4272
Sök

(MOTOR-) VAL 2010 den 19:e September - Utan bilen stannar Sverige, eller?

2 924 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
Söndagen den 19 september 2010 är det val till riksdag, kommun- och landstingsfullmäktige.

Hur är det med de olika partiernas inställning till oss Motorentusiaster och våra fordon?
Vilka är emot oss och vilka är för oss, med tanke på vad de vill införa, ta bort eller minska på osv? roll

Jag tänker då på ALLT som är motorfordon-relaterat, som beskattning på bränsle & vägar, regler för entusiastfordon mm

T.ex
Det är väl några som vill ändra på den 30årsgräns vi har idag för veteranfordon som gör bilar skattebefriade och besiktning vartannat år?
Finns väl en del som vill öka Fordonsskatt- och Försäkringskostnaderna ännu mer?
Några vill säkert förhindra oss ännu mer att trimma/förrändra våra bilar?
Vilka vill förhindra unga/med få körkortsår att äga och framföra motorstarka bilar?
m.m.

Frågorna är många men det enda partiet som jag vet konkret är ett hot mot oss är ju Miljöpartiet såklart...

Jag har dålig koll på vilka Partier som vill vad om fordon, måste jag erkänna...? hmm

~ Life is short, have FUN! ~

OEM Rox
245 Inlägg
3 augusti 2010
Mycket intressant, dock är jag dåligt påläst! Ska titta i tråden här och försöka hålla koll! smile

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.

1 482 Inlägg
4 augusti 2010
Läste någonstans ( kommer inte ihåg källa ) att Röda ville införa biltullar på Essingeleden, det ska inte gå att åka i stockholm utan att behöva betala vägtull.

Helt åt helvete enligt mig. Sen ville dom höjja tullavgiften också.

Men vi alla vet ju att MP är totalt blåsta...

BLT Service
Theracords Music Label

1 581 Inlägg
4 augusti 2010
Man ska inte rösta rött iaf om man vill köra bil, den saken är klar. Kenneth Winsborg ska väl gå att rösta på i personvalet. Grundare av http://www.bensinskatteuppror.se/ . Helt sjukt att det är nära 2 miljoner underskrifter som säger att dem ska sänka straffbeskattningen av fordon/drivmedel så folk kan leva ett  rikare liv.
Om miljöpartiet får igenom 2 kr höjning kommer det inte leda till färre kör bil. Kommer leda till mindre kvar i plånboken vilket resulterar i lägre konsumtion vilket leder till färre arbetstillfällen som ytterligare förvärras då privatpersoner inte har råd att ta jobb som ligger för långt bort och företag måste höja priser.

Förstå att folk som inte bor I Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebros innerstad så måste man pendla FLERA mil om dagen MED bil!

Jag har 6.5 Mil fram och tillbaka till närmsta stad för att handla mat som inte kostar 3 kr mer per vara.
Senast redigerat av Fellow (4 augusti 2010)

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
4 augusti 2010
Måste fråga en sak.
Är det inte förbjudet på forumet att diskutera politik? big_smile

Men skulle inte MP och några andra höja bensin kostnaden med 49 öre litern?
Dom är ju helt totalt blåsta ...
Och sedan så säger dom "använd lokaltrafiken".
Det kostar mig 20 kronor med buss fram och tillbaka till jobbet PLUS att jag måste betala 20 kronor för jag äter ute varje dag.
Totalt 40 kronor till och från jobbet sedan 20 kronor för att åka 2km, äta mat och åka hem på samma biljett.
Totalt 60 kronor per dag.
Tar annars våran Mercury så är det precis över liter milen så säger 1 liter milen. 1 mil till jobbet och 1 mil hem = 14kr dit och 14 kr hem (redan sparat in 6kr!).
Sedan Så ska man äta lunch också!
20 kronor totalt med buss för lunchen och 2km+2km = 4km = knappt 7 kronor.
Totalt sparar jag 19 kronor per dag.
PLUS att bara åka enkel resan till jobbet med bil tar 13 minuter.
Med buss lite över timmen. Och då på köpet får jag ont i ryggen, sitter brevid något fyllo som skriker och härjar och förstör min dag totalt.
Sedan så struntar jag i att räkna med alla förseningar för det är lokaltrafiken i Västerås bäst på!

Men jag sparar 19 kronor per dag i ett år. Säg att jag jobbar 200 dagar.
19x200 = nästan 4000:-.
Vem fan tar bussen!?
Sedan sparar jag in pengar på framtida rygg operationer från bussens värdelösa stolar och ryckiga körning.

Ska inte kapa mer utan lyssna på vad för vettigt folk skriver!
Och jag har absolut ingen aning om vad jag ska rösta på ...
Senast redigerat av Thunderbird88 (4 augusti 2010)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
5 augusti 2010
Lite mer drar den nog men jag vet inte exakt så jag räknade på enklast möjliga sätt smile
Den är inte SÅÅÅ soppa törstig som man kan tro big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

1 298 Inlägg
5 augusti 2010
Första gången jag har åldern inne för att rösta i riksdags, kommunal och landstingsval och det är en ren djungel. Men, man vet ju iallafall vad man inte vill rösta på så man får väl gå via uteslutningsmetoden tills man finner något vettigt...

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

1 380 Inlägg
5 augusti 2010
är helt okunnig om detta ämne.
men hoppas att det finns nått vettigt parti som vill sänka skatten på bensin och sånt bra smile

2 924 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
Måste fråga en sak.
Är det inte förbjudet på forumet att diskutera politik? big_smile

Nä, det är helt okej i denna Allmänt-avd när det gäller Motorfordon.
Framförallt är det i högsta grad passande att diskutera på Garaget.org eftersom det påverkar vårat största gemensamma intresse som vi brinner för och som gör att denna Community existerar!

Det som inte är okej är att diskutera "Off-topic" politik i Off-topic-avd.

//Moderator

Ljud freak !
928 Inlägg
5 augusti 2010
tror på moderaterna de är nog dom som kan få Sverige att vända ur ekonomikrisen. Dom vill göra de billigare för företag i Sverige och det kommer leda till att flera kommer vilja satsa, Sen rösta på miljö partiet så kommer mycket höjas kommer bli dyrt att ta sig till jobbet varje dag. Många företag kommer drabbas lastbilar lastfartyg buss taxi bud alla kommer få höja sina avgifter, Så jag kommer rösta på moderaterna tror på dom även om dom har gjort saker som inte riktigt gynnar en annan så tror jag dom kommer fixa Sverige

Saabifierad
2 031 Inlägg
6 augusti 2010
Det är en del snack om bensinskatten här i tråden, jag vill förtydliga att det inte enbart är dom röd-gröna som vill ha höjd skatt på bränsle utan även den borgerliga alliansen. Skillnaden är att de röd-gröna har satt en gräns på att skatten ska öka med 49 öre under 4 år (2 steg?) medan den borgerliga alliansen inte velat tala om hur mycket dom ska höja den med. Hittills har dom borgerliga höjt bensinskatten med någonstans runt 40-60 öre (inte helt säker på beloppet) och infört en årlig höjning av bensinskatten genom prisindex (att vår valuta blir värd mindre och mindre för varje år som går).

Värt att notera är att även dieselskatten har höjts, dock ännu mer och skumma avgifter har tillkommit: registerhållningsavgift som ökat 3 gånger, påställningsavgift på 50 kronor, bilskatt där man betalar för en hel månad istället för enbart dagen man ställt på bilen (som för motorcykel, dock har motorcyklar enhetsskatten 180 kronor så det blir ca 15 kronor per månad), trafikförsäkringsskatt på 32 procent av försäkringsbeloppet.
Fordonskatterna har även dom ökat för bilar och det har blivit krångligare överlag att ta körkort genom handledarutbildning, dyrare uppkörning m.m.

Dom borgerliga har även kvar sin vision att införa Trafikförsäkringsskatt Steg 2, lagd på is då det inte är populärt med så pass kraftiga höjningar av trafikförsäkringen före valet.

Noxxer skrev:
Läste någonstans ( kommer inte ihåg källa ) att Röda ville införa biltullar på Essingeleden, det ska inte gå att åka i stockholm utan att behöva betala vägtull.

Helt åt helvete enligt mig. Sen ville dom höjja tullavgiften också.

Men vi alla vet ju att MP är totalt blåsta...

Korrektion: Alla partier vill ha trängselskatt på Essingeleden, skillnaden är att om dom röd-gröna vinner så ska det upp så fort som möjligt (redan nästa år?), om dom blåa vinner skjuts detta upp och kommer i samband med när Förbifart Stockholm är klar (även denna kommer att ha trängselskatt).

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 Inlägg
6 augusti 2010
jag tycker det är värdelöst, jag tycker att vi ska dumpa alla politiker och skaffa nya. Att höjja bilskatten och sätta vägtull kommer bara göra saker värre. Själv tycker jag att vi ska samla en stor massa med folk och visa att det är bilar och motorer vi brinner för !!!smile

BTW: jag ska inte rösta på ngt men om jag var tvungen så skulle det vara miljöpartiet som är mindre värdelösa än dom andra !

huh?
10 427 Inlägg
7 augusti 2010
Kan nog räkna med att bensinskatten kommer att höjas oavsett vem som vinner valet.
Sen är ju frågan hur stor höjningen blir.. .. .. wink

1 581 Inlägg
7 augusti 2010
Finns ett parti som vill sänka bensinskatten iaf.

Saxat från Sverigedemokraterna.se
En avveckling av pumplagen och en frysning av bensinskatten. Pumplagen innebär stora ekonomiska belastningar för landets mackägare har resulterat i ett stort antal nedläggningar. Med mackarna försvinner ofta också den sista samhällsservicen från glesbygden. Pumplagen är således ett allvarligt hot mot en levande svensk landsbygd och måste därför avvecklas. Sveriges oljeberoende måste så snart som möjligt brytas, men innan jämförbara och konkurrenskraftiga alternativ finns på plats anser vi att det är fel att införa straffbeskattningar, som endast har en mycket begränsad effekt på utsläppsnivåerna och som slår hårt mot glesbygdens befolkning och resurssvaga grupper. Mot bakgrund av detta anser Sverigedemokraterna att bensinskatten bör sänkas symboliskt och därefter frysas.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
7 augusti 2010
Fellow skrev:

En avveckling av pumplagen och en frysning av bensinskatten. Pumplagen innebär stora ekonomiska belastningar för landets mackägare har resulterat i ett stort antal nedläggningar. Med mackarna försvinner ofta också den sista samhällsservicen från glesbygden. Pumplagen är således ett allvarligt hot mot en levande svensk landsbygd och måste därför avvecklas. Sveriges oljeberoende måste så snart som möjligt brytas, men innan jämförbara och konkurrenskraftiga alternativ finns på plats anser vi att det är fel att införa straffbeskattningar, som endast har en mycket begränsad effekt på utsläppsnivåerna och som slår hårt mot glesbygdens befolkning och resurssvaga grupper. Mot bakgrund av detta anser Sverigedemokraterna att bensinskatten bör sänkas symboliskt och därefter frysas.

Kloka ord och ytterligare en god anledning till att min röst hamnar hos Sverigedemokraterna.

Övriga partier verkar ha tappat all form av verklighetsanknytning. En höjd bensin- och dieselskatt är en ren och skär käftsmäll i ansiktet på landsbygden och låginkomsttagare. Vi lever inte i ett till ytan litet och  tättbefolkt land. 

För övrigt börjar hela den här miljöhysterin bli löjligt överdriven. Att utsläppen påverkar miljön i den extrema grad alla verkar tro köper jag inte överhuvudtaget.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Trött
267 Inlägg
7 augusti 2010
IceEyes skrev:
Att utsläppen påverkar miljön i den extrema grad alla verkar tro köper jag inte överhuvudtaget.

Det gör det inte heller. Den uppvärmning vi ser nu är ett led i en naturlig cykel som upprepar sig ungefär var 10000 år och ser ut som så att en istid slutar och jorden värms upp succesivt. Detta leder till att smältvatten från polerna kyler ner och stoppar golfströmmen och stilla havsströmmen. Detta leder till en nedkylning av norra halvklotet och en ny istid börjar. Så har det varit i flera hundra miljoner år och för övrigt är polernas istäcke tjockare nu än de varit på 100 år. Så när dom höjer bränsleskatten under förevändning att det är för att förhindra global uppvärmning så spyr jag lite i munnen...
Senast redigerat av Hellectric (7 augusti 2010)

2 924 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
ENDAST politiska sakfrågor beträffande MOTORFORDON är tillåtna att diskuteras här!
Vänligen respektera det!

Inlägg enbart om vilket parti ni tänker rösta på eller andra icke motorfordon-relaterade politiska frågor, får ni skriva nån annanstans.

//Moderator

Smålänning
7 887 Inlägg
7 augusti 2010
IceEyes skrev:
Fellow skrev:

Kloka ord och ytterligare en god anledning till att min röst hamnar hos Sverigedemokraterna.

Övriga partier verkar ha tappat all form av verklighetsanknytning. En höjd bensin- och dieselskatt är en ren och skär käftsmäll i ansiktet på landsbygden och låginkomsttagare. Vi lever inte i ett till ytan litet och  tättbefolkt land. 

För övrigt börjar hela den här miljöhysterin bli löjligt överdriven. Att utsläppen påverkar miljön i den extrema grad alla verkar tro köper jag inte överhuvudtaget.

Håller med.
Lite synd bara att SD är ett lätt främlingsfientligt parti (för det är dom väll fortfaronde?), men skulle det vara så illa att det är dom enda som har vettiga vallöften och resonemang ang. sveriges ekonomi och utveckling, så tror fan att folk röstar på dom. Och då står statistikerna och kliar sig i huvudet och undrar varför smile
Stor risk att även min hamnar där, men jag ska läsa på mer först ang. de andra partiernas drömmar...
Utom MP, dom vet man att dom vill ha bort alla fordon överhuvudtaget...

Jag är helt med på att utsläppen bidrar, inte ensamt, men bidrar till uppvärmningen, men som citerat från SD, så måste det finnas vettiga alternativ till bensin innan man kan straffskatta bort den...
Dessutom är glesbygden ett bra agument, för en station i ingenstans kan inte bygga en etanol, eller gaspump för mer än flera års försäljning drar in...

Tur att vissa partier upptäckt att sverige är mer än Stockholm, Malmö och Göteborg roll

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Ljud freak !
928 Inlägg
8 augusti 2010
håller med SD fullt ut ! ! Sen detta med uppvärmningen håller jag me med om för de kretsloppet går runt så är de bara. Vi för hindrar ingen med att höja priserna vi kommer fortsätta köra bil ! Sen förstår jag inte hur dom tänkte dom tycker man ska åka kommunalt så kommer dom höja priserna där med ? kostar mig 20kr att ta bussen in till stan liksom de kostar mig typ 14kr å ta bilen ? Om de då blir dyrare å ta bussen hur många kommer göra det ?? Folket som styr vårt land har ingen aning om hur det är dom sitter med våra skattepengar å leker åker limo och privat flyg runt halva världen stripp klubbar å allt hummm jaa där ser vi vad våra pengar går till! Sverige demokraterna är dom som verkar vettigast för att få igång Sverige dom vill fixa till saker inte bara stoppa invandringen till Sverige men de kan dom göra ett tag iallafall så vi kan försörja dom människor som redan bor i detta landet liksom

huh?
10 427 Inlägg
8 augusti 2010
Partiblocket som vill höja bensinskatten lite mer menar även
att de ska kompensera med högre milersättning (för tex pendlare).

Men det är inte direkt alla som pendlar långt till arbete heller.

Sök