Jag var på en runda på E4 från Solna innan ja hör att något låter konstigt vid högt varvantal, jag vävar ner fönstren jag hör att det verkar vara något hål i avgasen. Sen efter 5 min från ingenstans så hör jag världens buller, det lät så högt att jag kunde knappt köra bilen. Bilen gick och köra hem efter all buller och huvudvärk men vad vare som egentligen hände?
Jag har haft problem tidigare att avgassystemet varit ihåligt sedan har jag lappat ihop det hos en verkstad, nu ser jag något under bilen, mitten av bilen hänga. Inte väl kan det vara katten? Är inte så jätte duktig på bildelar.
Jag ser bara något i mitten av bilen(under bilen) hänga, aja får väl försöka hålla ut med ljudet och ta den till en verkstad. Vad brukar de ta för att koppla in nytt avgassystem?(om man köper delarna själv)
Jag ser bara något i mitten av bilen(under bilen) hänga, aja får väl försöka hålla ut med ljudet och ta den till en verkstad. Vad brukar de ta för att koppla in nytt avgassystem?(om man köper delarna själv)
Systemet har nog släppt i en skarv och hänger nu ner.
En verkstad kanske tar 1000-2000 för att byta avgassystemet om du köper det själv, och det du har lossnar lätt.
Annars är det enkelt att byta själv om man inte är helt värdelös på att skruva
Mitt tips blir nog att åka till en verkstad o be dom byta avgassystem, möjligen kan dom också fixa ett bra pris åt dig då dom oftast blir gladare av att köpa grejorna själv än att man kommer dit med grejor inhandlade nån annanstans!
Bara att ringa runt o fråga, innan du gör det kan du ju be nån som kan lite om bilar kolla vart det har gått av nånstans!
Är det katalysatorn så kostar bara den säkert 4-5000kr.
Har själv bytt katalysator på en opel astra. Mekonomen ca 4850 kr , Biltema ca 900 kr med alla adaptarar och klämmor.
Nu ska man inte ge honom en hjärtatack. Kat för 4-5tusen, är den då gjord av guld med diamantinlägg?
Nee seriöst, för att byta katt måste man inte ha en modellanpassad. på min gamla a4 gick katten, slängde på en sportkatt (800kr), monteringen gick på 500.
Min gamla s40 tog min mekaniker 1500 för montering, då va de svetsa på racekatt och svetsa ihop alla delar (inte använda "klämmorna"). då va de 3tum fr katten.
Racekatt från biltema funkar aldeles utmärkt å använda på bilar, kostar 2tusen.
Jag kollade noga det såg inte ut som att de var fel på Katten utan bara ljudämparen efter som hade åkt ner. Verkstaden ligger ungefär 1-2 mil ifrån, kan jag köra med sådan högt ljud eller är det skadligt för bilen? Ljudet är inga problem för mig skaffar öronproppar, bara de går och köra bilen till en verkstad! Jag hittade en i Bromma(sthlm) som tog 500 kr för att montera det, låter det som ett bra pris?
Jag kollade noga det såg inte ut som att de var fel på Katten utan bara ljudämparen efter som hade åkt ner. Verkstaden ligger ungefär 1-2 mil ifrån, kan jag köra med sådan högt ljud eller är det skadligt för bilen? Ljudet är inga problem för mig skaffar öronproppar, bara de går och köra bilen till en verkstad! Jag hittade en i Bromma(sthlm) som tog 500 kr för att montera det, låter det som ett bra pris?
Det låter bra. Bara att slå till så du kan ta ut öron propparna igen. Kör lugnt till verkstaden så är det inga problem.
Det låter bra. Bara att slå till så du kan ta ut öron propparna igen. Kör lugnt till verkstaden så är det inga problem.
Min spontana tanke är dock att se till att ljuddämparen hänger uppe och blir uppe under resan! Jo, det kanske är uppenbart för de flesta, men jag känner till en individ (IQ fiskmås) som råkade ut för något liknande...
Det var ju "coolt" ett tag, tills att avgassystemet åkte i och hakade i backen. Need I say more? Jag stod ett 10-tal meter ifrån och ljudet från metall som trasade sönder underredet på en bil lät mer än avgaserna ut en 2" downpipe...
Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Haha alright! När man kör 10 km grannarna tror det något jet-plan som är i närheten:P Men inte behöver jag väl byta katalysatorn för att avgassystemet ska passa? Enligt mekonomen som också säljer detta(från simons) så passar det min bil. Nåväl för väl tacka för att hjälp!