2892
Sök

850 2.5se -95 felkod 122 någon som råkat ut för?

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
har haft lite strul vid enstaka tillfälle att starta bilen
är väldigt sällan och har aldrig resulterat att jag fått fram någon felkod

detta har oftast hänt i samband med tankning
men idag har den strulat lite mer än vanligt
normalt har bilen fungerart i 30mil och sedan kanske vid ett tillfälle varit omöjlig att starta sen helt plötsligt bara startat utan att gå dåligt eller nått

idag när den gjorde så kollade jag felkoden innan jag fick liv i bilen
då blev det 1.2.2 felaktig luftsensor
efter jag nollat felkoden startade bilen hur bra som helst igen

många gånger har bilen startat direkt efter man öppnat tankluckan troligen dock bara en slump

någon som haft samma problem med 10v 2.5liters motorn?
ska se om jag kan rota fram någon sensor men vorre bra att ha lite tankar från andra oxå

har inga probelm med att det är dåliga avgasvärden eller nått sånt
och den har aldrig stannat när man kör

ibland är den stendöd när man försöker starta ibland startar den lite halvt och dör
samma sak när man startar den och den kommer förbli död en stund så startar den och dör lika fort och tongången den tusendelen är väldigt låg

Kör fort så hinner inget hända...

8 253 Inlägg
27 augusti 2010
Bara att byta mat-givaren. Det sitter ju mat och map på dem där till skillnad från övriga som har lmm med inbyggd tempsensor och när signalen från nån av givarna försvinner så kan dem bete sig som du beskriver.

14 287 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Bara att byta mat-givaren. Det sitter ju mat och map på dem där till skillnad från övriga som har lmm med inbyggd tempsensor och när signalen från nån av givarna försvinner så kan dem bete sig som du beskriver.

jo blir till att byta den tycker bara att det är lite märkligt att problemet alltid kommer när jag ska tanka eller har tankat utom idag..det är första gången den dummar sig när jag inte tankat smile

ska ta och kolla hela kanister systemet så den inte muppar sig och slår tillbaka på sensorn smile

är medveten om att det inte är samma system som glt och turbon dock väldigt surt då jag har extra lmm till både glt och turbon smile men så är det tydligen alltid

8 253 Inlägg
27 augusti 2010
Visst skulle du kunna ha bekymmer med (stopp i med andra ord) avluftningen i tanken, men givaren känns som det uppenbara eftersom den kodar på det. Tankavluftning, kanister och så vidare har inget med givaren att göra.

14 287 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Visst skulle du kunna ha bekymmer med (stopp i med andra ord) avluftningen i tanken, men givaren känns som det uppenbara eftersom den kodar på det. Tankavluftning, kanister och så vidare har inget med givaren att göra.

näe det är märkligt problemet är att felkoden har jag aldrig fått fram förut
men om det blir stopp kanske den trycker tillbaka nått i insuget som strular till det

vet att vevhuset är igensatt oxå så lika bra att riva allt och kolla igenom det
men självkart testar jag en ny sensor dom är inte direkt svåra att få tag på

synd bara att felet inte är konstant
hatar att felsöka saker som inte är konstanta
tur man inte har tummen centralmonterad
ett sånt här fel kan få vem som helst att ge upp
om man inte har lite kunskaper och kan ställa sig och felkodsavläsa mitt på en parkering smile

77 Inlägg
12 september 2010
Har samma problem med min 850 se -95 hmm,vart sitter den här mat-givaren,är den enkel att byta ?

14 287 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
nu har jag lyckats få den mer varaktigt nu lyser lambda lampan och felkod på 122 och 441
jaja säkert ström problem till något relä till luftpumpen som orsakar felkoderna

att byta sensorn är itne svår kolla vid luftburken där sitter givaren sitter en blå kontakt där om jag inte missminner mig fel från förut idag smile

77 Inlägg
12 september 2010
okej,vad heter den givaren,och vart kan man köpa en sådan ?

77 Inlägg
14 september 2010
Någon som vet vart map sensorn sitter ?

Sök