3156
Sök

Kamrem B230K

132 Inlägg
27 juni 2006
Trådstartare
#1
Tejanre..
Har en polare med en gammal Förgasar 740 K-motorn..

Den har haft en jobbig tid denna bil, och nu har vi även plockat bort kamremen för att kontrollera om denna har skapat något problem.. Men när vi ska montera tillbaka remen noterar vi att det fins 5 markeringar på den, 4st "pilar" och ett sträck.. Alla pekar "innåt" mot motorn.

Vilka markeringar ska möta markeringara på hjulen?

Tacksam för hjälp!

// SaaB förare wink

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
27 juni 2006
#2
Hur långt har den gått med den remmen?
Har den gått typ några tusen mil så är det lika bra att montera en ny!
F.ö. så har jag för mig att pilar & / streck ska passa in på markeringar - vevaxel, mellanaxel & kamaxel vid montering. Vad nu det ska vara bra för *de stämmer ändå inte sedan, dock kanske var ??? vevaxelvarv..*


132 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
#3
den har gått några 100mil med remmen bara..
hehe, jo jag vet att markeringar ska passa ihop med markeringar.. Det är ju för att kolvar o ventiler inte ska smeka varandra!
(hjulen ska vara rätt inställda)
Men jag vill veta om det är nån jädra budget rem som sitter där, eller om d verkligen ska finnas så många markeringar!

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

Skåning
739 Inlägg
28 juni 2006
#4
Hur kamremmen monteras har ingen betydelse,  i stället är
det väldigt noga att markeringarna på remhjulen kommer rätt.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
28 juni 2006
#5
D var en jaekla bra fråga..
Huvudsaken är iaf. att motormarkeringarna stämmer..


132 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
#6
men markeringarna på hjulen, ska ju stämma överens med markeringarna på remmen lr?
Det är väl så man vet att alla hjul "sammarbetar"???

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
28 juni 2006
#7
Det viktigaste är att markeringarna på kamremskivorna *vevaxel, mellanaxel & kamaxel* stämmer enl. fasta markeringar.
Samt att du bör montera tillbaka remmen så att den roterar åt samma håll som innan demontering.


ingen aning
687 Inlägg
28 juni 2006
#8
9000Turb0 skrev:
den har gått några 100mil med remmen bara..
hehe, jo jag vet att markeringar ska passa ihop med markeringar.. Det är ju för att kolvar o ventiler inte ska smeka varandra!

skulle inte ha nån betydelse för de kommer inte att ta i varan...
Senast redigerat av volvo_240_tic (28 juni 2006)

även zebran har sina fläckar

Mr White
1 072 Inlägg
28 juni 2006
#9
De är ju just de dom gör...Kör du av remmen på en K motor så är de kört efter som de är en lågkomp motor=)


132 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
#10
Precis.. En kille som vet vad han pratar om smile
Idag ställde vi in d tre hjulen efter sina markeringar, vi monterade remen efter sina markeringar, och motorn gick perfekt att snurra runt för han.. Men när vi vred på nyckeln så tog d bomstop!
Vet inte vad som är fel faktiskt.. :S
För första gången känner jag mig TOTALT vilse...

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
28 juni 2006
#11
Jaekligt mysko om alla markeringar stämde vid montering och "provrotation"..

Hur är batteriet och anslutningar förresten?
Antar att du har koll, men kan d ha varit startmotorn som inte orka?


132 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
#12
ne, batterit är friskt.. D tog bomstop, lät som att kolvarna slog i faktiskt.. men d som e mysko är att d gick fklockrent för hand :S

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
28 juni 2006
#13
Hur många varv =I:>) drog ni för hand då?  1 eller flera vevaxelvarv?
Kanske inte spelar nån roll, men man vet aldrig


132 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
#14
Vi drog flera varv.. Det var vevaxeln jag snurrade på...

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
132 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
#16
Dem stod rätt när vi skruva på all skit, och jag har inte kuggat över nått.. sedan måste man ju hitta exakt samma position som man ställde in allt på.. iom att hjulen inte har samma omkrets, + att remen e hyffsast lång, så hamanr ju inte markeringarna på samma plats varvet efter som du förstår wink

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

8 Inlägg
17 november 2007
#18
om det är en b230k ås kan din polare hälsa hem...motorn är körd...b230k har plan topp och förbränningsrum i kolvarna så om kamremmen ryker eller hamnar fel så kröker man ventilerna om man försöker starta den.
Senast redigerat av Verrak85 (17 november 2007)


905 Inlägg
17 november 2007
#19
provat dra runt den för hand efter provstarten? prova göra detta sen nästa gång ni provstarta prova utan tändstift.

vad var anledning till at ni tog bort remmen från början?

130 Inlägg
17 november 2007
#20
Volvos K motorer är dom sämsta... jag skulle inte lägga ner tid på det... jag skulle smälla i en B23a i stället och ta k motorns grenrör men jaja...



Sök