Steget går inte att koppla i nån impedans alls, däremot så går basens talspolar att koppla på olika sätt för att belasta steget med olika impedanser (Ohm), och som Softis sa så kan du med den basen belasta steget med 0,175, 07 & 2,8Ohm.
Senast redigerat av ChriZtoffer (8 september 2010)
0.7 ohm är väl mest rimligt att man vill koppla basen i. 0.175 ohm pallar inget steg vad jag vet och 2.8 ohm så måste man ha ett monstersteg om man vill få ut någon effekt.
Steget går inte att koppla i nån impedans alls, däremot så går basens talspolar att koppla på olika sätt för att belasta steget med olika impedanser (Ohm), och som Softis sa så kan du med den basen belasta steget med 0,175, 07 & 2,8Ohm.
okej är det bättre än att ha spolar som tillex: 2x2ohm 2x4ohm? eller är det bara krongligt med 0,175,07ohm osv?
Det beror på steget, men dom flesta steg är specade i 1,2 & 4Ohm men kan lämna mer effekt vid dom ojämna impedanserna så ett 1Ohm stabilt steg kan gå att köra i 0,7Ohm, OM man har ström!
Softis> Vadå, mitt lilla monoblock lämnar 1500Wrms i 2Ohm och kostar inte så mycket om man shoppar från andra sidan vattnet.
Ett 0.5 ohm stabilt steg är att föredra vid koppling av 0.7 ohm i mitt tyckte.
okej och vad kostar ett sont stag? 500000:-? om ja köper en re mt 10 så får nån göra en liten ritning på de där med kopplingen hehe? blir det viktigare med mycke ström om man kopplar 0,7ohm än med 2 eller 4ohm? å går det lättare sönder:P?
Kolla länken, ~7000:-. Inte alls farligt för ett så bra steg som det sägs vara, jag har dock inte själv testat det. Ja eftersom steget drar mer ström ju lägre du lastar det.
okej och vad kostar ett sont stag? 500000:-? om ja köper en re mt 10 så får nån göra en liten ritning på de där med kopplingen hehe? blir det viktigare med mycke ström om man kopplar 0,7ohm än med 2 eller 4ohm? å går det lättare sönder:P?
Ja ju lägre last på steget ju mer ström drar steget! Nej inte nödvändigtvis,är steget bara stabilt i den lasten så är det inga som helst problem att köra. MEN nu pratar vi relativt mycket ström,finns en oskriven regel som säger ett extra batteri per 1000w så om du skulle köra med SPL steget nån länka till så skulle du behöva 3st extra batterier kan man väl säga. men det beror ju lite på vad det är för klass på batterierna med!
Om ett steg drar tex 100A vid 4 ohm så drar det 200A vid 2 ohm, 400A vid 1 ohm och 800A vid 0,5 ohm. Så för att svara på din fråga, ja det drar mer ström.
Klart vi fixar en beskrivning på hur du ska koppla basen
Kolla länken, ~7000:-. Inte alls farligt för ett så bra steg som det sägs vara, jag har dock inte själv testat det. Ja eftersom steget drar mer ström ju lägre du lastar det.
Om ett steg drar tex 100A vid 4 ohm så drar det 200A vid 2 ohm, 400A vid 1 ohm och 800A vid 0,5 ohm. Så för att svara på din fråga, ja det drar mer ström.
okej tackar helvete va ström! är de inte bättre att köpa den med 2x2ohms spolar då och köpa ett annat steg?
Ja ju lägre last på steget ju mer ström drar steget! Nej inte nödvändigtvis,är steget bara stabilt i den lasten så är det inga som helst problem att köra. MEN nu pratar vi relativt mycket ström,finns en oskriven regel som säger ett extra batteri per 1000w så om du skulle köra med SPL steget nån länka till så skulle du behöva 3st extra batterier kan man väl säga. men det beror ju lite på vad det är för klass på batterierna med!
okej, jag skulle behöva 3 nya batterier, 1 fram och 2 bak.. för ja har ett gammalt skräp batteri fram nu och ett klent banner batteri bak som får dåligt med strömm nu... vad är den billigaste utvägen när det gäller köp av batteri !?, för de är inte kul att lägga alla pengarna på Har inte biltema nogot som skulle hålla för ljudbugge..?
okej tackar helvete va ström! är de inte bättre att köpa den med 2x2ohms spolar då och köpa ett annat steg?
Om du hittar ett steg som ger så mycket effekt i 1 eller 4Ohm, visst. Är just det som är problemet, att få ut mycket med effekt vid hög impedans kostar pengar, pengar som folk inte är villiga att betala. Det är billigare att göra ett steg som ger 1500Wrms vid 1Ohm än ett som ger det vid 4Ohm.
Bästa batteritypen hos "de vanliga batterierna" som ger mycket ström är ett startbatteri. Om du ser till att de inte blir djupurladdade så funkar det även med såna, däremot kommer de inte att hålla så länge om du spelar slut på dem flera gånger. Jag är ganska säker på att startbatteri är billigare än ett cyklingståligare batteri, det är ju en fördel om man inte vill lägga ut en förmögenhet på batterier.
Observera nu att mitt förslag angående startbatteri till bilstereo mest är för att få så billigt som möjligt, i "normala fall" brukar man föreslå ett cyklingståligt batteri just för att det ska tåla djupa urladdningar utan att gå sönder alltför lätt.
Om du hittar ett steg som ger så mycket effekt i 1 eller 4Ohm, visst. Är just det som är problemet, att få ut mycket med effekt vid hög impedans kostar pengar, pengar som folk inte är villiga att betala. Det är billigare att göra ett steg som ger 1500Wrms vid 1Ohm än ett som ger det vid 4Ohm.
okej, men steg som är bra på 2ohm går ju att hitta billigt..?
Har inte biltema nogot som skulle hålla för ljudbugge..?
Jag har själv inte provat något av deras sortiment, men tex deras silverfärgade 75 Ah batteri (80-2752) verkar ju vettigt i pris om man utgår ifrån specifikationerna.
okej, men steg som är bra på 2ohm går ju att hitta billigt..?
Jadå, mitt ger rätt bra med effekt i 2Ohm och kostar inte så mycket. Men med 2x2Ohms spolar kan du inte få till 2Ohm om du bara har en bas...