3584
Sök

Hitta rätt moment på internet

33 Inlägg
lördag 20:55
Trådstartare
Tja!

Vart hittar ni information om vilket moment som man ska dra respektive bult med nånstans på internet?

Jag vet att man kan hitta den informationen i t.ex Haynes reparations handbok. Men lite drygt att behöva köpa en ny bok för varje bil.

Finns det nån hemsida där man kan söka på t.ex en bil och få fram rätt moment?

Mvh
Senast redigerat av Skruvad91 (lördag 20:56)

6 139 Inlägg
1 127 Inlägg
lördag 22:45
Finns massvis av tabeller på nätet om du söker på tex åtdragningsmoment tabeller.
Men dessa är oftast mer generella och kanske inte stämmer exakt på just den delen du skruvar med.
Tex åtdragningsmomentet för topplockskruvar kan skilja sig åt ganska mycket mellan olika motorer och dessutom ska skruvarna ofta dras i en viss ordning. Men såna specifika fall löser nog Google åt dig.

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
lördag 22:50
Steff240 skrev:
Finns massvis av tabeller på nätet om du söker på tex åtdragningsmoment tabeller.
Men dessa är oftast mer generella och kanske inte stämmer exakt på just den delen du skruvar med.
Tex åtdragningsmomentet för topplockskruvar kan skilja sig åt ganska mycket mellan olika motorer och dessutom ska skruvarna ofta dras i en viss ordning. Men såna specifika fall löser nog Google åt dig.

momenten till skruven i toppen brukar följa med packningen smile

Kör fort så hinner inget hända...

144 Inlägg
Igår 01:54
Vad folk ordbajsar, tror inte gubben står och bygger om motorer om han frågar efter en NM tabell

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-4e03374d6f5274f1d983d47e4a9e3336.jpg

1 127 Inlägg
Igår 03:16
Perfected-Pursuit skrev:
Vad folk ordbajsar, tror inte gubben står och bygger om motorer om han frågar efter en NM tabell

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-4e03374d6f5274f1d983d47e4a9e3336.jpg

Det är just en sådan tabell jag nämner i mitt inlägg, jag var bara för lat för att faktiskt googla fram och kopiera en själv wink

Diagnostekniker
2 730 Inlägg
Igår 17:40
Att söka med rätt termer på Google och sedan plöja igenom några forum brukar funka.
Får man samma svar i tre olika trådar så kan man utgå ifrån att det stämmer.

Annars finns diverse verkstadsprogram att köpa för en 50-lapp av kineserna.
Kan ej uttala mig om något av dem dock då jag endast har haft riktiga licenser.
Senast redigerat av Jesper328 (Igår 17:41)

Up the RA

33 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Vad är det du ska dra? -Drar det mesta på känn!

Nää jag menar bara generellt om det finns nånstans där man kan få ett upplaggt "diagram" över specifika moment för en specifik bil.

260 Inlägg
för 2 timmar sedan
Skruvad91 skrev:
jaka54 skrev:
Vad är det du ska dra? -Drar det mesta på känn!

Nää jag menar bara generellt om det finns nånstans där man kan få ett upplaggt "diagram" över specifika moment för en specifik bil.

Det får du nog googla per respektive bil. Bytte tex hjullager fram på min Ford van i helgen, googlade "torque hub nut Ford E150" och fick svaret på flera amerikanska sidor. Mitt problem nu är att jag inte har en momentnyckel som kan mäta så lågt som 17LbIn/1,9Nm så blev "finger tight"... smile

Sök