Jag hade i vanlig 10W/40 mineralolja i lådan (Volvo M47), samma som i motorn, skitbra och billigt
Ni får gnälla hur mycket ni vill om motorolja i lådan, jag har i det i alla fall
Ska vara bättre än transmissionsolja med, varför, hur eller om det är det vet jag inte, men funkar utmärkt gör det
(I DEN stenålders traktorlådan ska nämnas, inte säkert en M56 gillar motorolja, lite andra matrial och toleranser i dom)
Glöm inte att rensa magneten på pluggen med. Jag hade afrokrull på pluggen, ca 2 cm i diameter
Har den gått en bit gör ett oljebyte ganska mycket för känslan i lådan med. Bättre oljefilm gör att synkringarna går mjukare i ingrepp, och minskar transmissionsljudet
unix skrev:
Evighetsolja hit och dit. Man kan gott byta var 10000 mil .... blir ju inte så dyrt om man slår ut det ....
Finns ingen evighetsolja. Men bilar är inte byggda för att gå mer än 15, max 20k mil, och vid normal körning klarar sig lådan med samma olja hela tiden
Oljan slits i en växellåda också, att den inte blir svart beror på att det inte finns nått som kan få den att bli svart...
Jag ska byta i bakaxeln med... Nån gång... Kan inte bestämma mig för oljesort bara, mobil eller red line, där går inte ha motorolja då det ju är hypoidväxel...