2774
Sök

Vilken bakaxel passar på 240 84:a?

108 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
Hejsan skulle behöva lite hjälp och tipps angående min volvo 240.
jag undrar om villka bakaxlar passar på volvo 24084:an?? MVH

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 september 2010
alla axlar som 240 har

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

P o r s c h e
1 700 Inlägg
1 september 2010
turboforssen skrev:
alla axlar som 240 har

Vet inte om dedär stämmer riktigt. 70-talare har en klenare kardan, men de kanske är samma medbringare ändå.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 september 2010
Bensinskallen skrev:
turboforssen skrev:
alla axlar som 240 har

Vet inte om dedär stämmer riktigt. 70-talare har en klenare kardan, men de kanske är samma medbringare ändå.

dom har klenare fram har jag för mig( kan va jag som tänker tokigt smile
men i så fall är det ju bara att byta bakre kardan med

P o r s c h e
1 700 Inlägg
1 september 2010
turboforssen skrev:
Bensinskallen skrev:
turboforssen skrev:
alla axlar som 240 har

dom har klenare fram har jag för mig( kan va jag som tänker tokigt smile
men i så fall är det ju bara att byta bakre kardan med

De är en annan kardan bak också, de är annan splines i delningen så de skiljer lite, men somsagt, medbringaren på bakaxeln kan ju vara samma ändå.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 september 2010
jag bytte kardan på en med lilla med bringaren för många år sen och jag fick i hopp det smile
med dok är det bra många år sen så kommer inte i håg hur sad  men kommer i håg att det inte va nått bök i alla fall

P o r s c h e
1 700 Inlägg
1 september 2010
turboforssen skrev:
jag bytte kardan på en med lilla med bringaren för många år sen och jag fick i hopp det smile
med dok är det bra många år sen så kommer inte i håg hur sad  men kommer i håg att det inte va nått bök i alla fall

hmm okej...

Ja sålde nyligen a-traktor växellådor till en grabb, kortad kardan från en 240 från 85-90 nånstans. Grabben som köpte skulle meka dit det på en 79:a men kardanen som följde med lådorna passade inte mot bakre kardanen från 79:an tydligen hmm

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 september 2010
Bensinskallen skrev:
turboforssen skrev:

hmm okej...

Ja sålde nyligen a-traktor växellådor till en grabb, kortad kardan från en 240 från 85-90 nånstans. Grabben som köpte skulle meka dit det på en 79:a men kardanen som följde med lådorna passade inte mot bakre kardanen från 79:an tydligen hmm

vissligen va min en tidig 80 talare  så dom kanske va mer annulunda på 70 talet .
men det borde ju va samma splins på medbringaren på axeln och då kan han ta den gamla medbringaren smile

annars så köp en axel från en 240 från 80 talet smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
1 september 2010
turboforssen skrev:
Bensinskallen skrev:
turboforssen skrev:

hmm okej...

vissligen va min en tidig 80 talare  så dom kanske va mer annulunda på 70 talet .
men det borde ju va samma splins på medbringaren på axeln och då kan han ta den gamla medbringaren smile

annars så köp en axel från en 240 från 80 talet smile

Jo ja tror nog de är skillnad mellan -70 och -80.

Men bara TS ser till och köper en bakaxel nyare än -80 så ska det lösa sig. Kan passa på att påpeka att efter -84 sitter det hastighetsgivare i bakaxeln men du lär ju ha mätarvajer på växellådan så då spelar det ingen roll, bara att klippa sladdarna på bakaxeln då.

Sök