3621
Sök

Tryck i kylsystemet bmw 525i 1988

mulle mek
679 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
TJa har har bytt kamrem o topplocks packning o lite sånt, nu när jag startar upp bilen och ska lufta kylsystemet så gåre inte , har ställt mig i backar osv men utan bra resultat,

bilen kokar inte  på ett tag men kylarslangarna blir stenhårda och efter ett tag så rinner det  ut från locket till kylaren, packningarna  är hela.

varför blir det sånt tryck ? vad ska man kolla upp ?

har tagit ur termostaten redan. snabba svar tack .

Gasar tills det Rasar !!!

888 Inlägg
14 augusti 2010
Oftast är det inte packningen som går på dessa motorer utan att det är en eller flera sprickor i toppen.

Alla bilar ska ju även ha ett visst tryck i kylsystemet så att den trycker ut vattnet kan ju även va normalt.

Luftar du på skruven på termostathuset eller bara genom kylarlocket?

2 656 Inlägg
14 augusti 2010
r3zz1 skrev:
TJa har har bytt kamrem o topplocks packning o lite sånt, nu när jag startar upp bilen och ska lufta kylsystemet så gåre inte , har ställt mig i backar osv men utan bra resultat,

bilen kokar inte  på ett tag men kylarslangarna blir stenhårda och efter ett tag så rinner det  ut från locket till kylaren, packningarna  är hela.

varför blir det sånt tryck ? vad ska man kolla upp ?

har tagit ur termostaten redan. snabba svar tack .

har du öppnat "pluggen" "skruven" på kylaren? sitter precis jämte påfyllningslocket den ska vara öppen vid luftning

mulle mek
679 Inlägg
14 augusti 2010
Trådstartare
Jag vet hur man luftar kylsystemet.. har gjort det förr och fått det bra.

Jag öppnar bara luftnings skruven och fyller  på där också. satt värmen  på fullt också.

finns det en luftning  på termostaten också ?  hmm

Hmm okej:P fan orkar byta topp om det nu skulle va den hmm jävla jobb o byta den  på bmw.
hur kollar ma om toppen  är sprucken då ?
Senast redigerat av r3zz1 (14 augusti 2010)

1 562 Inlägg
14 augusti 2010
du plockar lös den å provtrycker den. du kan testa å vakumsuga kylsystemet, först.

1 534 Inlägg
14 augusti 2010
japp de sitter en luftnings nippel på termostaten
lossa den och luftningsskruven på kylaren

mulle mek
679 Inlägg
14 augusti 2010
Trådstartare
mange_240 skrev:
du plockar lös den å provtrycker den. du kan testa å vakumsuga kylsystemet, först.

okej, hur vakumsuger jag då ? man måste väll be en verkstad göra det ?

Kaalle skrev:
Det är väll inget jobb att byta topp på en m20? Tar ju bara några timmar :b

Haha skojar du ? fick slita arsle av mig innan jag fick  på och av den toppen tongue  tvungen o riva toppen pga jag sköt två vipparmar . och för det fick jag massa extra jobb  på nacken tongue

1 562 Inlägg
15 augusti 2010
r3zz1 skrev:
mange_240 skrev:

okej, hur vakumsuger jag då ? man måste väll be en verkstad göra det ?

Kaalle skrev:
Det är väll inget jobb att byta topp på en m20? Tar ju bara några timmar :b

Haha skojar du ? fick slita arsle av mig innan jag fick  på och av den toppen tongue  tvungen o riva toppen pga jag sköt två vipparmar . och för det fick jag massa extra jobb  på nacken tongue

ja är väl inte var mans ägodel, men de kan ju vara värt ett försök ring å kolla med ngn verkstad hur mycket de vill ha.

ska dom ha mer än 650 för vakumsugningen kan du lika gärna köpa en egen på biltema.
Senast redigerat av mange_240 (15 augusti 2010)

3 259 Inlägg
15 augusti 2010
Sitter det inte en luftningsnippel på slangarna till värmepaketet också?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

mulle mek
679 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
ingen aning. inte vad jag hört. bara på kylaren o termostaten har jag sett.

Sök