3474
Sök

Turbo på volvo 960 3,0?

2 652 Inlägg
1 juli 2006
#21
du får skaffa ett turbogrenrör så när du ska bes så byter du grenröret till orginal.
vet inte hur högt komp de är i 3,0an säkerligen ganska högt. så andra kolvar\stakar skulle sitta fint typ "lågkomp"

31 Inlägg
1 juli 2006
Trådstartare
#22
Tror detta kan bli lite väl kostsammt om jag ska göra det ordentligt, byta topp och i med lastbilsturbo.  Hur mkt ger en ny katt, race katt asså. Måste snart bytas ändå.


10 287 Inlägg
2 juli 2006
#23
Racekat? På din sugis alltså. Inte en hkr.


/Göran

magnet skrev:
Tror detta kan bli lite väl kostsammt om jag ska göra det ordentligt, byta topp och i med lastbilsturbo.  Hur mkt ger en ny katt, race katt asså. Måste snart bytas ändå.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

380 Inlägg
14 juli 2006
#24
magnet skrev:
Som rubriken. Vad tror ni om det? Har funderingar på det.

Tjenare,har sett en 240 på strippen som det sitter 24 valv turbo i(går som fan),syntes även på vallåkera förra året,.har reg nr HLW887,du kanse kan leta reda pån via bilregistret å få lite råd om du funderear på å bygga nått sånt,lycka till smile


LicensSvetsare
280 Inlägg
15 juli 2006
#25
bmw_z skrev:
öppet filter får man ha  . men de bes kollar mest på är om motorn suger luft eller trycker, ska den normalt suga så får man omregg om den har turbo .

Du får inte alls ha öppet luftfilter! Dom kan sätta anmärkning på det om dom vill!

Jag pratade lite med en trevlig besiktnigsman sisst jag besiktigade, för någon månad sen,
och när jag frågade honom vad man FÅR göra så sa han som exepel att egentligen får du inte ens sätta dit ett öppet luftfilter, för då har du förändrat motorns orginalutförande!

Men det betyder inte att dom inte godkänner det, för det gör dom i 99% av fallen kan jag tänka mig, men om dom vill jävlas så kan dom!  Han sa att bilprövningen börjat släppa igenom mer saker på sistonde!

Samma gäller fälgar, avgas, filter, dumpventil, ja allt du kan tänka dig!


Vill bara tilläga att detsamma gäller om polisen stoppar dig.... DVS dom KAN ge dig böter för ett öppet luftfilter, men "aldrig" det!

Slår man yxan i båten får man ro som fan!

funderare...
83 Inlägg
17 juli 2006
#26
Om du ska snikkonvertera så kan det ju funka med dubbeltoppackning med ett kopparmellanlägg. Du kommer inte kunna ladda så mycket men det är ändå turbokonverterat wink. Sen det igentligen störasta problemet vad det gäller turbokonverteringar. Hur har du tänkt dig lösa tändning o soppa på laddtryck? Då ditt original styrsystem inte har någon mapp för det på laddtryck?? Ett tilläggssprut kan lösa soppan men problemet med tändningen kvarstår dock. En ny motorstyrning är ju att föredra...Sen ett tips. Vill du ha en motor med stort användbart register? Försök undvika lastbils turbos. Man får lite spetsig karaktär oftast... O JA jag talar av egen erfarenhet dels på min egen bil samt 2 andra byggen jag gjort.

Visst det kostar fläsk o konvertera närman ska ha allt från kolvar stakar o styrsystem men det är fan så gött när det levererar!!

/Jocke


2 652 Inlägg
17 juli 2006
#27
som dotte säger ett riktigt styrsystem är att föredra , de går att göra som många andra fetta på mkt bränsle så motorn inte spikar men då fettar han mkt på låga varv innan laddtryck .

men vill man bara ha en bus bil som man får räkna med lite ras då o då så funkar de ju


Sök