2873
Sök

Saab 9-3 Aero -02 Nordic steg 3 trim. misständer på höga varv

90 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hejsan, min aero har börjat krångla.
På högre varvtal så tvekar bilen, den blöddrar.
Så länge man "fiskör" så märks det inte av, men så fort man kommer upp på högre varvtal så börjar motorn bete sig konstigt.
Funderar på om den inte tänder som den ska eller något sånt.

Bilen har gått 12500 mil. Värt att nämna också är väl att enligt papprena från Nordic så ska tändstift och motorolja bytas med intervaller om max 1500mil. Bil har gått 1700 på nuvarande motorolja och tändstift

Edit; Har upptäckt att bilen går som den ska när den är kall, när man kört ett tag så kommer felet igen.

Mvh Johan
Senast redigerat av Johan_Hellberg (26 augusti 2010)


50 Inlägg
25 augusti 2010
#2
prova att byta tändstift till BCPR7ES11

90 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
#3
Okej, 3 kompisar som är rätt så kunniga säger att det kan vara tändkassetten också, ska prova med polarns tändkasset imorrn smile men tack för svaret! värt att prova allt smile


5 710 Inlägg
26 augusti 2010
#4
Låter exakt som kass tändkasett men det får du ju reda på snart smile

MVH Jonas
..............

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
26 augusti 2010
#5
testa annars att byta till såna tändstift som saabgripen skrev

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

STREETRACER
892 Inlägg
26 augusti 2010
#6
Det ska ALLTID vara såna stift (BCPR7ES-11) på en trimmad saab wink 

Men visst låter det som kassetten wink

Bmc Crew

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
26 augusti 2010
#7
Om du inte redan kör på 98oktan så börja med det. Du kommer dels få bort problem som dessa och du får ut full effekt. Annars håller jag med om allt ovanstående.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
26 augusti 2010
#8
Ja fast jag kör med BCPR9ES11 på min och de verkar hålla lite bättre enligt MapTun. Saab med T7 är tydligen ganska känslliga med tändstift så det är viktigt att det blir rätt smile

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
26 augusti 2010
#9
HadesInFlames skrev:
Ja fast jag kör med BCPR9ES11 på min och de verkar hålla lite bättre enligt MapTun. Saab med T7 är tydligen ganska känslliga med tändstift så det är viktigt att det blir rätt smile

9:or fungerar de med. Men det är 7:or som vi alltid rekomenderat. Saab har börjat rekomendera dessa med, istället för deras platinastift som var populära för några år sen.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

90 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
#10
Bilen går på blyfri 98 och BCOR7-ES 11 stift. s¨de ska inte vara några problem.


265 Inlägg
26 augusti 2010
#11
Borde det inte komma "check engine" om tändkassetten är dålig? ^^

5 710 Inlägg
26 augusti 2010
#12
Utan att vara någon felkodsexpert så har trasig tändkasett ingen egen felkod.
Dock kan man få CE p.g.a kasetten t.ex om misständingarna är kraftiga/långvariga. Skulle kunna bli lamdarelaterade felkoder.
De bilar jag ställt feldiagnos [tändkasett] har inte gett CE.

MVH Jonas
..............

218 Inlägg
26 augusti 2010
#13
garanterat tändstiften

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

90 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
#14
Provade med polarens tändkasett idag, gick som en dröm! smile så de blir ny tändkasett å nya tändstift!
Tack för svaren! Tråden kan låsas eller liknande! tongue



Sök