TouchOfRed skrev:
KOM O TÄNKTE PÅ EN SAK !!
Är det inte bättre om jag "lever livet" lite mer nu, istället för att lägga undan allt till bil typ? för nu kan jag ju leva livet. Hade tänkt att tattuera mig osv, lite små saker dvs, så OM jag börjar lägga undan till det nu, så kommer jag antagligen att ha dom pengarna till dom saker jag ska göra då NÄR jag börjar jobba, och OM jag börjar jobba, lite beroende på när jag får jobb såklart. Och då NÄR jag får jobb så har jag ju redan pengarna till dom små sakerna jag ska göra. Och kan ist börjar lägga undan till bil DIREKT ist?
Vad hindrar dig från att göra både och?
Allt handlar om att inte göra något som du inte har råd med. Om du nu är arbetslös, är det då så smart att lägga undan det lilla du har till en tatuering? Är det att "leva livet" för dig? Att lägga undan det lilla du har tills du får ett jobb? I så fall, gör det om det är det du vill.
Ha alltid i åtanke att allt du lägger pengar på gör att du måste skjuta på något annat.
Om du har tänkt lägga undan 1000 kr i månaden till din bil, och tatuerar dig för 2000 kr, så betyder det att du måste vänta 2 månader längre på din bil. Inte konstigare än så.
Att prioritera handlar inte om att skita i allt och lägga pengarna på din bil, det handlar om att planera dina inkomster och utgifter så pass bra så att du kan ha råd med det du vill.
Jag skulle kunna lägga undan 3-4000 per månad om jag käkade nudlar varje dag. Men jag väljer att laga god mat hemma, jag äter ute då och då, jag lägger pengar på bilen, jag väljer att ha det snabbaste Internet och en ny iPhone, med mera. Jag tycker att man ska njuta av livet, så jag gör det jag vill göra, MEN jag planerar det så bra jag kan. Jag har det billigaste abonnemanget jag har hittat på både telefon och Internet, jag har köpt en billig bil (Golfen, även letat efter absolut billigaste och bästa försäkringen) som jag ska köra i några år, jag planerar min matlagning så att jag kan äta så gott som möjligt för en så liten peng som möjligt.
Så som sagt, prioriteringar är inte fel, men man får inte glömma bort att man måste leva också. Så för att ha råd att både leva och prioritera så är PLANERING a och o när det gäller ekonomi.