3942
Sök

Går det att regga saab RWD?

47 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej! Undrar bara om det är någon som vet om det går att regga en saab 900 RWD? årsmodell (1998)

Markus


Random Hero
4 047 Inlägg
27 augusti 2010
#2
ska du bara bygga rwd? vilken motor o låda ?

Dog food lid. Backwards

47 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
#3
DusanMandick skrev:
ska du bara bygga rwd? vilken motor o låda ?

Har hittat en saab som är rwd. så undrar jag bara om den går att regga. Den har bmw m50b25 motor och getrag låda med e34 bakvagn.


"Unloaded"
1 557 Inlägg
27 augusti 2010
#4
OSTmacka1 skrev:
DusanMandick skrev:
ska du bara bygga rwd? vilken motor o låda ?

Har hittat en saab som är rwd. så undrar jag bara om den går att regga. Den har bmw m50b25 motor och getrag låda med e34 bakvagn.

Ballt bygge i all ära men jag tror det blir drygt att försöka registrera den, verkligen riktigt jävla skitdrygt. In my infinite wisdom(<-- LOL ;D)så blir den icke laglig att framföra på svenska vägar. Men give it a go, vore ju ballt att se något sådant på vägarna, i legaliserad form alltså.

"When innovation meets passion!"

Random Hero
4 047 Inlägg
27 augusti 2010
#5
tänkte mest om du bygger om den såpass mkt så du kan regga den som amatörbyggt fördon, men då kan de bli svårt iomed att ett 98 är helbilsgodkänd

Dog food lid. Backwards

47 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
#6
DusanMandick skrev:
tänkte mest om du bygger om den såpass mkt så du kan regga den som amatörbyggt fördon, men då kan de bli svårt iomed att ett 98 är helbilsgodkänd

Okej. Men va ska man göra? chansa och köpa den och testa att regga?


1 926 Inlägg
27 augusti 2010
#7
OSTmacka1 skrev:
DusanMandick skrev:
tänkte mest om du bygger om den såpass mkt så du kan regga den som amatörbyggt fördon, men då kan de bli svårt iomed att ett 98 är helbilsgodkänd

Okej. Men va ska man göra? chansa och köpa den och testa att regga?

Jag skulle inte chansa med ett sånt bygge, om du inte vill ha den som ren banbil då smile

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
27 augusti 2010
#8
DusanMandick skrev:
tänkte mest om du bygger om den såpass mkt så du kan regga den som amatörbyggt fördon, men då kan de bli svårt iomed att ett 98 är helbilsgodkänd

Ombyggt har inget med helbilsgodkänd att göra, helbilgodkänd styr bara hur mycket du får ändra UTAN att regga om den.

Ett ombyggt/amatorbyggt fordon, får en helt ny regbesikting och byggbesiktning. Detta styrs inte av helbilsgodkännandet så som jag tolkar reglerna.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Random Hero
4 047 Inlägg
27 augusti 2010
#9
AcesHigh666 skrev:
DusanMandick skrev:
tänkte mest om du bygger om den såpass mkt så du kan regga den som amatörbyggt fördon, men då kan de bli svårt iomed att ett 98 är helbilsgodkänd

Ombyggt har inget med helbilsgodkänd att göra, helbilgodkänd styr bara hur mycket du får ändra UTAN att regga om den.

Ett ombyggt/amatorbyggt fordon, får en helt ny regbesikting och byggbesiktning. Detta styrs inte av helbilsgodkännandet så som jag tolkar reglerna.

ahaa! okej då är ja med på det hela. wink

Dog food lid. Backwards

47 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
#10
Men vad tror ni går det? eller är det bara att glömma?


"Unloaded"
1 557 Inlägg
28 augusti 2010
#11
OSTmacka1 skrev:
Men vad tror ni går det? eller är det bara att glömma?

Har du en jävla massa tid och tålamod och ev. orkar skruva ner allt i detaljer and back again så go for it, men är du som mig en n00b vad gäller att skruva etc så.. nej.

"When innovation meets passion!"

79 Inlägg
30 augusti 2010
#12
kör på mackan, den är inte våldsamt dyr eller?


312 Inlägg
30 augusti 2010
#13
Kör den som ombyggt fordon. Byt hela drivlinan (motor+v-låda+bakaxel) och hela bromssystemet så ska det gå.


1 291 Inlägg
30 augusti 2010
#14
Nog ska det gå regga dendär bilen.
Ring och prata med din närmaste SFRO besiktingsman så han får förklara vad du kan måsta göra i detalj.
Räkna dock med en del jobb och utgifter.
En SFRO besikting kostar 4000kr (bygg+slutbes)
Lägg till bullertest och regbesikting hos SBP på det.


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
30 augusti 2010
#16
http://www.garaget.org/fImp byggaren.

Klart det går att regga, men då måste du också plocka ner allting och dokumentera hur det är byggt, vilket kan vara lite halvjobbigt när man inte gjort det själv.

Själv så förstår jag inte varför han inte bara byggt en saabmotor med rwd? Det fina med saab är motorerna, inte karossen.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.


Sök