4438
Sök

"Lagom" ljudbygge i en golf 2a

21 761 Inlägg
1 september 2010
2-vägs har en bas/mellanhögtalare och en diskanthögtalare.
3-vägs har en bas/mellan, mellan och diskant.

På 3-vägs högtalaren spelar bas/mellan inte lika höga frekvenser, då spelar mellanregisterhögtalaren resten upp till där diskanten tar över. På 2-vägs spelar bas/mellan frekvenser ända upp till diskanten. smile

27 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
2-vägs har en bas/mellanhögtalare och en diskanthögtalare.
3-vägs har en bas/mellan, mellan och diskant.

På 3-vägs högtalaren spelar bas/mellan inte lika höga frekvenser, då spelar mellanregisterhögtalaren resten upp till där diskanten tar över. På 2-vägs spelar bas/mellan frekvenser ända upp till diskanten. smile

Okej, tror jag förstår iaf smile

Men ingen har svarat på min första frågan, vilket tråden igentligen handlade om smile Går det att koppla originalhögtalarna till huvudenheten och 2st 6x9" till ett 2-kanals steg ? Eller ska man satsa på ett 4-kanals steg och koppla original och 6x9" till det? smile Hur stor skillnad gör det?

Med en bilmek till Farsa så klarar man allt!

21 761 Inlägg
1 september 2010
Det går att koppla som du beskriver, helt klart, men det är bättre att köra med 4-kanals steg istället. Dels får du bättre tryck ur framsystemet och dels kan du dela bort de lägsta frekvenserna så att de inte får så stora konrörelser, dvs du kan utnyttja dem lite mer utan att få dåligt ljud. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 september 2010
Men om du nu ska stoppa i 6x9or där bak samt ett steg så bör du även byta högtalarna fram och driva dom på steg, annars kommer dom inte ha en chans att hänga med 6x9orna vilket medför att du får en massa ljud bakifrån.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

27 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Men om du nu ska stoppa i 6x9or där bak samt ett steg så bör du även byta högtalarna fram och driva dom på steg, annars kommer dom inte ha en chans att hänga med 6x9orna vilket medför att du får en massa ljud bakifrån.

Jag vill inte köpa det direkt, testar med såhär till att börja med, blir jag inte nöjd så köper jag nytt till framsystemet smile

Med en bilmek till Farsa så klarar man allt!

Sök