3382
Sök

Åkt ifrån polisen?

6 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#1
Är och har varit nyfiken länge på hur polisen går till väga efter att ha blivit frånåkta på svenska vägar.
Har de enligt lagen rätt att titta in hos den som står som ägare för fordonet eller är det lika mesigt som allt annat när det kommer till sveriges lagar - att de måste ha personen i fråga på kort eller någon annan form utav hårdbevis? vore schysst med svar av nån som har vart ute och busat lite :)

1 215 Inlägg
23 augusti 2010
#2
Jag och 3 kompisar "klantade" oss en gång. Då blev de pådrag med 4 polisbilar. Efter 10 min jakt blev vi prejade ner i diket och dom gick lös på rutorna med batonger och in me pepparspray så de va bara att ge upp.

Men som tur är så satt jag ju i baksätet och va trevlig och förståndig när jag blev förhörd så jag fick åka hem igen smile

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

3 059 Inlägg
23 augusti 2010
#3
Har också vatt passagerare i en bil där föraren valde att köra ifrån dom, bilen parkerades snabbt på en mindre gata i stan och på nått underligt vis lyckades polisen hitta bilen och hittade förarens plånbok som låg i bilen.
I all stress hade bilen inte blvit låst så det var fritt fram för dom att öppna o kolla igenom den.
Föraren blev dömd för tillhörande brott, trots att dom varken hade bevis, film, foto eller vittne.
Nu ska ju tilläggas att detta var för 20 år sedan.


6 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#4
Låter lite usa-cops med pepparspray och inslagna rutor som du säger Pavva! ;D

Mycket oflyt i samma vända smajly med icke låsta dörrar och plånkan kvar i bilen, men tankeverksamheten är ju inte på topp när man är boostad utav all adrenalin! låter inte "svenskt" dock att de tar din polare utan några som helst bevis.!

Tack för svar!

3 059 Inlägg
23 augusti 2010
#5
Måste läsa det sista också smile Det är runt 20 år sedan.. På den tiden var det nått helt annat än det är idag.


956 Inlägg
23 augusti 2010
#6
Enligt en polare blev han jagad av polisen och valde att köra ifrån dem.
Han körde in på ett industriområde och kom på häng in på en parkering, det blev stora svarta spår.
Han hoppa ur bilen och låste den och satte sig på motorhuvven och vänta. Sen kom polisen som skjuten ur en kanon. Slog på tvärnit när de såg bilen o honom. Stog och titta en stund och rulla därifrån.

Om det stämmer eller inte kan inte jag säger. Men hans historia.

DFFL
9 020 Inlägg
23 augusti 2010
#7
När man gjort "tvivelaktiga" saker med bilen så har det alltid slutat med att polisen kör upp och ner för gatan halva natten.

Aldrig knackat på eller något sånt för sådana småsaker.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
24 augusti 2010
#8
sen får man inte glömma att 99% av gångerna någon "kört ifrån" snuten så ljuger dem, eller så var det bara någon "random" bil som tyckte det var kul att skrämmas lite.
Senast redigerat av AcesHigh666 (24 augusti 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Rekondare/Personbilsmekaniker
198 Inlägg
24 augusti 2010
#9
AcesHigh666 skrev:
sen får man inte glömma att 99% av gångerna någon "kört ifrån" snuten så ljuger dem, eller så var det bara någon "random" bil som tyckte det var kul att skrämmas lite.
Kunde inte sagt de bättre själv lol


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
24 augusti 2010
#10
rawan92 skrev:
AcesHigh666 skrev:
sen får man inte glömma att 99% av gångerna någon "kört ifrån" snuten så ljuger dem, eller så var det bara någon "random" bil som tyckte det var kul att skrämmas lite.
Kunde inte sagt de bättre själv lol
Kände bara att jag var tvungen...

Köra ifrån snuten är lättare sagt o gjort, spelar ingen roll hur "skillade" genomsnitts busföraren tror sig vara. Snuten har utbildning plus att dem kan...

1. Påkalla fri väg(blåljus).
2. Har radio, kan kommunicera med fler enheter.
3. Ser ditt reg nummer(oftast).
4. Deras bilar är även original snabbare än de som i 99% av fallen påstår att de dragit snuten.
5. Känner inte samma press/panik.

Det är altså inte så svårt att räkna ut att det är 99% bull...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

982 Inlägg
24 augusti 2010
#11
1. Påkalla fri väg(blåljus).
2. Har radio, kan kommunicera med fler enheter.  Finns inte lika tätt med enheter i mindre städer
3. Ser ditt reg nummer(oftast).  Spelar ingenroll så länge dom inte vet vem som kört.
4. Deras bilar är även original snabbare än de som i 99% av fallen påstår att de dragit snuten. Dom går inte alls bra deras bilar deras utrustning väger mycket..fast självklart piskar dom ifrån -200hk bilar
5. Känner inte samma press/panik.Beror på personen en del har nerver


men tror oxå mkt av de folk skriver är bull

MVH

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
24 augusti 2010
#12
Beeenny skrev:
1. Påkalla fri väg(blåljus).
2. Har radio, kan kommunicera med fler enheter.  Finns inte lika tätt med enheter i mindre städer
3. Ser ditt reg nummer(oftast).  Spelar ingenroll så länge dom inte vet vem som kört.
4. Deras bilar är även original snabbare än de som i 99% av fallen påstår att de dragit snuten. Dom går inte alls bra deras bilar deras utrustning väger mycket..fast självklart piskar dom ifrån -200hk bilar
5. Känner inte samma press/panik.Beror på personen en del har nerver


men tror oxå mkt av de folk skriver är bull

MVH
Angående nr.4 så var det just det jag ville påpeka, de flesta som påstår att dem dragit snuten kör inte allt för sällan volvo GL i 1/2/7/9 serien eller har någon annan slö bil utan turbo, t.ex BMW 318 eller någon form av dieselskrot... Jag har aldrig hört någon med en snabb/vass bil skryta om  det iaf. Antagligen för att dem inte behöver hävda sig..

Sen menade jag inte att de var trimmade i så, utan en original t5 eller volvo  v70 d5 drar som sagt 99% av de som påstår de dragit snuten.

Sen tror jag att dem som har nerver nog att inte tabba sig när de drar snuten är otroligt lätträknade.
Senast redigerat av AcesHigh666 (24 augusti 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
24 augusti 2010
#13
men som en kompis till mig, mötte polisen i strax över 200 och ioförsig vände inte ens då dom troligtvis inte skulle hinna ifatt, men OM dom skulle vända & sedan hitta bilen kan dom väll inte göra så mycket? måste dom inte stoppa bilen eller klocka den med laser eller så? om dom inte ser att ägaren & bilen stannar då kanske?

Eller om man bara saktar ner till lagliga 90 och blir stoppad & sedan nekar. kan dom göra så mycket då?


982 Inlägg
24 augusti 2010
#14
AcesHigh666 skrev:
Beeenny skrev:
1. Påkalla fri väg(blåljus).
2. Har radio, kan kommunicera med fler enheter.  Finns inte lika tätt med enheter i mindre städer
3. Ser ditt reg nummer(oftast).  Spelar ingenroll så länge dom inte vet vem som kört.
4. Deras bilar är även original snabbare än de som i 99% av fallen påstår att de dragit snuten. Dom går inte alls bra deras bilar deras utrustning väger mycket..fast självklart piskar dom ifrån -200hk bilar
5. Känner inte samma press/panik.Beror på personen en del har nerver


men tror oxå mkt av de folk skriver är bull

MVH
Angående nr.4 så var det just det jag ville påpeka, de flesta som påstår att dem dragit snuten kör inte allt för sällan volvo GL i 1/2/7/9 serien eller har någon annan slö bil utan turbo, t.ex BMW 318 eller någon form av dieselskrot... Jag har aldrig hört någon med en snabb/vass bil skryta om  det iaf. Antagligen för att dem inte behöver hävda sig..
Okej förstår ..inge att hänga läpp för smile

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
24 augusti 2010
#15
Jag hänger aldrig läpp smile vill bara se till att allt är förstått big_smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

982 Inlägg
24 augusti 2010
#16
Piratstikins skrev:
men som en kompis till mig, mötte polisen i strax över 200 och ioförsig vände inte ens då dom troligtvis inte skulle hinna ifatt, men OM dom skulle vända & sedan hitta bilen kan dom väll inte göra så mycket? måste dom inte stoppa bilen eller klocka den med laser eller så? om dom inte ser att ägaren & bilen stannar då kanske?

Eller om man bara saktar ner till lagliga 90 och blir stoppad & sedan nekar. kan dom göra så mycket då?
finns ett ställe här i krokarna dom stod parkerade jag passerade i ca 110kmh på 50 väg

dom åkte upp bakom stanna mig..sa att ja hade kört i 110 (uppskattningsvis) jag nekade och sa att jag ville ha bevis på att dom mätt upp det..så var de bara åka vidare utan böter..

dom kan inte göra nå om dom inte mättupp dig eller filmat

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
24 augusti 2010
#17
okej smile det var det jag trodde smile låter ju troligast ialafall för vad ska dom säga? joho vi såg att han körde säkert runt 200 det är säkert, men vi har inga bevis tongue så sålänge man möter dom är det ju nästan lugnt, om dom inte kör med kamerorna påslagna då? tongue


Bonntrimmare
620 Inlägg
24 augusti 2010
#18
AcesHigh666 skrev:
Beeenny skrev:
1. Påkalla fri väg(blåljus).
2. Har radio, kan kommunicera med fler enheter.  Finns inte lika tätt med enheter i mindre städer
3. Ser ditt reg nummer(oftast).  Spelar ingenroll så länge dom inte vet vem som kört.
4. Deras bilar är även original snabbare än de som i 99% av fallen påstår att de dragit snuten. Dom går inte alls bra deras bilar deras utrustning väger mycket..fast självklart piskar dom ifrån -200hk bilar
5. Känner inte samma press/panik.Beror på personen en del har nerver


men tror oxå mkt av de folk skriver är bull

MVH
Angående nr.4 så var det just det jag ville påpeka, de flesta som påstår att dem dragit snuten kör inte allt för sällan volvo GL i 1/2/7/9 serien eller har någon annan slö bil utan turbo, t.ex BMW 318 eller någon form av dieselskrot... Jag har aldrig hört någon med en snabb/vass bil skryta om  det iaf. Antagligen för att dem inte behöver hävda sig..

Sen menade jag inte att de var trimmade i så, utan en original t5 eller volvo  v70 d5 drar som sagt 99% av de som påstår de dragit snuten.

Sen tror jag att dem som har nerver nog att inte tabba sig när de drar snuten är otroligt lätträknade.
Dom som verkligen kör ifrån polisen sprider det sällan efter som dom är rädda att bli ner golade roll
Har några vänner som hade som fritids intresse att köra ifrån snuten för ca 8 år sen det gick bra för dom trots att dom hade mindre effekt än polisen osv. Dom får inte jaga någon fullt ut om dom inte är misstänkta för något grövre brott...

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

1 581 Inlägg
24 augusti 2010
#19
Piratstikins skrev:
okej smile det var det jag trodde smile låter ju troligast ialafall för vad ska dom säga? joho vi såg att han körde säkert runt 200 det är säkert, men vi har inga bevis tongue så sålänge man möter dom är det ju nästan lugnt, om dom inte kör med kamerorna påslagna då? tongue
Du kan bli tagen för vårdslöshet i trafik. Där behövs det bara vittnen och inga mätningar.

Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
24 augusti 2010
#20
vet att dom varit hos polarn när han bodde hos sin morsa några gånger när han kört ifrån dom

första rådet är att ge fan i att åk hem
för dom åker dit bilen är skriven

och att köra ifrån polisen med en motorsvagarae bil är inte omöjligt
men det handlar om vilken polis man får eftersig
får du en trafikpolis så har man bara tur om man klarar sig
men alla blåbär som kör patrullbilar är sällan speciellt duktiga på att köra

insåg att dom faktist är för jävla korkade på att köra bil
efter att jag blev omkörd av en xc70 som svängde in på en gata genom att först klippa på en refug sen få kast upp på trottaren allt pga en så enkel sak som att inte bry sig om att hållla en bra linje in i kurvan
utan istället fullt ös kasta om ratten mitt för stället dom ska svänga
detta såg jag 2gånger samma dag från olika patruller
jag åkte bakom dom båda gångerna och låg bakom dom med lätthet i min t5 fast jag inte ens körde för fort =/

vill man verkligen ifrån polisen så har man inte specielt lång stund på sig sen får man visa att man inte är rädd
alltså är det trottararer cykelbanor gräsmattor som gäller i så hög fart att dom helt enkelt inte vågar åka efter

sen om det är värt det eller ej kan man alltid fundera på
om man möter dom i högfart är det knappast att åka ifrån dom

Kör fort så hinner inget hända...


Sök