3237
Sök

Manuell eller Automatisk låda V70R 2004?

Rekondare
236 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
Vilket är bäst? Har funderat på om manuell låda gör att det blir en "ryckig" gång med tanke på de 300hk smile
För det är ju en stor bil så det e kanske skönast med atutomat eller vad säger du?

95% av sveriges kvinnor har ett bra sexliv.. resten hinner jag inte med!

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
9 augusti 2010
Ryckig gång? Den ryckiga gången beror ju mest på hur bra du är på att hantera kopplingen.

601 Inlägg
9 augusti 2010
Hur menar du med ryckig gång?

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 augusti 2010
Det beror nog som Rspeter säger, mest på föraren. wink

Det tråkiga med automatlådan som finns -04 till -05 är att den är femstegad och begränsad till 350Nm i vridmoment.

-06 kom en 6-stegad låda med samma effekt som i en manuell, dvs 400 Nm.

Den enda egentliga fördelen jag kan komma på är att automatlådan antagligen är snällare mot vinkelväxeln jämfört med om man rycker på kopplingen på en manuell bil i tid och otid.

Så om jag skulle köpt en S60R/V70R skulle jag satsat på manuell låda i en 04a eller 05a, tänka mig automat i en 06a eller 07a.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Rekondare
236 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
Jo det beror säker på föraren att det blir en ryckig gång, kopplingen på de här bilarna e ju ganska så hård så det tar nog ett tag innan man lär "känna" den ordentligt.

Men man skulle ju kunna byta ut automatlådan till -06:ans låda ist.

Mmm.. e fortfarande kluven vad man ska ha för låda i bilen.. man får ta det bekvämaste kanske smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 augusti 2010
Nu har jag faktiskt inte kört en S60R/V70R men kan inte tänka mig att kopplingen är så hård som min, eller en Sachs 707 tryckplatta som de flesta bytar till när man trimma.

Och den är mycket hårdare än min.
Som att koppla med bromspedalen ungefär. wink

Vet inte hur lätt det är att byta automatlåda, men det är ett hyfsat krångligt projekt, dels krävs inköpet av låda, plus omprogrammering av bilen... förutom demonteringen av gamla lådan och monteringen av nya.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Rekondare
236 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
Hehe riktigt så hård e den ju inte som att trycka ner bromspedalen smile Det bästa är kanske att prova en manuell låda å se hur det funkar å sen jämföra mot en automatisk låda.

Det låter dyrt med det ingreppet, kanske bäst att köpa rätt från början smile

Sök