3672
Sök

Macks: Volvo V70 '-98 **AWD**..Civilcop..ich..**..småpillar..*

Småpyssel med en Volvo V70 AWD - 98. Inget mastodontbygge. Bara förfining och personifiering av en annars perfekt kombibil.

Forummoderator
692 893 Visningar
Projektet avslutat 19 oktober 2016
Forummoderator
26 416 Inlägg
11 november 2015
Trådstartare
BlueScreeen skrev:
Hur många gånger har du bytt stötdämpare nu??

Bara hoppas att du slipper det framöver!

Tjae, det blev tredje gången gillt nu..så är ganska less om jag ska vara ärlig.
Första var originaldämparna.
Byttes till dämparna från Maskin&Bil i Ludvika..dom säckade ihop så fort jag rullade in bilen i garaget.
Dessa byttes till begagnade som enligt säljaren ska ha rullat bara några tusen mil..jomenvisstserru!

Men nu är det nya diton.
Dock inte med nivåreglering då men..dom får duga.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 030 Inlägg
12 november 2015
Vad kostar ett par nya? Köpt på Volvo?
Nivåmat dämparna är svindyra vad jag hört så det är ju förståeligt att skippa dom!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

Forummoderator
26 416 Inlägg
12 november 2015
Trådstartare
BlueScreeen skrev:
Vad kostar ett par nya? Köpt på Volvo?
Nivåmat dämparna är svindyra vad jag hört så det är ju förståeligt att skippa dom!

Haha ja bara en nivåmat går ju loss på runt 5000 spänn så..

Har haft dom här nya dämparna liggandes i minst ett år. Dom blev köpta tillsammans med nya fjädrar från chassit.se för några tusenlappar och försökte ett tag sälja dom när jag hade fått dom begagnade nivåmaterna monterade men..det var nog meningen att jag skulle ha dom här i alla fall.

2 021 Inlägg
12 november 2015
om du monterar vanliga stötdämpare på en bil som har nivåmat så bör du byta fjädrar också, annars blir det raggarstuk bak, speciella fjädrar på bilar som ej har nivåmat.

Forummoderator
26 416 Inlägg
12 november 2015
Trådstartare
Rille0 skrev:
om du monterar vanliga stötdämpare på en bil som har nivåmat så bör du byta fjädrar också, annars blir det raggarstuk bak, speciella fjädrar på bilar som ej har nivåmat.

Man tackar för tipset.
Dock så ser det turligt nog ut att fungera även med originalfjädrarna. Han blev visserligen mycket lägre bak, men inte så låg att jag tror dom medföljande fjädrarna kommer göra någon skillnad. Snarare tvärtom.
Tror jag får leva med den här höjden..tyckte personligen det såg bättre ut tidigare men..va fan.

2 021 Inlägg
12 november 2015
Mack skrev:
Rille0 skrev:

Man tackar för tipset.
Dock så ser det turligt nog ut att fungera även med originalfjädrarna. Han blev visserligen mycket lägre bak, men inte så låg att jag tror dom medföljande fjädrarna kommer göra någon skillnad. Snarare tvärtom.
Tror jag får leva med den här höjden..tyckte personligen det såg bättre ut tidigare men..va fan.

vi böt till vanliga dämpare på farsans awd-98 och den blev ganska låg bak och rätt jobbig att köra, så fjäderbyte rekommenderas, är väll inte det roligaste jobbet att göra på dessa bilar så om din bil funkar med std fjädrarna så är väll det bra smile

Forummoderator
26 416 Inlägg
12 november 2015
Trådstartare
Rille0 skrev:
Mack skrev:
Rille0 skrev:

Man tackar för tipset.

vi böt till vanliga dämpare på farsans awd-98 och den blev ganska låg bak och rätt jobbig att köra, så fjäderbyte rekommenderas, är väll inte det roligaste jobbet att göra på dessa bilar så om din bil funkar med std fjädrarna så är väll det bra smile

Aha, ja jag var tveksam till att inte montera dom nya fjädrarna, men enligt min vän som hjälpte mig så behöver man oftast inte byta fjädrarna så länge dom inte gått av eller på något sätt försvagats. Turligt nog verkar mina vara i ganska gott skick ändå. Bara stötdämparna jag haft otur med..
Nu ser bilen ut ungefär som alla andra V70:is som är sänkta runt om, och jag har förstås inga problem med sänkta bilar men jag gillade lite höjd baktill. Vissa kanske kallar det för dragsterhöjd eller nåt sånt men..tycker det ser bra ut på dessa vagnar.

Lite bilder kommer framöver.

Forummoderator
26 416 Inlägg
16 november 2015
Trådstartare
Update!

151116

Då är fyrhjulsinställningen gjord. Mången tack till Frösö Gummi. Är ju perfekt när man har gångavstånd till stället.
Är inte billigt att göra en inställning dock - drygt 1100 spänn - men man får tänka att det är värt det i längden.

Dom upptäckte dessutom att en inre styrled var yttepyttelite glapp, och ett hjullager likaså. Inget som besiktningen ens skulle berätta om, men som i alla fall jag fann var bra att veta inför framtiden.
Senast redigerat av Mack (16 november 2015)

2 030 Inlägg
16 november 2015
Nej inte är julinställning som du säger!

Schysst att berätta felen så man vet om dom iaf!!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R

Forummoderator
26 416 Inlägg
16 november 2015
Trådstartare
BlueScreeen skrev:
Nej inte är julinställning som du säger!

Schysst att berätta felen så man vet om dom iaf!!

julinställning..nej jul vill vi ju alla ha, hehe.

Yawn...
3 151 Inlägg
16 november 2015
Gött. Ska nog svänga förbi där och göra en hjulinställning jag med. Dom var lite fundersamma på besiktningen om mitt konstiga slitage på däcken. 1500 mil med felaktig hjulinställning är nog inte optimalt. roll

Forummoderator
26 416 Inlägg
16 november 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:
Gött. Ska nog svänga förbi där och göra en hjulinställning jag med. Dom var lite fundersamma på besiktningen om mitt konstiga slitage på däcken. 1500 mil med felaktig hjulinställning är nog inte optimalt. roll

Haha njae det blir ju som så dyrt i längden med däck om det sliter så snett.

Yawn...
3 151 Inlägg
16 november 2015
Mack skrev:

Absolut. Nu hade jag tänkt att skrota däcken efter den här sommarsäsongen men ändå...dom hade nog klarat sig en säsong till, misstänker jag. En halv i alla fall. Aja, nya nästa år!

Forummoderator
26 416 Inlägg
16 november 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:
Mack skrev:

Absolut. Nu hade jag tänkt att skrota däcken efter den här sommarsäsongen men ändå...dom hade nog klarat sig en säsong till, misstänker jag. En halv i alla fall. Aja, nya nästa år!

Jajo men man kan ju inte hålla på och köpa nya däck inför varje säsong, haha.

Yawn...
3 151 Inlägg
16 november 2015
Mack skrev:
Mervolic skrev:
Mack skrev:

Nä, så är det ju. Men jag har ändå kört ca 4000 mil med de här sommardäcken. smile

Vad är härnäst på att-göra-listan med "Åsnan" då?

Forummoderator
26 416 Inlägg
17 november 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Mervolic skrev:

Nä, så är det ju. Men jag har ändå kört ca 4000 mil med de här sommardäcken. smile

Vad är härnäst på att-göra-listan med "Åsnan" då?

Jajo.
Jadu. Härnäst är nog att pilla lite el. Har pysslat med ett litet sidoprojekt som skall intigreras med V70:in..men som vi båda vet så är ju el inte riktigt min starka sida så..vi får se hur det går.
Men du är ju iofs en hejare på det där med el..så..lust att hjälpa till? Hehe.

Yawn...
3 151 Inlägg
17 november 2015
Mack skrev:
Jajo.
Jadu. Härnäst är nog att pilla lite el. Har pysslat med ett litet sidoprojekt som skall intigreras med V70:in..men som vi båda vet så är ju el inte riktigt min starka sida så..vi får se hur det går.
Men du är ju iofs en hejare på det där med el..så..lust att hjälpa till? Hehe.

Absolut. Bara att höra av sig när det gäller. smile

Forummoderator
26 416 Inlägg
27 november 2015
Trådstartare
Update!

151127

Där tändes motorelektroniklampan som ett brev på Posten..

Hände mitt i ett gupp och det känns ingen skillnad i motorgång eller något. Torde vara bara en slang eller något som hoppat lös, eller hur?

2 030 Inlägg
27 november 2015
Såklart, ngt ska ju alltid jävlas!
Glapp i nån kabel skulle jag gissa på! Har du obd-läsare så är det ju lätt att läsa av vad det handlar om

Forummoderator
26 416 Inlägg
27 november 2015
Trådstartare
BlueScreeen skrev:
Såklart, ngt ska ju alltid jävlas!
Glapp i nån kabel skulle jag gissa på! Har du obd-läsare så är det ju lätt att läsa av vad det handlar om

Jag har ju en sån Elm-med-Bluetooth-historia som funkade ihop med min gamla mobil..men såklart verkar den inte samarbeta med min nya av samma typ.
Men jag skulle också tro att det är bara nån slang som hoppat av. Flera andra bekanta verkar gissa på det också, så detta skall undersökas i morgon. Hittar inte jag felet så låter jag min vän Adde kolla upp det på kvällen..han om någon hittar felet, hehe.

Sök