3729
Sök

Hjälp! Saab 9000 2.3T fulltryck får alldeles för mkt bensin och överladdar

63 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tjenare vet inte riktigt vad jag ska skriva som rubrik, hoppas bara tråden ej blir låst.


Bilen har Maptun steg 4 som levererar 295hk vid 1.2ladd men den är uppställd på 1.4 alltså ej ORG

Till problemet då, tog bilen till jobbet imorse funkade klockrent som vanligt, tills jag skulle upp på
motorvägen, växlar från 2an till 3ans växel så fort jag rör gasen så känns det som den trycker emot lite
dvs stoppar igen sig, vart efter den rycker till lite och sen drar iväg, men så fort laddet kommer så drar
den iväg ända upp till 2bar!

och bilen bluddrar och det kommer en massa svart rök och går som en fiat uno.

startar man bilen när den är kall räcker det med ca 20 sek så börjar bilen pendla på tomgången mellan
800 ända ner till 500 där bilen nästan känner för att dö. Såklart kommer det svart rök även på tomgång,

och luktar bensin. Men efter man kört bilen en 5-10min tills bilen börjar bli varm så tänds Check Engine
lampan och bilen slutar rycka, men överladdar och bara blöddrar!.

Är det någon som har liknande problem eller vet någon lösning på detta?

har kollat lite slangar och inga verkar vara sprukna eller torra osv..

Tacksam för alla svar!

Mvh:Korpela

546 Inlägg
19 augusti 2010
#2
efter som Check Engine tänds så upp med bilen på en dator så kommer du se vad som inte står rätt till

63 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#3
ok tackar för svaret, så jag måste lämna in den för felsökning med andra ord?

546 Inlägg
19 augusti 2010
#4
jao lr om du har så du kan kolla själv

63 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#5
nej tyvärr har ej det hmm

1 019 Inlägg
19 augusti 2010
#6
Vrid på tändningen och räkna hur många gånger check engine blinkar och återkommer. En vild gissning; slangen till mapsensorn, sitter den där den ska?


63 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#7
Tjenare, Check engine lampan tänds endast när bilen blir varm annars är det bara den vanliga delen, att den visar alla olika koder i instrument panelen när man vrider om nyckeln.. men blinka gör den inte.

hehe

546 Inlägg
19 augusti 2010
#8
hmmm så när Check engine tänds är motorn varm lr?:S

63 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#9
ja alltså när man vrider nyckeln till näst sista steget så brukar man ju se alla koder, sen så när man startar bilen lyser/blinkar ingenting. Förens man kört en liten stund med bilen så går Engine Check lampan igång.

546 Inlägg
19 augusti 2010
#10
hmmm okej

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 augusti 2010
#11
När du har tändningen på, men inte motorn, hur många gånger blinkar check engine lampan?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 353 Inlägg
20 augusti 2010
#12
kör du med org mapsensor? för isåfall ska du inte komma till mer än 1,55 innan du tuggar ratt.
som garfield säger: sitter slangen till mapsensorn kvar?
annars e de bara o se över de gamla vanliga, alla slangar osv och MV


63 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
#13
discokapten skrev:
När du har tändningen på, men inte motorn, hur många gånger blinkar check engine lampan?

Ska kolla det, har för mig att den blinkar inte en enda gång.

63 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
#14
Crille88 skrev:
kör du med org mapsensor? för isåfall ska du inte komma till mer än 1,55 innan du tuggar ratt.
som garfield säger: sitter slangen till mapsensorn kvar?
annars e de bara o se över de gamla vanliga, alla slangar osv och MV

jag tror det är org är inte säker, för när bilen funkade som den skulle fick jag ladd upp till 1.7 bar och bilen gick som ett skott! varken Spikning eller blöddring.

ska se över den biten med om slangen sitter kvar till Mapsensorn.

meddelar när jag fixat problemet.cool

1 353 Inlägg
21 augusti 2010
#15
Korpela skrev:
Crille88 skrev:
kör du med org mapsensor? för isåfall ska du inte komma till mer än 1,55 innan du tuggar ratt.
som garfield säger: sitter slangen till mapsensorn kvar?
annars e de bara o se över de gamla vanliga, alla slangar osv och MV

jag tror det är org är inte säker, för när bilen funkade som den skulle fick jag ladd upp till 1.7 bar och bilen gick som ett skott! varken Spikning eller blöddring.

ska se över den biten med om slangen sitter kvar till Mapsensorn.

meddelar när jag fixat problemet.cool

antingen så har du INTE org mapsensor utan en 3bars
eller så åker du med en väldigt kass laddmätare.
du kan inte ladda mer än 1,55 med org, de slår av där..


394 Inlägg
22 augusti 2010
#16
har du kollat hur wg armen sitter? dom brukat jävlas endel..

vem fan är maptun?

63 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#17
Crille88 skrev:
Korpela skrev:
Crille88 skrev:
kör du med org mapsensor? för isåfall ska du inte komma till mer än 1,55 innan du tuggar ratt.
som garfield säger: sitter slangen till mapsensorn kvar?
annars e de bara o se över de gamla vanliga, alla slangar osv och MV

jag tror det är org är inte säker, för när bilen funkade som den skulle fick jag ladd upp till 1.7 bar och bilen gick som ett skott! varken Spikning eller blöddring.

ska se över den biten med om slangen sitter kvar till Mapsensorn.

meddelar när jag fixat problemet.cool

antingen så har du INTE org mapsensor utan en 3bars
eller så åker du med en väldigt kass laddmätare.
du kan inte ladda mer än 1,55 med org, de slår av där..

alright, nej laddmätarn har funkat klockrent..

63 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#18
Von-Aron skrev:
har du kollat hur wg armen sitter? dom brukat jävlas endel..

har också haft funderingar kring wg-armen, kan ha hoppat eller nåt.

394 Inlägg
24 augusti 2010
#19
Korpela skrev:
Von-Aron skrev:
har du kollat hur wg armen sitter? dom brukat jävlas endel..

har också haft funderingar kring wg-armen, kan ha hoppat eller nåt.

kika på hur wg armen står, och så den inte hakat sig eller dylikt,

vem fan är maptun?

1 353 Inlägg
24 augusti 2010
#20
Korpela skrev:
Von-Aron skrev:
har du kollat hur wg armen sitter? dom brukat jävlas endel..

har också haft funderingar kring wg-armen, kan ha hoppat eller nåt.

nej,
om den hoppar får du 0 i ladd. eftersom den släpper ut alla avgaser och inte bygger nåt tryck, däremot om den kärvar så...



Sök