3428
Sök

Volvo 360 Driftiing bygge till sommarn 2011

514 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#21
Såja idag har jag & frugan varit nere och målat lite smile
Det tar sin lilla tid tar nämligen en sak i taget dö jobbig o ta allt på en gång juh ^^

Börjar dagen med en muffins och slipar lite smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78584/975571_welbww.jpg

Slipat klart
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78584/975572_dgipv8.jpg

Sen är det dags att sätta sig i solstol och låta frugan ta hand om rästen tongue
"skämt o sido"
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78584/975573_s6rcw7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78584/975574_exlhi0.jpg

Så fint det börjar bli. Nu är ena sidan nästan färdig bara det jobbiga kvar måla lite till slipa med 1.2k papper och waxa så blir det som halvdann sprutlakering

https://www1.garaget.org/gallery/archive/78584/975575_po4co0.jpg


ska man måla de svarta listerna fram & bak också eller ska de vara svarta?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78584/975576_gyjhwx.jpg


MVH
John

BMW = Bil Med Wasakredit

1 230 Inlägg
6 augusti 2010
#22
Growe skrev:
polarn köpte en 360 som är turbo konverterad orginal B200 motor helt orörd botten och topp och den är bromsad 231hk och då går dom faktist riktigt bra  är det blött kliver den ut på sladd på 3:an utan att provcera mer än att trycka ner gaspedalen lite smile

bästa tipset jag kan ge dig är att köpa en komplett B230Fk flytta över tråg och pump
sen använda 240gl 88b-93 motorel

på polarns är det 3extra spridare och tillskots sprut som slår till vid 0.5 och den går på e85 hela tiden laddar 1bar och ger då 231hk med ett saab 900turbo aggregat och 740turbo grenrör
i övrigt originalsprut med progresiv btr

är den köpt i askersund? grå med 300 powerclub i framrutan? smile TS jag tycker du ska måla det gråa som är på kofångarna orange men låta den svarta randen vara kvar smile
Senast redigerat av manne_940 (6 augusti 2010)


514 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#23
manne_940 skrev:
Growe skrev:
polarn köpte en 360 som är turbo konverterad orginal B200 motor helt orörd botten och topp och den är bromsad 231hk och då går dom faktist riktigt bra  är det blött kliver den ut på sladd på 3:an utan att provcera mer än att trycka ner gaspedalen lite smile

bästa tipset jag kan ge dig är att köpa en komplett B230Fk flytta över tråg och pump
sen använda 240gl 88b-93 motorel

på polarns är det 3extra spridare och tillskots sprut som slår till vid 0.5 och den går på e85 hela tiden laddar 1bar och ger då 231hk med ett saab 900turbo aggregat och 740turbo grenrör
i övrigt originalsprut med progresiv btr

är den köpt i askersund? grå med 300 powerclub i framrutan? smile TS jag tycker du ska måla det gråa som är på kofångarna orange men låta den svarta randen vara kvar smile

Nope denna bilen har varit i trelleborg i en stor del av sitt liv mycket salt rost
Senast redigerat av DeFlo (8 augusti 2010)

BMW = Bil Med Wasakredit

514 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#24
Suck! har regnat mycket så har inte kunnat bygga så mycket på bilen. Men jag har pratat med "han som kanske ska hjälpa mig med motor bygget" Om att vi ska ner tilll t-j bildemontering i trelleborg och försöka fiska motor och sedan köpa delar på folkraceshoppen så det känns som att detta kommer bli fin fint!

over and out smile

BMW = Bil Med Wasakredit

1 278 Inlägg
9 augusti 2010
#25
fyfan vad ful färg:p men frään busbil!tongue    om du ska drifta så måste de vara lättare med turbo? smile   släng ner en t5a!smile polaren gjorde de i sin 140 på en vinter, och tror att 360ins motorutrymme är lite större så behöver nog inte kapa lika mycket som han smile

Street Knight

514 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
#26
syabo skrev:
fyfan vad ful färg:p men frään busbil!tongue    om du ska drifta så måste de vara lättare med turbo? smile   släng ner en t5a!smile polaren gjorde de i sin 140 på en vinter, och tror att 360ins motorutrymme är lite större så behöver nog inte kapa lika mycket som han smile

Haha färgen är där för att alla hatar gula bilar + att alla som är "volvo fan hatar 3 och 4 serien" så dubbel hat mot mig tongue

Tror T5 motor blir rätt mycket jobb och slit och högre summa än min budget.
Ligger fortfarande och pändlar mellan trimmad sugmotor och turbomotor.

BMW = Bil Med Wasakredit

2 419 Inlägg
10 augusti 2010
#27
DeFlo skrev:
syabo skrev:
fyfan vad ful färg:p men frään busbil!tongue    om du ska drifta så måste de vara lättare med turbo? smile   släng ner en t5a!smile polaren gjorde de i sin 140 på en vinter, och tror att 360ins motorutrymme är lite större så behöver nog inte kapa lika mycket som han smile

Haha färgen är där för att alla hatar gula bilar + att alla som är "volvo fan hatar 3 och 4 serien" så dubbel hat mot mig tongue

Tror T5 motor blir rätt mycket jobb och slit och högre summa än min budget.
Ligger fortfarande och pändlar mellan trimmad sugmotor och turbomotor.

sugmotor är ju bra mkt häftigare wink varför intye en såg trimmad motor från 850 glt vad den nu heter tongue


514 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
#28
Länge sedan jag skrev här nu tongue
Ifal bilen är färdig målad! Nu när pengarna börjar rulla in så måste jag göra upp en lista på vad jag ska införskaffa mig.

Det som suger mest är att jag inte riktigt är 100% på vad för grejer jag ska köpa när det gäller konverteringen.
Har försökt att läsa mig till det mesta men.... Ja alla skriver så olika.
Ska konvertera den nuvarande motorn -> B200

Vilken turbo?
B230FT grenrör?
Spridare från?
Ic från?
Dump?
Vad mer saknas?

BMW = Bil Med Wasakredit

1 168 Inlägg
24 september 2010
#29
original turbo borde väl räcka om du är ute efter lite bus bara, dvs 13c om du ska ha ifrån 740/940 turbo modellerna.
ingen aning men det borde passa och inte ta i nånstans så kör på b230fX rör.
850 turbo spridare.
ic kan du köpa alu ic och bygga egna tryckrör, sen skulle du skita i allt kan du sälja icn för ungefär samma peng du gav.
dump sitter på originalturbon redan.

sen saknar du ju oljerör, tryckrör, boxar.. är inte alls 360 freak men volvo kan jag väl


514 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#30
Sådär ja nu har man införskaffat sig en turbo smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/78584/1011297_7jr15g.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78584/1011298_yixo2e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78584/1011299_vt9ze7.jpg


Så nu snart ska det byggas.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/78584/1011300_lou27n.jpg

Såhär ser den ut idag smile
Senast redigerat av DeFlo (24 oktober 2010)

BMW = Bil Med Wasakredit

514 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#31
Äntligen har man hittat tid till att börja riva motor

Så det som gjorts idag är följande
Tömt motor på vatten och olja
slitit med alla rostiga skruvar vid dp och grenrör

Så nu har man stött på följande problem...


Testmonterade grenröret + turbo märkte att avgasreningen tog i
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78584/1018572_fhw141.jpg


Tog bort och upptäckte att det var hål rätt ut
Så hur pluggar man igen dessa hål på bästa möjliga sätt..?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/78584/1018575_323djw.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/78584/1018574_j38hom.jpg

Testade igen efter det och märkte att motorfästet gick i...
Fråga: Lättast / Bäst att göra här?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/78584/1018577_aypqfy.jpg

BMW = Bil Med Wasakredit

514 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#32
Forums lyft smile någon som vet?

BMW = Bil Med Wasakredit

2 230 Inlägg
15 november 2010
#33
gåre inte att svetsa då?

så kan det vara då det inte blev som det skulle

514 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#34
Rojpen skrev:
gåre inte att svetsa då?

Vad jag hört så går det inte svettsa i gjutjärn. hmm

BMW = Bil Med Wasakredit

Defloratör.
641 Inlägg
15 november 2010
#35
DeFlo skrev:
Rojpen skrev:
gåre inte att svetsa då?

Vad jag hört så går det inte svettsa i gjutjärn. hmm

hådå det går visst. men man bör ha en tig och veta vad man gör.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

514 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#36
nitrox skrev:
DeFlo skrev:
Rojpen skrev:
gåre inte att svetsa då?

Vad jag hört så går det inte svettsa i gjutjärn. hmm

hådå det går visst. men man bör ha en tig och veta vad man gör.

se där ja smile då går det kanske ändå...

Men ingen som har svar på hur jag ska göra med motor fästet..? bör jag "bygga" ett nytt fäste eller finns det något annat sätt att fixa det på...

BMW = Bil Med Wasakredit

6 Inlägg
16 november 2010
#37
skulle satt 50 öringar i hålen där, alltså nedanför kanalen dit hålet går
fastsatt med orginal fäst brickorna big_smile
lycka till


514 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#38
volvo_evo skrev:
skulle satt 50 öringar i hålen där, alltså nedanför kanalen dit hålet går
fastsatt med orginal fäst brickorna big_smile
lycka till

Haha låter som en bra ide tongue

Dock så tar turbo-grenröret i  om man har den kvar
Senast redigerat av DeFlo (16 november 2010)

BMW = Bil Med Wasakredit

42 Inlägg
16 november 2010
#39
kapa av orginal rören som går in och sen klämmer du ihop dom svetsar och sen skruvar du tillbaka dom i hålen under avgaskanalerna

514 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#40
Fogskumracing skrev:
kapa av orginal rören som går in och sen klämmer du ihop dom svetsar och sen skruvar du tillbaka dom i hålen under avgaskanalerna

Det blir nog något åt det hållet.

BMW = Bil Med Wasakredit


Sök