3555
Sök

Hyundai H-1 2.5 TDi 100hk drar för mycket bränsle!!!!

20 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
Hej!

Hyundai H-1 2.5 TDi 2002 100hk
Miltal: 7800

De är så att jag köpte en Hyundai H-1 igår kväll hos en bilhandlare nere i Skåne. Jag tankade bilen full eftersom den va nästan nere på reserven. Efteråt åkte jag hem till Småland igen, bilresan är på exakt 34 mil i en riktning. Jag märke rätt fort att mätaren började sjunka snabbt. Så fort jag va hemma i stan igen så tankade jag bilen på första macken, jag fick in hela 52.19 l diesel som är sjukt mycket. Efter en enkel uträkning fick jag fram att bilen drog lite mer än 1,5l milen (på motorväg) jag höll en ganska jämn hastighet mellan 130-140 hela vägen nästan. Men tycker ändå att något är väldigt skumt. Tyckte att bilen va ganska seg i uppförsbackar också med tanke på att det är en 100hk dieselmotor.

Nu har jag kollat upp ifall bromsar ligger på och de gjorde de inte, och pumpat upp luften i däcken. Bilen har fullt ifylld servicebok förutom sista servicen som skulle gjort vid 7500 mil men jag har kollat luftfiltret och de va lite skitigt så jag blåste med tryckluft för att få ut lite av skiten. Nu har jag beställt nytt luftfilter och bränslefilter  och tänkte kolla om det hjälper något. Jag vet att bilen kan dra upp till ca 0.5-1l milen mer med automatlåda men så mycken som den drar nu har säkert inget med det att göra. Det är inget läckage eftersom bilen stod i garaget över natten och de va torrt på golvet efteråt. Någon som vet om det kan vara spridare, inställningen på dieselpumpen, bränslefiltret? Skulle vara tacksam för seriösa svar. Hoppas de inte blev för mycket att läsa tongue ha de!

20 Inlägg
845 Inlägg
3 augusti 2010
I den farten ska den väll dra runt litern med manuell låda. Men du har automat, så då drar den lite mer. Så det är. Sen är det svårt att få rent ett luftfilter genom att bara blåsa med luft. Mycket fastnar i filtret. Byt du filtret så hoppas vi på att du får en lägre förbrukning på nån dl.

20 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Jo men ändå, jag kollade upp hur mycket den ska dra och då visade de sig 1,1l blandat med manuell. Har läst runt lite på nätet och såg att lambdasonden också kan vara orsaken, ska åka iväg till en dieselmotors expert imorgon och hoppas att vi kan hitta felet. Vet någon om det kanske har något med ventilspelet att göra :S såg i serviceboken att det skulle justeras/kontrolleras var 12:e månad.

Sök