Update 27 augusti
Eftersom min touring nu funkar igen så har jag kunnat fortsätta med min blivande m42 etanolturbo.
Har börjat fundera på grenrörsbygget:
Kommer göra något fint ihopklutt av originalgrenröret, får se vad det leder till. Nästa steg är att lyfta i topp och block med motorfästen i bilen och fästa turboflänsen där jag vill ha den, men för det behöver jag en ihopmonterad turbo.
En av flera konsekvenser av att ett vevlager pulveriserades på långa rakan på mantorp i runt 160 blås var att vevstaken och kolven kom lite för nära toppen och lyckades tucha ventilerna lite:
Insugsventilerna räckte det med att slipa in för att de skulle bli täta. Avgasventilerna blev lite, lite krokiga, så fick slipa ventiltallrikarna raka innan jag satte i de igen och slipade in dem.
Eftersom jag slipade ventilerna så blev de lite mer nedsjunkna i ventilsätet än innan och ventilskaften kom därför också lite högre upp än innan så fick ställa om ventilspelet på dem:
Det gjorde jag genom att slipa på dessa tappar som sitter i tryckaren istället för den hydraliska tappen som sitter original:
Passade även på att byta lite ventiltätningar:
...Och plana av skrotet:
Så nu är toppen fit for fight igen:
Plockade även ihop oljepumpen:
Och hämtade ut en kompletteringssats:
Har lämnat iväg kolvarna på svarvning också. Kolvarna höll för övrigt på att bli uppätet av mysbadet!!!! Lät dem ligga i i två dygn och aluminiumet hade börjat lösa upp sig! Morbror hjälpte mig att mäta upp kolvarna med mikrometer efteråt och de har som tur är klarat sig, men de ser förjävliga ut! Bilder på det när jag får tillbaka dem från svarvning.
Avslutar med två till schyssta bilder på touringen:
Mvh
/T