2965
Sök

Ang byta växellådsolja

262 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
#1
är det lätt och byta själv eller bör man lämna över det till någon verkstad?
vad kostar det ungefär att byta växellådsolja?
Senast redigerat av Ibbee (3 augusti 2010)

3 860 Inlägg
3 augusti 2010
#2
automat eller manuell?! jag fyllde på i min m56, gick smidigt som bara den!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 587 Inlägg
3 augusti 2010
#3
spokenratt skrev:
automat eller manuell?! jag fyllde på i min m56, gick smidigt som bara den!

Ja kör automat o mig kostade det 750-800kr köpte slang skaffade dunkar och köpte oljan på Swedol..
Finns en jätte bra guide på nordicR hemsidan..

http://www.nordicr.com/forum/viewtopic.php?t=4082


262 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
#4
manuell

3 860 Inlägg
3 augusti 2010
#5
Men varför byta oljan i den manuella!?
Är lätt som bara den att fylla på iaf, hissa upp, plocka av H-framhjul (inte tvunget) Och där sitter en bult på växellådan, därigenom fyller du på! Gjort på någon minut!
Att tömma TROR jag är en bult som sitter lägre men det vet säkert någon annan mer exakt.

EDIT: Bilen ska helst stå plant när man fyller på, eller jämnt hissad då!
Senast redigerat av spokenratt (3 augusti 2010)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

262 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#6
så enkelt?

-utan 940
1 728 Inlägg
4 augusti 2010
#7
Ibbee skrev:
så enkelt?

Ja så enkelt är det, jag bytte växellådsoljan i en Citroen fast jag hade noll erfarenhet av dessa bilar.
Alla växellådor har en påfyllningsplugg någonstans på sidan och en urtappningsplugg så långt ner det går, en grundregel är att alltid lokalisera och ta bort påfyllningspluggen innan man tappar ur olja.
Köp originalolja, den funkar bäst till Volvos lådor och säljs i 1L-förpackningar (det finns två olika sorter för bilar äldre och nyare än 1996 så läs på förpackningen). Jag vet inte hur mycket m56 rymmer men det är mer än m90 eftersom även diffen sitter i lådan så jag kan inte svara på om 2L olja räcker.

3 860 Inlägg
4 augusti 2010
#8
Precis som Andreas 940 skriver så leta rätt på påfyllningspluggen först så man inte står där o har tappat ut o inte vet var man sen fyller igen!! wink

Men förstod inte varför du skulle byta oljan!?

Och om inte annat skulle väl volvo kunna berätta hur mycket olja där ska vara i lådan och vilken olja du ska ha!
Lycka till!

EDIT:
Man kan göra så vi påfyllning att man sputar in försiktigt tills det precis rinner över sen skruvar du i pluggen precis när det slutar rinna, då ligger det ju exakt i nivå med påfyllningshålet. Därav ska bilen stå plant...

Det var så jag fick göra då jag bara skulle fylla, inte byta helt, och inte viste hur mycket som runnit ut!
Senast redigerat av spokenratt (4 augusti 2010)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

-utan 940
1 728 Inlägg
4 augusti 2010
#9
spokenratt skrev:
Men förstod inte varför du skulle byta oljan!?

Det skadar inte att byta olja i växellådor och bakaxlar varje 10'000mil även om det inte ingår i serviceintervallen.
Biltillverkare är försiktiga med att lägga till saker i serviceintervall för att bilköparna inte ska tycka att bilen är dyr att äga.
Volvo själva säger att växellådsoljan aldrig behöver bytas men ändå har de alltid flera liter hemma i butiken. smile

17 Inlägg
4 augusti 2010
#10
Um har du en sticka i växellådan (finns ju ibland) så kan du fylla på även där. Har man ingen sticka ska oljenivån fyllas på tills den når påfyllningshålets kant som regel. Dock bör ju också temperaturen på oljan vara 30-50 grader när arbetet sker. Personligen tycker jag att "fylla på" blir lite fel eftersom "byta" är det man bör göra.

Evighetsolja hit och dit. Man kan gott byta var 10000 mil .... blir ju inte så dyrt om man slår ut det ....
Senast redigerat av unix (4 augusti 2010)


3 860 Inlägg
4 augusti 2010
#11
Sant, det skadar ju inte att byta!
Jag behövde dock bara i med ca 2 dl pga att drivaxlen varit ur o valde då att endast fylla på lite snabbt. Men, under kommande uppdateringar så självklart kommer jag byta helt...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

P o r s c h e
1 700 Inlägg
4 augusti 2010
#12
Fyller i lite:

Somsagt leta rätt på, och skruva ur påfyllningspluggen först. Varför?

"Kalle hittar tömningspluggen, skruvar ur och tömmer oljan. Han ska sen fylla på olja, hittar påfyllningspluggen, MEN den är runddragen så han får inte bort den... Nu blir Kalle skitarg och råkar bula skärmen när han får ett utbrott då han står med en bil utan växellådsolja som inte går att fylla på wink "

Ett till tips: Kör gärna bilen precis innan du tömmer, för då får oljan lite värme och rinner då lättare. Då går det snabbare att tömma och mer av den gamla oljan rinner ut. Du kan även hälla i en klick av den nya oljan med tömningspluggen urskruvad fortfarande, och liksom låta den nya oljan " skölja ut" den gamla.

Och som tidigare skrivit, när du fyller så fyller du så att den börjar rinna ut lite olja ur påfyllningshålet. Då
är oljan i rätt nivå. Någon tidigare skrev att oljan då helst skulle vara i sin arbetstemperatur, men jag tycker inte att det är nödvändigt, då det dels är ganska stor tolerans på oljenivån, och så är ju hålet gjort för just påfyllning, och man fyller ju alltid med kall olja.


Smålänning
7 887 Inlägg
4 augusti 2010
#13
Jag hade i vanlig 10W/40 mineralolja i lådan (Volvo M47), samma som i motorn, skitbra och billigt smile Ni får gnälla hur mycket ni vill om motorolja i lådan, jag har i det i alla fall smile Ska vara bättre än transmissionsolja med, varför, hur eller om det är det vet jag inte, men funkar utmärkt gör det smile (I DEN stenålders traktorlådan ska nämnas, inte säkert en M56 gillar motorolja, lite andra matrial och toleranser i dom)

Glöm inte att rensa magneten på pluggen med. Jag hade afrokrull på pluggen, ca 2 cm i diameter smile

Har den gått en bit gör ett oljebyte ganska mycket för känslan i lådan med. Bättre oljefilm gör att synkringarna går mjukare i ingrepp, och minskar transmissionsljudet smile

unix skrev:
Evighetsolja hit och dit. Man kan gott byta var 10000 mil .... blir ju inte så dyrt om man slår ut det ....

Finns ingen evighetsolja. Men bilar är inte byggda för att gå mer än 15, max 20k mil, och vid normal körning klarar sig lådan med samma olja hela tiden smile Oljan slits i en växellåda också, att den inte blir svart beror på att det inte finns nått som kan få den att bli svart... smile

Jag ska byta i bakaxeln med... Nån gång... Kan inte bestämma mig för oljesort bara, mobil eller red line, där går inte ha motorolja då det ju är hypoidväxel...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

17 Inlägg
6 augusti 2010
#14
"Jag hade i vanlig 10W/40 mineralolja i lådan (Volvo M47)" Aja en sådan Volvo kan du ju köra på frityrfett utan att det knasar ... smile

"Finns ingen evighetsolja. Men bilar är inte byggda för att gå mer än 15, max 20k mil," Min växellådsolja har gått 20k mil och behöver aldrig bytas ..... jag kommer att byta ändå ... 15-20k mil hmmmm säg det till dieslar som gått 100k mil och bara är inkörda eller Volvo som gått 100k mil och är i nyskick smile Påstår även att min är i oerhört bra skick (kollat igenom allt) och den har gått 20k mil.
Senast redigerat av unix (6 augusti 2010)


17 Inlägg
18 juni 2011
#15
Bensinskallen skrev:
Fyller i lite:

Och som tidigare skrivit, när du fyller så fyller du så att den börjar rinna ut lite olja ur påfyllningshålet. Då
är oljan i rätt nivå. Någon tidigare skrev att oljan då helst skulle vara i sin arbetstemperatur, men jag tycker inte att det är nödvändigt, då det dels är ganska stor tolerans på oljenivån, och så är ju hålet gjort för just påfyllning, och man fyller ju alltid med kall olja.

Har för mig att toleransen är hyfsat liten. Grejen med temperaturen är att annars får du vakuum eller det motsatta, det blir för mycket olja eller för lite olja och det vill vi inte ha i lådan. Temperaturen = Viktig smile
Senast redigerat av unix (18 juni 2011)



Sök