3008
Sök

Saab 9-5 Aero 2,3t Sportkombi 250hk årsmodel 2003 bra köp???

10 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
Hej var på väg att köpa mig en sådan här bil idag men ångrade mig efter att läst lite saker om denna modell. Är det sant att det finns mycket problem med motorerna på denna årsmodell? Bilen har rullat 10 000mil och haft 9 ägare med bilfirmor inräknade, den sista som ägt den var en som jobbade på bilfirman som bytt till en Evo. Full servicebok.De säljer den nybesiktiad och servad för 90 000:-
Vad tror ni? Är det ett bra köp eller? Läst ngt om oilsludge??? på motorerna fram till 2003.
Shit vad jag blir yr!!! Gillarverkligen de bilarna men vill inte köpa en bil som man får motorproblem med.
Tacksam för hjälpen jag kan få.
MVH Daniel
Senast redigerat av sensation (11 augusti 2010)

1 298 Inlägg
11 augusti 2010
Dessa motorerna kan drabbas av en del fel, det stämmer. Men de årsmodeller som är mest drabbade är mellan -98 till -02, men felen kan även drabba årsmodeller efter. Det mest kända problemet är vevhusventilationen som koksar igen sig vilket orsakar att motorn suger i sig olja bakvägen genom vevhusventilationen. På en bil med full servicebok bör vevhusventilationen vara uppgraderad till den nyaste versionen. Om det inte skulle vara så, så kan du köpa hela vevhusventilationssatsen för 300:- på svenska bil eller på Speedparts.se. Med tanke på att den bara gått 10 000 mil och har varit servad på verkstad hela vägen så skulle jag inte vara rädd. Du märker det på om bilen drar mycket olja.

Jag köpte min 9-3 Aero -02 (drabbas av samma motorproblem) med över 20 000 mil på mätaren nyligen, bilen har alltid varit servad på auktoriserad verkstad men ventilationen var inte bytt. Jag har nu bytt den själv och bilen visar inga tendenser på att dra för mycket olja.

Lycka till! smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

10 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
Okej som jag förstår så är det inget allvarligt då så att hela motorn rasar eller så då? Joklart om oljan tar slut ;-). Men annars så inga allvarligare saker som man bör tänka på? Men 9 ägare är det för mycket eller det kvittar bara den är fullservad? Tack för hjälpen.
MVH Daniel

Sök