2764
Sök

940 ltt med mål på 400hk

23 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
#1
Som rubriken så fint säger har jag en 940 ltt, mitt mål är att försöka skrämma upp den till runt 400hk. Vad behöver jag införskaffa för att hamna där ? Och vad kan priset uppskattas till?

Eftersom projektet kommer att fortlöpa under en längre tid och jag sammtidigt kommer ha bilen fram och tillbaka till jobbet undrar jag också vad en aw71 pallar effekt mässigt innnan den begår självmord ? Vill gärna dra ut på lådbytet så länge som möjligt. (blir manuell btw).

Försöker iaf
1 998 Inlägg
18 augusti 2010
#2
SÖK!

Men säg runt 80 000kr MINST när du är klar om de ska vara seriöst

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

23 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#3
Herregud vilket trevligt bemötande såhär på första tråden. Söker, tänkte bara att man kanske kunde öppna en egen tråd med frågan. Hittar dock inga vettiga svar ang lådan. Och om bygget ska behöva gå på 80k kan jag lika gärna köpa en roligare bil. Kanske ska tänka om lite, budgeten hamnar nog på 20-30k. Har bara hört att det ska vara ap-billigt att få ut mycket effekt ur b230fk men kanske har fattat helt fel och fått mycket felaktig info.

156 Inlägg
19 augusti 2010
#4
börja med större turbo, andra spridare, 531 topp vx3 kam, chip, sen får du la se hur du vill utveckla mer
ang lådan tycker jag nog att du ska byta till m90 med 712 tryckplattan när du trimmar och kanse till och med förstärka lådan,
Senast redigerat av Johnsson_T (19 augusti 2010)

Försöker iaf
1 998 Inlägg
19 augusti 2010
#5
Ok jag ber om ursäkt.

Men att trimma en bil är inte billigt men har man kontakter, kunskap och får en massa grejer billigt så kommer man långt på 40k

Sen är de nog smartare att börja med 250-300hk. 250 bör man kunna få ur den med originalsprut som är chippat och andra spridare, turbo, lmm osv

En bil med 400hk behöver mer än bara en motor.
Bromsar och bussningar bör man se över.
Måste man förstärka något osv

Lådan tycker jag att du ska byta direkt

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 augusti 2010
#6
ja du vill du ha en stabil botten som du kanske vill bygga vidare på så kostar det .
vill du chansa så kan det kosta dig allt i slutändan smile
men typ ett billigt recept:
orörd botten
extraktor med wg = 4200:-
kina gt35 3500:-
westgate 1000:-
ca 600cc spridare 700-800:- styck
ms komplett 5000:-
smått masserad 531 topp 2000-3000:-
vettig kam 1500-3000:-
alu intercooler 1500-2500:-
tryckrör + slangar 1500:-
= ca 23300:-
har säkert missat nått , detta är bara för motorn och sen tillkommer drivlinan med

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

10 287 Inlägg
19 augusti 2010
#7
Att ha bilen parallellt som daily-driver medans man bygger är inte rimligt. Köp en billig bruksbil i så fall.

AW71 pallar måhända runt 250Hkr.

Vad har du för mek-vana och vilka garageresurser har du? Det är en bra ände att börja med.

Sedan så är det milsvid skillnad mellan dom som har stoppat i en turbo som klarar 400Hkr och därmed påstår att dom har 400Hkr till dom som har bromsat 400Hkr. Det är inte alls bara att köpa in prylarna , skruva ihop och åka. Det krävs en hel del för att få allt att lira.
Kostnaden står också i proportion till vilken tillförlitlighet man kräver av bilen.

Svara på frågorna ovan så skall vi guida dig vidare.

/Göran



Mendaa skrev:
Som rubriken så fint säger har jag en 940 ltt, mitt mål är att försöka skrämma upp den till runt 400hk. Vad behöver jag införskaffa för att hamna där ? Och vad kan priset uppskattas till?

Eftersom projektet kommer att fortlöpa under en längre tid och jag sammtidigt kommer ha bilen fram och tillbaka till jobbet undrar jag också vad en aw71 pallar effekt mässigt innnan den begår självmord ? Vill gärna dra ut på lådbytet så länge som möjligt. (blir manuell btw).

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
19 augusti 2010
#8
400 med orginal stakar är svettigt om man vill ha hållbarhet.
Sedan tillkommer skärkantspackning eller liknande och en BRA 531 topp
inklusive portning för 2-3k låter väldigt billigt.
Sedan är det ju alltid sånt här som luftfilter + box, nya tändstift, nya tändkablar, fördelare, olja etc.

Öppnar man bottendelen så vill man dessutom se till att vikta och balansera på en gång.

Det vettiga med att använda en orginalbotten är dock att man kan ha det för sin första "lab-motor" eftersom allt inte lirar direkt och det är mycket billigare att skotta en orginal botten än en ombyggd botten.

Att bromsa 400 är rätt svettigt med orginal ventiler och orginal insug. Man måste pumpa på massor med onödigt laddtryck och massor med extra soppa.


/Göran



turboforssen skrev:
ja du vill du ha en stabil botten som du kanske vill bygga vidare på så kostar det .
vill du chansa så kan det kosta dig allt i slutändan smile
men typ ett billigt recept:
orörd botten
extraktor med wg = 4200:-
kina gt35 3500:-
westgate 1000:-
ca 600cc spridare 700-800:- styck
ms komplett 5000:-
smått masserad 531 topp 2000-3000:-
vettig kam 1500-3000:-
alu intercooler 1500-2500:-
tryckrör + slangar 1500:-
= ca 23300:-
har säkert missat nått , detta är bara för motorn och sen tillkommer drivlinan med

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

739 Inlägg
19 augusti 2010
#9
har för mig att det finns en tråd om just 400hk i en volvo turbo motor bara att söka i tråden lite väl många sånna här trådar

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 augusti 2010
#10
sa inte att det va så optimalt.
listan va mest en liten titt på hur mycket det kan kosta om man är snål
det är ju bättre att lägga ner pengar för att få allt och lira + hållbarhet
man kan va dumsnål och köpa grejer som kanske håller för 400hk för 23000:- och motorn håller några månader. ( 23000:- kastat i sjön)
eller så lägger man ner mer pengar och får en roligare + hållbarare bil

   
Sharky skrev:
400 med orginal stakar är svettigt om man vill ha hållbarhet.
Sedan tillkommer skärkantspackning eller liknande och en BRA 531 topp
inklusive portning för 2-3k låter väldigt billigt.
Sedan är det ju alltid sånt här som luftfilter + box, nya tändstift, nya tändkablar, fördelare, olja etc.

Öppnar man bottendelen så vill man dessutom se till att vikta och balansera på en gång.

Det vettiga med att använda en orginalbotten är dock att man kan ha det för sin första "lab-motor" eftersom allt inte lirar direkt och det är mycket billigare att skotta en orginal botten än en ombyggd botten.

Att bromsa 400 är rätt svettigt med orginal ventiler och orginal insug. Man måste pumpa på massor med onödigt laddtryck och massor med extra soppa.


/Göran



turboforssen skrev:
ja du vill du ha en stabil botten som du kanske vill bygga vidare på så kostar det .
vill du chansa så kan det kosta dig allt i slutändan smile
men typ ett billigt recept:
orörd botten
extraktor med wg = 4200:-
kina gt35 3500:-
westgate 1000:-
ca 600cc spridare 700-800:- styck
ms komplett 5000:-
smått masserad 531 topp 2000-3000:-
vettig kam 1500-3000:-
alu intercooler 1500-2500:-
tryckrör + slangar 1500:-
= ca 23300:-
har säkert missat nått , detta är bara för motorn och sen tillkommer drivlinan med

Senast redigerat av turboforssen (19 augusti 2010)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

10 287 Inlägg
19 augusti 2010
#11
Jag bara spånade vidare.

/Göran

turboforssen skrev:
sa inte att det va så optimalt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 augusti 2010
#12
okey smile
Sharky skrev:
Jag bara spånade vidare.

/Göran

turboforssen skrev:
sa inte att det va så optimalt.


Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

80 Inlägg
19 augusti 2010
#13
Förstår inte varför det alltid skall vara sånt tjaffs i trådarna.. Svara på den ställda frågan istället för att tjafsa med varandra. Alla ger sitt förslag/bidrag till att lösa problemet liksom. Har man fel är väl det en sak men jag menar komigen de lutar alltid åt sandlådan på garaget. Alla är Mästarmeckarna nummer 1 känns det som. Hur många som sitter här och skriver och gör utlåtanden har nånsin ens bytt ett vevlager på sina bilar? Känns som dom flesta som snackar här går på vad andra säger och känner andra som meckar. Visst finns det självklart dom som kan en hel del men ändå... Komigen killen vill ha tips och råd..

Förövrigt är mitt råd följande. Om du vill komma undan billigt och samtidigt kunna åka med bilen så köp dig en extra ft/fk motor på blocket och snåltrimma den med turbo, btr, topp, spridare, 3"lmm, 3"downpipe, chippning, kam och kanske tillochmed ställbart kamdrev. Detta kommer du ganska så långt med och om denna motor nu skulle rasa och du behöver bilen så hänger du i orginalmotorn medans du har den andra motorn i bänk och skruvar med den! smile  Förresten.. Välkommen till garaget smile

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...

10 287 Inlägg
19 augusti 2010
#14
Vart är tjafset?

Jag och Turboforssen försöker så gott vi kan att hjälpa OP. Och själv har jag varit med i byggena av tiotalet rödblocksvolvo på upp till och över 700Hkr. Bla Bilsports Turbocontainer ( iofs bara runt 400 Hkr) om du minns den. Jag är dock den förste att villigt erkänna att jag inte är en bra mek men erfarenhet och kunskap går att erhålla även på annat sätt.

/Göran

0rr3 skrev:
Förstår inte varför det alltid skall vara sånt tjaffs i trådarna.. Svara på den ställda frågan istället för att tjafsa med varandra. Alla ger sitt förslag/bidrag till att lösa problemet liksom. Har man fel är väl det en sak men jag menar komigen de lutar alltid åt sandlådan på garaget. Alla är Mästarmeckarna nummer 1 känns det som. Hur många som sitter här och skriver och gör utlåtanden har nånsin ens bytt ett vevlager på sina bilar? Känns som dom flesta som snackar här går på vad andra säger och känner andra som meckar. Visst finns det självklart dom som kan en hel del men ändå... Komigen killen vill ha tips och råd..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

80 Inlägg
20 augusti 2010
#15
Du har erfarenhet. Felet kanske ligger i att alla meckar efter tycke och smak. Vissa gasar tills det rasar. Andra vill ha hållbarhet och prydlighet. Därav detta "tjaffs". Hur många trådar finns de inte med liknande rubriker? typ 500hk i b230ft. Läs igenom en sådan tråd så märker du vad jag menar. tipsen och råden övergår i regelrätta bråk mellan alla (mästertrimmare). Men då vet man det. Har man frågor kring den svenska älgen på tomten så får du pm i framtiden! smile

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
20 augusti 2010
#16
0rr3 skrev:
Du har erfarenhet. Felet kanske ligger i att alla meckar efter tycke och smak. Vissa gasar tills det rasar. Andra vill ha hållbarhet och prydlighet. Därav detta "tjaffs". Hur många trådar finns de inte med liknande rubriker? typ 500hk i b230ft. Läs igenom en sådan tråd så märker du vad jag menar. tipsen och råden övergår i regelrätta bråk mellan alla (mästertrimmare). Men då vet man det. Har man frågor kring den svenska älgen på tomten så får du pm i framtiden! smile

men det va ju inge tjafs i tråden fören du börja skriva ....

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

80 Inlägg
20 augusti 2010
#17
sa inte att det va så optimalt.
listan va mest en liten titt på hur mycket det kan kosta om man är snål
det är ju bättre att lägga ner pengar för att få allt och lira + hållbarhet
man kan va dumsnål och köpa grejer som kanske håller för 400hk för 23000:- och motorn håller några månader. ( 23000:- kastat i sjön)
eller så lägger man ner mer pengar och får en roligare + hållbarare bil



Jag bara spånade vidare.

+ det faktum att ni hugger som ormar på mitt inlägg. Men men my mistake!

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
20 augusti 2010
#18
0rr3 skrev:
sa inte att det va så optimalt.
listan va mest en liten titt på hur mycket det kan kosta om man är snål
det är ju bättre att lägga ner pengar för att få allt och lira + hållbarhet
man kan va dumsnål och köpa grejer som kanske håller för 400hk för 23000:- och motorn håller några månader. ( 23000:- kastat i sjön)
eller så lägger man ner mer pengar och får en roligare + hållbarare bil



Jag bara spånade vidare.

+ det faktum att ni hugger som ormar på mitt inlägg. Men men my mistake!

va ju bara jag som missförstog hans inlägg och förklara bättre vad min lista gick ut på
men skit samma smile
jag hoppas ts skriver lite mer vad han tänkt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Tvivlare
2 266 Inlägg
20 augusti 2010
#19
Titta på min bil. Jag hade börjat med de. Har man aldrig åkt trimmat förr ska man inte börja med 400 hk. Jag ska köra med detta nåt år nu för att lära mig hantera den effekten jag har. (Som jag inte har siffror på, men den går bra)

Att kunna använda och hantera effekten är MINST lika viktigt. Nästa steg jag ska göra med min bil är bromsuppgradering.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 augusti 2010
#20
med de receptet jag har nu

Megasquirt + msd tändning = 6000kr
portad 531 topp, 4000kr
Enem kam + justerbart drev . 3000kr
Vems bredbandslambda 3000kr
712 koppling = 4000kr
H-profil 4000kr
Kringutrustning,soppapumpa,spridare,packningar å lager etc. = 5000kr
grenrör + extern wastegate = 4000kr
holset turbo = 2500kr
mappning?

de där e grejer som har kostat mig ungefär dom priserna går säkert att lägga till mer om man tänker efter.
å på min spis gav de 374hk vid 1.5 bar, lite mer ladd så har man 400hk..
men sen är de övriga chassimods som ska göras också!



Sök