2612
Sök

Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11

Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett... Visa mer

507 441 Visningar
Uppdaterades senast 28 juli 2017
1 507 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#641
aeriksson skrev:
Fan va gött! smile Rulla lugnt!

Marcus_89 skrev:
Härligt! smile Helt ok förbrukning smile

Fekzen gjorde chip till min E34:a med, har stoppat i en M52B28 och kör med M50-sprut. Han fixade ett chip för det och M50-insug. Den går riktigt fint nu big_smile

Tack gubbar. Jo han är duktig.

/T


1 507 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#642
Update 25 aug

Var ute och fota lite söndagsåkning med Max. Jäkligt trevligt måste jag säga!

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-8a74ea47136c013916387be17c508e00.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-3eaba2c0e6a2898af255a36e4d3e5fa7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-ba9e28606945a8c715dfae245b3f2f20.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-48a090fc058d8f3ad74624f6e73eb72a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-bdff7299c281933ec3a69a8bc0373ed0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-924163182e4de44fcb3d757cf7fc2c3f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-ab0796cc5d830171942f152f5637b909.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-106d3182ca8766958210f08a16b190f6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-8d5899470095caf1d1c81807bedcae45.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-effc3da00cb3c9c42ef4f97bcdd5c87c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-09df4abf1682cc0db140c83e95645230.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-623fd930ecc0a72f63264b4fcb3b7e01.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-cb929afd6f6707e520393e7ae81faf5b.jpg

Mvh
/T


10 163 Inlägg
25 augusti 2013
#643
Trevligt trevligt big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

222 Inlägg
25 augusti 2013
#644
Fan va skönt att den rullar! är glad för din skull! big_smile Alltid lika skönt att ta en sväng med bilen när den stått länge smile

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson

1 507 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#645
Djo skrev:
Trevligt trevligt big_smile

AndreAron skrev:
Fan va skönt att den rullar! är glad för din skull! big_smile Alltid lika skönt att ta en sväng med bilen när den stått länge smile

Tack gubbs,
Ja det är riktigt trevligt smile

/T


71 Inlägg
26 augusti 2013
#646
Jodu, ett par bilar/projekt har du trots allt! Fattar dock inte hur du kan få tiden till!

Men ser inte dåligt ut! wink

Mvh


85 Inlägg
26 augusti 2013
#647
Haha fan vad fina bilderna blev big_smile !
Ett jävla under att våra bilar för första gången i historien fungerar samtidigt big_smile!!!!

Keep up the good work T!

/M


235 Inlägg
26 augusti 2013
#648
Sweeet grappar. får ta och hänga på med min blåa också nån dag så blir vi 3st blåingar smile

1 507 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#649
Gatisen skrev:
Jodu, ett par bilar/projekt har du trots allt! Fattar dock inte hur du kan få tiden till!

Men ser inte dåligt ut! wink

Mvh

Nej ibland undrar man ju vad man egentligen håller på med...

MBmannen skrev:
Haha fan vad fina bilderna blev big_smile !
Ett jävla under att våra bilar för första gången i historien fungerar samtidigt big_smile!!!!

Keep up the good work T!

/M

Ja de blev bra, syns nästan inte hur jävla rostiga mina dörrar är wink

Jullee skrev:
Sweeet grappar. får ta och hänga på med min blåa också nån dag så blir vi 3st blåingar smile

Ja då kan man börja snacka om schyssta bilder!

/T


1 507 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#650
Update 27 augusti

Eftersom min touring nu funkar igen så har jag kunnat fortsätta med min blivande m42 etanolturbo.

Har börjat fundera på grenrörsbygget:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-030656dbb769bf113346ac0cb4e3fe6c.jpg
Kommer göra något fint ihopklutt av originalgrenröret, får se vad det leder till. Nästa steg är att lyfta i topp och block med motorfästen i bilen och fästa turboflänsen där jag vill ha den, men för det behöver jag en ihopmonterad turbo.

En av flera konsekvenser av att ett vevlager pulveriserades på långa rakan på mantorp i runt 160 blås var att vevstaken och kolven kom lite för nära toppen och lyckades tucha ventilerna lite:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-2f12c78c464b6f41ad02909892bc2d16.jpg
Insugsventilerna räckte det med att slipa in för att de skulle bli täta. Avgasventilerna blev lite, lite krokiga, så fick slipa ventiltallrikarna raka innan jag satte i de igen och slipade in dem.

Eftersom jag slipade ventilerna så blev de lite mer nedsjunkna i ventilsätet än innan och ventilskaften kom därför också lite högre upp än innan så fick ställa om ventilspelet på dem:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-4e24883fabd23705eaf62a3aace096e8.jpg

Det gjorde jag genom att slipa på dessa tappar som sitter i tryckaren istället för den hydraliska tappen som sitter original:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-9986b4bcaaf6185e5a2921fd86dae8c8.jpg

Passade även på att byta lite ventiltätningar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-f15d62116da68acfed1beeef75d05fc6.jpg

...Och plana av skrotet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-6e68b04aa725474d16b886e23bab2223.jpg

Så nu är toppen fit for fight igen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-bd9be794a82ea07b75efc19bb4351627.jpg

Plockade även ihop oljepumpen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-ea09a3b023d6e363ee51fbfb73c6185e.jpg

Och hämtade ut en kompletteringssats:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-32fa140032b1868dc782a42d3d9af9d5.jpg

Har lämnat iväg kolvarna på svarvning också. Kolvarna höll för övrigt på att bli uppätet av mysbadet!!!! Lät dem ligga i i två dygn och aluminiumet hade börjat lösa upp sig! Morbror hjälpte mig att mäta upp kolvarna med mikrometer efteråt och de har som tur är klarat sig, men de ser förjävliga ut! Bilder på det när jag får tillbaka dem från svarvning.

Avslutar med två till schyssta bilder på touringen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-22a82692c4265e1956ffd8c9d66c1c7f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-a1469c701f1c9bd129d76fde339bb33c.jpg

Mvh
/T


368 Inlägg
27 augusti 2013
#651
ska bli kul o se grenröret när de e klart smile för övrigt rullar de på bra ju, bara köra på smile


1 507 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#652
hemmafixarn skrev:
ska bli kul o se grenröret när de e klart smile för övrigt rullar de på bra ju, bara köra på smile

Ja, det lär inte vinna några skönhetstävlingar direkt tongue

/T


875 Inlägg
2 september 2013
#653
Riktigt rolig läsning och många tips, blir upphissning av min e36a idag:)


476 Inlägg
2 september 2013
#654
Fan va du ligger i! Kommer bli grymt!

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker

1 507 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
#655
Update 5 september

Har fått kolvarna till min m42 turbo svarvade av morbror. Han tog 0,7mm på hela kolvtoppen, d.v.s. han avbildade kolvtoppen fast 0,7mm närmare kolvbulten. Blev snyggt som fan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-3dbcfafa8e4309741a1600612b21d739.jpg

Dock ser ju resten av kolven ut som skit eftersom jag råkade ha i de i mysbadet lite för länge:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-983432c11df5be6f5b645f5c3b5ad0c6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-429ffdc524d8fdd37d0c6285327b47bf.jpg

Dock är de uppmätta med mikrometer och de har klarat sig, den värsta hade gått ner sig någon hundradelsmillimeter eller två.

Nu ska jag ner och vikta kolvarna och stakarna smile

Mvh
/T
Senast redigerat av Tuggummimannen (5 september 2013)


1 507 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
#656
kolsvajansson skrev:
Riktigt rolig läsning och många tips, blir upphissning av min e36a idag:)

Tacktack. Gött smile

aeriksson skrev:
Fan va du ligger i! Kommer bli grymt!

Tycker jag inte kunnat göra så mycket på sistonde eftersom jag väntat på kolvarna, men man gör ju det man kan när man kan smile

Mvh
/T


1 507 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
#657
Update 9 september

Har viktat in kolvarna, de är inom ett halvt gram:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-d28323fab5bfac666974a3db5ccad05d.jpg

Folk tycker det är helt otroligt att m50 originalstakar håller för 500hk utan problem, men det är inte så konstigt med tanke på att de varkar vara smidda original (det ser man på den breda kanten i mitten på stakens sida, hade den varit gjuten hade det varit en jättetunn gjutskarv där istället):
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-2a96181c30870f9bccf2c7694d05d7b6.jpg

Men morbror tyckte ändå det var bäst att bearbeta de lite:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-7a4a6a7a5f0acfac48e296fddd24621b.jpg
Så numera är de polerade och kulpenade eller motsvarande.

När man polerar en stake tar man bort små "höga berg" och "djupa dalar" som finns på ytan som kan agera brottytor vid hård belastning. När man kulpenar så blästar man med kulor eller motsvarande som gör att man skapar spänningar i ytan runt om hela staken som skall göra den starkare. Vet ej om han just kulpenat dem, men någonting är de blästrade med iaf.
original vs. bearbetad stake:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-efdf666407fae99224ad271c44468439.jpg

Börjat vikta in ena sidan, ej klar dock:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-fcae473880d5efcff62804f97b918d16.jpg

Allt för denna gång smile

Mvh
/T


476 Inlägg
9 september 2013
#658
Bmw power vettu smile tysk ingenjörskonst!!

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker

1 507 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
#659
Update 11 september

Har viktat in stakar och monterat nya kolvringar på kolvarna.

Stakarna viktas in i två steg; först den stora sidan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-fcae473880d5efcff62804f97b918d16.jpg

Om det diffar så slipar jag här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-f457b18de7cfe9aae9c9fd3a5539a792.jpg

Sedan vägs hela staken:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-e2af0514b870ea42464a27fec2f56f72.jpg

Och om det diffar då så slipar jag här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-aa9c3a495649776b6745c002ca31660a.jpg

Så nu diffar kolvarna på 0,5 gram och stakarna på 0,1 gram (lite overkill, jag vet, men nu blev det så):
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-8b41c8b5ad65600bb52cc485dc083595.jpg

Nya ringar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-b3ed2eba40893e449b0eaa30e215959b.jpg

Nu ska jag bara bygga klart tråget och få tillfälle att balansera min vev, sen kan jag smälla ihop motorn och börja med grenröret och resten av turbokonverteringen!

Mvh
/T


1 507 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
#660
aeriksson skrev:
Bmw power vettu smile tysk ingenjörskonst!!

Jag menar de!

/T



Sök