Med sänksats så får du en lägre men fast höjd. Har du inte rätt dämpare för de kortare fjädrarna kommer fjädrarna dessutom glappa (läs kapade originalfjädrar). Coilovers har en hård fjäder och en hjälpfjäder. Hjälpfjädern kommer att tryckas ihop av bara bilens vikt, men den hjälper till att hålla den tjockare på plats.
Sen finns det olika coilovers, på de billigare kan man ställa in vilken höjd man vill ha, tex +-80mm, men det går inte att ställa in hur hård dämparen skall vara som på de dyrare. Dock är det i princip alltid mkt hårdare än original, annars hade man inte kunna köra med däcket några mm från skärmkanten.
Höjden justerar du genom att vrida den nedre fjädertallriken upp eller ner, sen låser du den med en till bricka som sitter under. ju längre ner desto lägre och tvärtom.
Egentligen är coilovers ett felaktigt namn då nästan alla nya är s.k. coilvers dvs en dämpare med fjäder runtom. Vissa bilar har torsionsstavar (vissa peugeot bak, tex äldre bubblor både fram o bak).
Så ställbara coilovers vore ett mer korrekt namn.
Mkt mer info finns, men det var lite kort iaf.
Kul att se att projektet går framåt, kämpa på
/ Peter