbet som bor i Norrort som har Audi lämnar sina bilar till honom.)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök