Hej, har idag haft isär och kollat lite kring turbon på min 940 ltt -97( ej trimmad eller liknande) och har två frågor. 1. Märkte att jag kunde skruva på stången på tryckklockan, och undrar om det är en ställbar/gängad som man kan skruva på för att höja och sänka laddtryck? Inga gängor var visuellt synliga men visst gick den att skruva på. 2. Sen testade jag att lägga två st brickor á ca 1,5 mm st emellan där vid fästet, och upplever att den laddar något mer, hur mycket är rimligt att anta att den ökade i laddtryck av detta?
Hej, har idag haft isär och kollat lite kring turbon på min 940 ltt -97( ej trimmad eller liknande) och har två frågor. 1. Märkte att jag kunde skruva på stången på tryckklockan, och undrar om det är en ställbar/gängad som man kan skruva på för att höja och sänka laddtryck? Inga gängor var visuellt synliga men visst gick den att skruva på. 2. Sen testade jag att lägga två st brickor á ca 1,5 mm st emellan där vid fästet, och upplever att den laddar något mer, hur mycket är rimligt att anta att den ökade i laddtryck av detta?
Mvh
stången är inte gängad på dom men visst den laddade på mer när du la brickor bakom ..
Hej, har idag haft isär och kollat lite kring turbon på min 940 ltt -97( ej trimmad eller liknande) och har två frågor. 1. Märkte att jag kunde skruva på stången på tryckklockan, och undrar om det är en ställbar/gängad som man kan skruva på för att höja och sänka laddtryck? Inga gängor var visuellt synliga men visst gick den att skruva på. 2. Sen testade jag att lägga två st brickor á ca 1,5 mm st emellan där vid fästet, och upplever att den laddar något mer, hur mycket är rimligt att anta att den ökade i laddtryck av detta?
Mvh
stången är inte gängad på dom men visst den laddade på mer när du la brickor bakom ..
Ja att den laddade mer är jag säker på, men eftersom jag inte har någon laddtrycksmätare än ville jag bara kolla vad som är rimligt att anta att den laddar
Som sagt så är inte tryck-klockan ställbar. du vrider bara hela "innanmätet" på wastegaten/tryck-klockan. O skaffa dej en bra laddtrycksmätare. dom allra billigaste brukar inte fungera så bra då dom fladrar med nålen så det är svårt att läsa av den korrekt. O sen ska du inte ladda mer än max 0,6 vid fullvarv utan att ställa på mer bränsle. Så om du ska få mer tryck i den så skaffa ett bra chip/map till bränsle o tändning, o skaffa även en stabilare tryck-klocka så slipper du svajande laddtryck. finns på bsr.
Som sagt så är inte tryck-klockan ställbar. du vrider bara hela "innanmätet" på wastegaten/tryck-klockan. O skaffa dej en bra laddtrycksmätare. dom allra billigaste brukar inte fungera så bra då dom fladrar med nålen så det är svårt att läsa av den korrekt. O sen ska du inte ladda mer än max 0,6 vid fullvarv utan att ställa på mer bränsle. Så om du ska få mer tryck i den så skaffa ett bra chip/map till bränsle o tändning, o skaffa även en stabilare tryck-klocka så slipper du svajande laddtryck. finns på bsr.