Hejsan hejsan!
Har just köpt min första bil! En rätt så fin Saab 9-3 Aero från 02.
Har ju en del saker som jag kommer göra på bilen beroende på hur mycket pengar jag har! Har ju dock inte bråttom med något så jag tar det i min egen takt!
Håller just nu på med att planera utbyggnad av ljudet!
ATT GÖRA Listan:Bygga egen låda till basen och koppla in ett T4 steg []Fixa rost [ ]Trim [X] Nordic Uhr Steg 3. 270hk - 380NmÖppet luftfilter [X] BSRHårdare fjädrar/sänkning [X]Tonarutor bak [ ]Racing bromsskivor och belägg [ ]Stålomspunna bromsslangar [ ]Lacka bromsoken [ ]Ny antenn "hajfena" [ ]Detta är mitt första bilprojekt!
När jag köpte bilen satt de på Nordic Uhr Steg 3 som är installerat av Nordic, inte hemma meckat! Sänkningen är också gjord av en verkstad.
Jag tänkte börja projektet med att fixa ljudet i bilen. Ska försöka hålla allt organiserat och snyggt så de är lätt att hänga med i utvecklingen! Saker kommer säkert ändras och skrivas om lite då och då!
Uppdatering 1, Fredag 27 Augusti 2010.Här är inköpslistan för ljudet!
Huvudenhet: Pioneer DEH-7200SDFronthögtalare: MDS Dynamic DC5uKit med 6,5" middar och separata diskanter med delningsfilter.
Bakhögtalare: MDS Fanatic FGP7006x9" midd och 3 diskanter. även kallade 4-vägs högtalare!
Bas + låda: MDS Dynamic DS121412x14" bas som klarar upp till 2000 watt. Lådan är handbyggd av MDS i hägersten och den fick jag på köpet! Stort tack till dom!
Slutsteg: MDS Torque - T5Max effekt på upp till 3400 watt. Utvecklad tillsammans med MDS Dynamic basen, tillsammans klarar dom att ge ut upp till 150 DB
Framtida planer är att köpa in ett 4-kanals slutsteg att driva middar och diskanter med för ett ännu klarare och kraftfullare ljud!
Bilder på allt kommer inom kort! förmodligen imorgon kväll!
Tack å hej!
Uppdatering 2, Onsdag 1 September 2010.Fått en hel del gjort nu under ett par dagar! Ljudet är klart, samt nytt luftfilter är på! Se bilder!
6,5" middar. Såg att jag missade ta en bild på diskanterna men dom är fina dom med!6-9or som ska sitta bredvid hatthyllan där bak!Delningsfilter till diskanterna och 6-5orna!Slutsteget!Basen! pillade i 6-9orna!Delnings filter 6-5or och diskanter på plats!Kablarna till basens slutsteg dragna! Längst upp till höger bakom handskfacket dyker 12V kabeln upp! Hålet är tätat med någon tjock-kladdig-massa så här kommer inge vatten in!Då var jag klar med 12Volten!Sådär ja!Såhär blev det med nya luftfiltret! Rätt awesome Det var allt för nu!
Peace! // Johan
Uppdatering 3, 9 mars 2011.Har köpt mig ett T4 steg från MDS idag, håller på att försöka få tag på ett dugligt batteri att seriekoppla med bilens batteri, någon som har tips?
Steget
Gjorde ett kopplings-schema! Har ingen vidare koll på detta så om någon med koll vet ett bättre sätt säg gärna till!