4259
Sök

Audi 100 -91 2,3 Tomgångsproblem

Volvoskadad
127 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tjena!
Med tiden har jag fått problem med tomgången på min audi. Tomgången håller sig bra när motorn är kall. När den blir varm håller den sig bra sålänge man inte stänger av bilen och går in och handlar tex. När man startar bilen igen känns det som den har problem att få upp bränsletrycket. Man får gnugga länge och när den startar hoppar den igång, man brukar få varva till för den ska harkla till sig.
När detta fenomen uppstår är tomgången också låg. Motorn går rent över registret men när man kommer till nästa korsning och trycker in kopplingen "hinner" den inte fånga upp tomgången, motorn dör. Problemet uppstår inte varje gång utan det är till och från. Kör man ett tag så går det till sig och motorn hinner precis fånga upp tomgången men såpass sent att oljetryck och laddlampa hinner glimma till. Verkar även som att tomgångsregulatorn inte reglerar som den ska. När motorn är kall står tomgången och vandrar från 900-1100rpm med jämna mellanrum precis som att lambda-sonden står och reglerar. När motorn är varm kan tomgången vips ligga på 1100rpm och för att sedan helt plötsligt gå ner till vanliga 900rpm. Ibland har motorn varvat upp till 1500rpm under en sekund och sedan tillbaka till 900rpm. Tomgången är ganska okontrollerad alltså.

Har kollat upp anslutningar till vevhusslangarna och tomgångsregulator, monterat klammer på varje anslutning. Dock så reagerar tomgången med startgas runt spridarinfästningarna i toppen.

Tänkte om någon har haft något liknande problem

mvh johnny

I'm living the life I was born to live

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 augusti 2010
#2
Låter som tjuvluft och reagerar den på startgas kring spridarspetsarna så är det nog nags att byta oringarna där, eller så är det slangen som går från tomgångsmotorn där mellan de bägge insugsdelarna.





Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (16 augusti 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Volvoskadad
127 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#3
te_wik skrev:
Låter som tjuvluft och reagerar den på startgas kring spridarspetsarna så är det nog nags att byta oringarna där, eller så är det slangen som går från tomgångsmotorn där mellan de bägge insugsdelarna.





Mvh Tommy

Som sagt, slangarna är hela och klammer sitter på varje anslutning.
Ska kolla upp det vid spridarna. Men tycker den står att reglerar konstigt ändå
mvh

I'm living the life I was born to live


Sök