Apropå poliser som kör sakta så körde jag sent en lördagkväll (läs: söndag morgon) från GBG och hem till "Landet" Låg i 80 på 70-väg och hamnade bakom en polis som kör i 75 km/h och inte sååå sugen på att köra om då. Låg bakom och tryckte i 5 km och sen blinkar de in på en busshållplats och jag kör förbi i 75 då. De svängde ut direkt och låg bakom mig nästan en mil tills jag svängde in hemma vid huset i ett bostadområde. De stannade och stod där när jag tog ut den toksovande 2-åringen ur bilen och vinkade och drog vidare sen. Vad var det? Va?
Blev stoppad i en rutinkontroll på nittotalet i min stora S-klassmersa och polisen kollade kortet och nykterhet och sa sen: Det var en liten kille i en så stor bil! (Är kortväxt) Både han och jag skrattade gott!
Var ute och lekte med ungarna på gräsmattan förra sommaren och en snuthäck passerar och kommer tillbaka sen. Jag pekade på den och sa "Ser ni polisbilen killar?" En happening i mina kvarter kan jag lova! De stannade till, slog på blåljusen, vinkade och drog på med däckskrik i 50 meter till ungarnas stora förtjusning. Jag tycker poliser är hyggliga och vänliga överlag och får jag tillfälle att "haffa nån vid en mack eller nåt nån gång så tror jag säkert de låter ungarna kika in i bilen och prova blåljusen!
Men visst: Tror oxå på kommentaren "Världens största skitsnackstråd..." jag har haft körkort i 18 år och har hunnit med lite. Men när en 18-åring kör ifrån polisen varje helg. Nja...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!