3517
Sök

(MOTOR-) VAL 2010 den 19:e September - Utan bilen stannar Sverige, eller?

99 Inlägg
27 augusti 2010
#41
Jag har alltid varit helt ointresserad av politik men just fordonsskatt och soppapriset har blivit en viktig fråga för mig.
Så det är bra att det finns en tråd här om det, även om jag har en del emot Sverigedemokraterna så verkar deras politik angående fordon vettig.
Om det nu inte bara är ett sätt att locka väljare. Politiker är ju mindre pålitliga än en fransk bil.
Men jag undrar, varför hatar alla politiska partier oss bilägare?


2 266 Inlägg
27 augusti 2010
#42
För att detta tjat om miljön är modernt och en stor modefluga tycker jag, och då lär politikerna hänga på där, våra utsläpp från all fordonstrafik är ca 0,2 promille av de totala utsläppen världen över.
Och då är de lättare att peka ut oss fordonsägare som måste ha bilen dagligen som dom största bovarna tråkigt men mest lätt för politikerna att göra så,
Läste en insändare i dalarnas tidningar att ett alternativ till skatter var att slopa bilskatten och lägga den på drivmedlet så den som åkte lite betala lite och den som åkte mycke fick betala mycke vilka ideer de finns alltså, dom interjuva en miljöpartist för nåt år sen och han tyckte att bensinen skulle kosta minst 30kr/l varför? jo för då skulle miljön bli bättre? sen fråga dom om han hade någon bil, nej jag åker taxi överallt säger han då.

svetsdiff !!!

1 435 Inlägg
28 augusti 2010
#43
PMPerformance skrev:
För att detta tjat om miljön är modernt och en stor modefluga tycker jag, och då lär politikerna hänga på där, våra utsläpp från all fordonstrafik är ca 0,2 promille av de totala utsläppen världen över.
Och då är de lättare att peka ut oss fordonsägare som måste ha bilen dagligen som dom största bovarna tråkigt men mest lätt för politikerna att göra så,
Läste en insändare i dalarnas tidningar att ett alternativ till skatter var att slopa bilskatten och lägga den på drivmedlet så den som åkte lite betala lite och den som åkte mycke fick betala mycke vilka ideer de finns alltså, dom interjuva en miljöpartist för nåt år sen och han tyckte att bensinen skulle kosta minst 30kr/l varför? jo för då skulle miljön bli bättre? sen fråga dom om han hade någon bil, nej jag åker taxi överallt säger han då.
Hahahaha, jävla stolpskott till miljöpartist.


Quattro - bar å åk
621 Inlägg
28 augusti 2010
#44
Fellow skrev:
Finns ett parti som vill sänka bensinskatten iaf.

Saxat från Sverigedemokraterna.se
En avveckling av pumplagen och en frysning av bensinskatten. Pumplagen innebär stora ekonomiska belastningar för landets mackägare har resulterat i ett stort antal nedläggningar. Med mackarna försvinner ofta också den sista samhällsservicen från glesbygden. Pumplagen är således ett allvarligt hot mot en levande svensk landsbygd och måste därför avvecklas. Sveriges oljeberoende måste så snart som möjligt brytas, men innan jämförbara och konkurrenskraftiga alternativ finns på plats anser vi att det är fel att införa straffbeskattningar, som endast har en mycket begränsad effekt på utsläppsnivåerna och som slår hårt mot glesbygdens befolkning och resurssvaga grupper. Mot bakgrund av detta anser Sverigedemokraterna att bensinskatten bör sänkas symboliskt och därefter frysas.
Men sen finns det 3000 andra orsaker att inte rösta på SD.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
28 augusti 2010
#45
p-nyhlen skrev:
Fellow skrev:
Finns ett parti som vill sänka bensinskatten iaf.

Saxat från Sverigedemokraterna.se
En avveckling av pumplagen och en frysning av bensinskatten. Pumplagen innebär stora ekonomiska belastningar för landets mackägare har resulterat i ett stort antal nedläggningar. Med mackarna försvinner ofta också den sista samhällsservicen från glesbygden. Pumplagen är således ett allvarligt hot mot en levande svensk landsbygd och måste därför avvecklas. Sveriges oljeberoende måste så snart som möjligt brytas, men innan jämförbara och konkurrenskraftiga alternativ finns på plats anser vi att det är fel att införa straffbeskattningar, som endast har en mycket begränsad effekt på utsläppsnivåerna och som slår hårt mot glesbygdens befolkning och resurssvaga grupper. Mot bakgrund av detta anser Sverigedemokraterna att bensinskatten bör sänkas symboliskt och därefter frysas.
Men sen finns det 3000 andra orsaker att inte rösta på SD.
som?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 754 Inlägg
28 augusti 2010
#46
LeafBox skrev:
p-nyhlen skrev:
Fellow skrev:
Finns ett parti som vill sänka bensinskatten iaf.

Saxat från Sverigedemokraterna.se
En avveckling av pumplagen och en frysning av bensinskatten. Pumplagen innebär stora ekonomiska belastningar för landets mackägare har resulterat i ett stort antal nedläggningar. Med mackarna försvinner ofta också den sista samhällsservicen från glesbygden. Pumplagen är således ett allvarligt hot mot en levande svensk landsbygd och måste därför avvecklas. Sveriges oljeberoende måste så snart som möjligt brytas, men innan jämförbara och konkurrenskraftiga alternativ finns på plats anser vi att det är fel att införa straffbeskattningar, som endast har en mycket begränsad effekt på utsläppsnivåerna och som slår hårt mot glesbygdens befolkning och resurssvaga grupper. Mot bakgrund av detta anser Sverigedemokraterna att bensinskatten bör sänkas symboliskt och därefter frysas.
Men sen finns det 3000 andra orsaker att inte rösta på SD.
som?
Jimmie är en total douche till att börja med. Sen så behöver vi inte SD, och vi behöver inte miljöpartiet heller. Alla stora partier är miljöpartier nu för tiden.

Ser dessutom inte hur SD hjälper bilister heller. Alliansen vill bygga förbifart stockholm så vitt jag vet.
Senast redigerat av Holiace (28 augusti 2010)

Jag kan inget om allt.

Forummoderator
2 924 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#47
Holiace skrev:
Alliansen vill bygga förbifart stockholm så vitt jag vet.
Det Sverige behöver är ett parti som inte fokuserar övervägande på Stockholm i alla frågor...

Vad det gäller bilvägar så finns många dåliga i landet, vilket parti har bäst åtgärder för detta i sina förslag?

Alltså bortsett Stockholms-regionen då, för där har det lagts tillräckligt med pengar på väg och infrastruktur, för många år framåt nu...

~ Life is short, have FUN! ~

1 581 Inlägg
29 augusti 2010
#48
peegee skrev:
Holiace skrev:
Alliansen vill bygga förbifart stockholm så vitt jag vet.
Det Sverige behöver är ett parti som inte fokuserar övervägande på Stockholm i alla frågor...
WORD

121 Inlägg
29 augusti 2010
#49
SD vill riva upp pumplagen och frysa bensinpriset och sänka den med 20 öre.

Källa: SD's skuggbudget.

Helt klart TROR jag att SD vinner här.
Inte MP tongue lol

Svetsare
3 150 Inlägg
4 september 2010
#50
Köpte Bilsport nr 18 igår och fick se en intressant artikel där dom frågat partierna lite frågor, och den jag fann mest intressant va - "Hur kommer drivmedelsbeskattningen att utvecklas?"
Här följer partiernas svar:


Moderaterna

Väl avvägda ekonomiska styrmedel i form av bland annat skatter syftar till att uppnå klimat och energimålen på ett samhällsekonomiskt effektivt sätt. Styrmedlen bör utformas med hänsyn till medborgarnas förutsättningar, vilket innebär att fördelnings och övergångseffekter inte ska bli oskäliga.

Det finns för närvarande inget behov av att göra stora justeringar av skatterna på bensin utan de kan anses vara lagom stora. Vad gäller dieselbeskattningen så kommer den enligt tidigare beslut i riksdagen att höjas 2011 och 2013.



Kristdemokraterna

CO2-skatten bör höjas successivt, med hänsyn taget till världsmarknadspriset på olja, så att hushållens kostnader inte skenar iväg okontrollerat. Utifrån att priserna på fossila drivmedel nu redan ligger kring en krona högre än för ett år sedan ser vi inget behov av en snar skattehöjning.
Under kommande mandatperiod föreslår vi därför ingen ytterligare höjning utöver den årliga uppjusteringen som sker utifrån prisbasbeloppet.



Folkpartiet Liberalerna

Bensinskatten behövs av miljöskäl. På grund av världsmarknadspriset och befintliga skatter betalar konsumenterna redan idag ett högt pris för bensinen.
Därför är det inte aktuellt för oss att i närtid höja bensinskatten, vilket de röd-gröna vill.



Centerpartiet

Centerpartiet är angeläget om att hela Sverige ska kunna leva och utvecklas. Ett högt bränslepris slår extra hårt mot landsbygdens befolkning. Hur finmaskiga kollektivtransportsystem som än byggs, kommer bilen alltid att vinna på flexibilitet och anpassning till individens egna transportbehov. Bensinskattens utveckling är beroende av hur Sverige klarar av att uppfylla sina klimatmål.
Centerpartiet kan tänka sig en gradvis höjning av bensinskatten, men då måste det också kompenseras genom grön skatteväxling. Det innebär att vi samtidigt sänker skatten på arbete och/eller företagande i samma omfattning, så att det totala skattetrycket inte ökar.



Socialdemokraterna

Vi behöver en konkret politik för klimatomställning av Sverige. De borgerliga partierna mörkar sin politik. Exempelvis centern har ett beslut av sitt förtroenderåd att höja bensinskatten med hela 105 öre. Och den borgerliga regeringen har lagt ökade kostnader på bilisterna genom att införa skatt på trafikförsäkringen, som för en normalbilist handlar om över 600kr.

Man får också räkna med att regeringens privatisering av Bilprovningen kan fördubbla avgifterna för bilisterna. Det är bättre att vara ärlig. För en normalbilist innebär vårt förslag en höjd kostnad på ungefär 50kr per månad. Någon mer höjning blir det inte.
Och vi höjer reseavdraget för att kompensera dom som behöver bilen för att ta sig till och från arbetet.



Vänsterpartiet

Vi rödgröna har gett besked om att vi tänker höja koldioxidskatten på bensin med 49 öre per liter från 2012. Vi måste stimulera användandet av alternativa bränslen.
Vi hoppas att även Alliansen ska lämna besked i frågan. Förr valet mörkade de i frågan och höjde sen drivmedelsskatten efter valet. Vi tycker det är ärligare att ge besked före valet.



Miljöpartiet

För att underlätta för människor att göra klimatsmarta val föreslår vi i det rödgröna samarbetet att koldioxidskatten höjs. Därigenom synliggörs samhällskostnader som annars inte syns i priset och konsumtionen styrs i en mer hållbar riktning.
Vi föreslår att koldioxidskatten höjs med 10 öre 2011 och ytterligare 7 öre 2012. Detta motsvarar 29 öre respektive 20 öre i bensinpris i konsumentledet.

Vår bedömning är att nivån på koldioxidskatten, utöver den befintliga indexeringen, endast ska höjas i två steg under mandatperioden, 2011 och 2012. Därefter kommer effekten av skatten att utvärderas och vi kommer att göra en samlad bedömning av om det krävs ytterligare investeringar eller förändringar av de ekonomiska styrmedlen för att klimatmålen ska kunna nås. Indexeringen av koldioxidskatten ska ses över under nästa mandatperiod, för att kunna justeras efter 2014.

För att kompensera för dom som behöver bilen för att ta sig till och från arbetet , och de som använder bilen i arbetet, höjer vi reseavdraget med 75 öre 2011 och 150 öre 2012.
För att underlätta omställningen till mer hållbara drivmedel vill vi kombinera det höjda reseavdraget med till exempel stöd till efterkonvertering.



Sverigedemokraterna

Sverigedemokraterna har i sin skuggbudget avsatt 200 miljoner för en sänkning av bränsleskatten för att sedan frysa densamma. Sänkningen kan tyckas symbolisk men bör sättas i relation till de partierna som planerar kraftiga höjningar. Om budgetutrymme ges ser vi gärna ytterligare sänkningar.




/Reservation för eventuella stavfel




Så, vad tycker ni?  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
4 september 2010
#51
sd sd sd sd sd sd ungefär big_smile

~Andy~

1 581 Inlägg
4 september 2010
#52
volvoandy90 skrev:
sd sd sd sd sd sd ungefär big_smile
Typ

724 Inlägg
4 september 2010
#53
Lugnt sd.
Sen tycker jag det är sjukt att lilla Sverige lägger ner så mkt pengar på "klimatet" när dom stor länderna inte verkar göra det...nej så länge usa och dom andra stora inte gör nåt drastisk så varför ska vi???
snart ska väl alla åka runt i 1l micra bilar...
Senast redigerat av volvo-racer (4 september 2010)


2 656 Inlägg
4 september 2010
#54
volvo-racer skrev:
Lugnt sd.
Sen tycker jag det är sjukt att lilla Sverige lägger ner så mkt pengar på "klimatet" när dom stor länderna inte verkar göra det...nej så länge usa och dom andra stora inte gör nåt drastisk så varför ska vi???
snart ska väl alla åka runt i 1l micra bilar...
ähmm hur tänker du ? tongue börjar ingen e de inte troligt att ngn följer efter


1 581 Inlägg
4 september 2010
#55
ekelund88 skrev:
volvo-racer skrev:
Lugnt sd.
Sen tycker jag det är sjukt att lilla Sverige lägger ner så mkt pengar på "klimatet" när dom stor länderna inte verkar göra det...nej så länge usa och dom andra stora inte gör nåt drastisk så varför ska vi???
snart ska väl alla åka runt i 1l micra bilar...
ähmm hur tänker du ? tongue börjar ingen e de inte troligt att ngn följer efter
Dem kommer ändå inte följa efter i vilket fall som helst. Säg till när USA, Kina, Ryssland och Indien börjar sänka sina utsläpp och höjer priset till 13 kr litern för bensin. Då kan jag anse att vi ska ligga där.

Tills dess ner under 10 kr litern.
Senast redigerat av Fellow (4 september 2010)

724 Inlägg
4 september 2010
#56
Fellow skrev:
ekelund88 skrev:
volvo-racer skrev:
Lugnt sd.
Sen tycker jag det är sjukt att lilla Sverige lägger ner så mkt pengar på "klimatet" när dom stor länderna inte verkar göra det...nej så länge usa och dom andra stora inte gör nåt drastisk så varför ska vi???
snart ska väl alla åka runt i 1l micra bilar...
ähmm hur tänker du ? tongue börjar ingen e de inte troligt att ngn följer efter
Dem kommer ändå inte följa efter i vilket fall som helst. Säg till när USA, Kina, Ryssland och Indien börjar sänka sina utsläpp och höjer priset till 13 kr litern för bensin. Då kan jag anse att vi ska ligga där.

Tills dess ner under 10 kr litern.
Precis vad jag menar smile


724 Inlägg
4 september 2010
#57
ekelund88 skrev:
volvo-racer skrev:
Lugnt sd.
Sen tycker jag det är sjukt att lilla Sverige lägger ner så mkt pengar på "klimatet" när dom stor länderna inte verkar göra det...nej så länge usa och dom andra stora inte gör nåt drastisk så varför ska vi???
snart ska väl alla åka runt i 1l micra bilar...
ähmm hur tänker du ? tongue börjar ingen e de inte troligt att ngn följer efter
Varför ska vi börja?? vi är som en droppe i havet när det gäller utsläpp.


1 210 Inlägg
4 september 2010
#58
vidde_ skrev:
jag tycker det är värdelöst, jag tycker att vi ska dumpa alla politiker och skaffa nya. Att höjja bilskatten och sätta vägtull kommer bara göra saker värre. Själv tycker jag att vi ska samla en stor massa med folk och visa att det är bilar och motorer vi brinner för !!!smile


BTW: jag ska inte rösta på ngt men om jag var tvungen så skulle det vara miljöpartiet som är mindre värdelösa än dom andra !
hoppas du är så bright att du röstar blankt i alla fall.. annars så skänker du ju din "icke röst" till partiet som har flest röster...
Väldigt enkelt förklarat..

7 120 Inlägg
4 september 2010
#59
Tror SD bara försöker locka väljare med det där snacket, dem är lite skumma och jag skulle inte rösta på dem..
Iofs blir jag 18 en vecka efter valet så behöver ju inte bry mig.

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
4 september 2010
#60
skalman1 skrev:
Synd att det är SD som tycker just så om bränsleskatten, hade varit bra om det hade varit något vettigt parti som hade den åsikten.
hade du läst igenom SD's alla saker som de ska genomföra så är det faktiskt inte så hemskt... media spär på rätt så jävla mycket..
visst de kommer sänka invandringen men är det inte bättre att alla som redan bor här får jobb sen kan vi fortsätta plocka in folk när det behövs än att vi ska behöva få höjda skatter för att kunna betala maten för dem som inte har något jobb.

Sen angående deras fråga med papperslösa tycker jag de gör helt rätt, varför ska man försvara någon som inte har rätt att vara här? i t ex usa så sparkar dem ju inprincip dem över kajen ut i havet och säger till dem att simma hem. Då spelar det ingen roll om det är en svensk, fransk eller muslim. Däremot gör man det i Sverige så är man rasist.

Tycker ni jag är rasist så visst fortsätt vara trångsynt.
Det är iaf sättet jag ser på det hela

~Andy~


Sök