Tror det är orginal, den satt på när jag köpte den:) är en Volvo elfläkt iaf, hade ett relä som va trasigt till den så därför kopplar jag såhär nu så jag kan styra den med en knapp:)
Jag vet inte hur mycket ström en sån fläkt ska dra, 30 A låter ju ganska mycket.
Du skulle nog behöva kolla på precis alla kopplingspunkter som har med fläkten att göra, dvs på relät och vid fläkten. Kanske några kardeler ligger och kortsluter någonstans.
Jag snabbkikade på nätet och sökte butiker som sålde elfläktar, den mest strömkrävande jag hittade var en 16" sugande som drog 17,5 A. Det kanske finns "normala" elfläktar som drar ännu mer, men det får väl andra ge svar på i så fall.
Okej, om kolvas har rätt så finns det tydligen riktigt strömkrävande fläktar.
Hur elfläkten fungerar borde väl inte ha något med besiktningen att göra, tror inte jag iaf. Med tanke på att även 30 A säkringen går sönder så bör du inte prova något nytt kopplingssätt, besikta bilen först och red ut problemet efter besiktningen.
Kolla på fläktmotorn om det står hur många watt den är på, då går det att få ett hum om vilken ström den kan dra.