3711
Sök

Små lätta frågor bmw 325 e30

95 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
Tjena ja ska hämta en 325a av min kompis om någon vecka och det är en del fel på bilen då undrar jag om det finns någon bmw kunnig här inne som kunde känna igen problemen o va de kan va exakt

felen är till o börja med Han vägrar starta när bilen är varm , pendlande tomgång .
vid gaspådrag bluddrar han o hackar fram .

sen kommer de ett jävla dån från framvagnen över 70 km/h men han säger att det är däcken som skrapar emot . dånet försvinner med vinterdäcken på .

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
10 augusti 2010
Det är väll kanske inte så lätt att säga på rak arm vad det är. Du får väll börja att byta saker. Är soppafilter nyligen bytt? Så han får tillräckligt med soppa.
Läckage vid insug? Läckage vid avgas? Kan göra att du får pendlande tomgång.
Hur ser tändstiften ut? Sitter alla tändkablar i ordentligt?

Försvinner dånet om du svänger? Då kan det vara hjullager.

mvh

95 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
okej , kan det vara O ringarna ? . som gör att han håller på

979 Inlägg
10 augusti 2010
när kompisens E30 betedde sig så då hade han hål i kolvarna pga planad topp tongue så min fråga är, är toppen planad? Bortsett från de så låter det som nånting med bränslet...

Hpc

354 Inlägg
10 augusti 2010
bluemayth skrev:

O ringarna? Är blocket O ringat eller vad säger du?

"felen är till o börja med Han vägrar starta när bilen är varm , pendlande tomgång .
vid gaspådrag bluddrar han o hackar fram ."

Väldigt svårt att säga vad som felet är men låter helt klart som vakum läckage! Eller kallstart motorn, nån skillnad om du kopplar bort den? pröva de om du inte prövat..

Ang. dånet från framvagnen låter nog som ett hjullager! "däcken som skrapar emot"... ehm? Ja inte värre en att pröva sula dit några andra däck... ingen skillnad... hjullager! Ennu lättare är att du lyfter upp bilen i framändan med ett donkraft så båda hjulen är i luften och känner på hjulen, glappar hjulet lodrätt=hjullager, glappar hjulet vågrätt=kulled eller styrstag...

Edit: kolla också så du inte har nåt läckage mellan LMM och insug!

MVH. Mattias!
Senast redigerat av maattias (10 augusti 2010)

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

93 Inlägg
10 augusti 2010
Vad är det för 325? E30? E36? E46? Antar att det är en E30. Mät resinstansen på VR givaren, Har för mej att de ska va omkring 500 ohm. Min hade en liknande syndrom o då va de den som spöka. Men som andra säger kan det vara ett läckage mellan LMM o spjällhus. vanligt att dom gummi bälgarna spricker.
//
Senast redigerat av kolvringen_ (10 augusti 2010)

711 Inlägg
10 augusti 2010
kolvringen_ skrev:
Vad är det för 325? E30? E36? E46? Antar att det är en E30.

Det skulle jag också anta om det stod så i trådnamnet wink
Förlåt för off topic, var bara tvungen tongue

(Inget illa menat)

95 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
maattias skrev:
bluemayth skrev:

O ringarna? Är blocket O ringat eller vad säger du?

"felen är till o börja med Han vägrar starta när bilen är varm , pendlande tomgång .
vid gaspådrag bluddrar han o hackar fram ."

Väldigt svårt att säga vad som felet är men låter helt klart som vakum läckage! Eller kallstart motorn, nån skillnad om du kopplar bort den? pröva de om du inte prövat..

Ang. dånet från framvagnen låter nog som ett hjullager! "däcken som skrapar emot"... ehm? Ja inte värre en att pröva sula dit några andra däck... ingen skillnad... hjullager! Ennu lättare är att du lyfter upp bilen i framändan med ett donkraft så båda hjulen är i luften och känner på hjulen, glappar hjulet lodrätt=hjullager, glappar hjulet vågrätt=kulled eller styrstag...

Edit: kolla också så du inte har nåt läckage mellan LMM och insug!

MVH. Mattias!

Tack för alla tips , men med O ringarna menar jag dom packingarna som sitter vid spridarna , så att de kanske blir läckage från spridarna

toppen är inte planad .

Sök