2730
Sök

Kopplade in elfläkten till en switch och kabeln mellan säkring och batteri blir skit varm!

190 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#21
När jag satte in 30amp säkring snurrar den typ 3sek, satte i en typ 20amp, då gick säkringen snabbare,

Okeej va bra:)

21 761 Inlägg
12 augusti 2010
#22
Är elfläkten original eller har du själv installerat den?

190 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#23
Tror det är orginal, den satt på när jag köpte den:) är en Volvo elfläkt iaf, hade ett relä som va trasigt till den så därför kopplar jag såhär nu så jag kan styra den med en knapp:)

21 761 Inlägg
12 augusti 2010
#24
Jag vet inte hur mycket ström en sån fläkt ska dra, 30 A låter ju ganska mycket. hmm

Du skulle nog behöva kolla på precis alla kopplingspunkter som har med fläkten att göra, dvs på relät och vid fläkten. Kanske några kardeler ligger och kortsluter någonstans.

190 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#25
Jaaa 30 borde ju räcka:)

Står vid bilen nu så får kolla:)

4 001 Inlägg
12 augusti 2010
#26
Om jag inte minns fel så drar fläkten ifrån t.ex 850 sjukt mycket ström, runt 40A...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

21 761 Inlägg
12 augusti 2010
#27
Jag snabbkikade på nätet och sökte butiker som sålde elfläktar, den mest strömkrävande jag hittade var en 16" sugande som drog 17,5 A. Det kanske finns "normala" elfläktar som drar ännu mer, men det får väl andra ge svar på i så fall. smile

Okej, om kolvas har rätt så finns det tydligen riktigt strömkrävande fläktar.
Senast redigerat av Drönirettab (12 augusti 2010)

190 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#28
Men tror ni man klarar sig utan fläkten under besiktningen? Eller kan man koppla så den går på tändningen? Hur gör man det isåfall?smile

21 761 Inlägg
12 augusti 2010
#29
Hur elfläkten fungerar borde väl inte ha något med besiktningen att göra, tror inte jag iaf. Med tanke på att även 30 A säkringen går sönder så bör du inte prova något nytt kopplingssätt, besikta bilen först och red ut problemet efter besiktningen.

Kolla på fläktmotorn om det står hur många watt den är på, då går det att få ett hum om vilken ström den kan dra. smile

190 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#30
jag tänkte mest på att bilen blir varm wink eftersom den står väl på tomgång rätt mkt när dom mäter o så eller? första besiktningen imorn wink

jag får kolla imorn, jag kan slänga iväg ett pm imorn om det är lugnt smile besiktningstiden är 15:20.. smile

5 198 Inlägg
13 augusti 2010
#31
Dum fråga kanske.. men är fläkten hel ?

190 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#32
Om den inte varit hel hade den väl inte ens startat så lite som det gör??

Men iaf, klarar man sig utan fläkten på besiktningen? Tar typ 4min det och det är inga rödljus:)

21 761 Inlägg
13 augusti 2010
#33
Veva ner fönsterrutorna och vrid på värmen, är det inte alltför varmt ute så borde du "överleva. wink

190 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#34
Okeej tack;)
Jag skriver igen vid 4 om resultatet;)


Sök