2482
Sök

De flesta säger att man behöver inte planna toppen annars måste ha tjockare packning

344 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
#1
de flesta säger att man behöver inte planna toppen annars måste ha tjockare packning och jag har redan köpt packning nu fattar jag ingenting om det behövs plannas eller inte men för min del så ser toppen rak och bra ut vid där det ska sitta packning usäkta jag ställer miljoner frågor men vill lära för då vet jag till nästa gång smile


Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 september 2010
#2
Planing gör man ifall toppen är skev eller om man vill komphöja av olika anledningar.

Har din bil kokat eller så är det bra att skicka in den på kontroll/planing innan du byter packning.
En tjockare packning behöver du ifall du måste plana så mycket så kolvarna skulle ta i ventilerna eller kompet blir för högt. (enkelt beskrivet).

Du kan inte med ögat se ifall din topp är rak eller inte då det oftast bara handlar om tiondels millimetrar, men jag skickar alltid in på kontroll/planing ifall jag är det minsta osäker.


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (2 september 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

344 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#3
skickar in på verkstad alltså


Bilmekaniker
805 Inlägg
2 september 2010
#4
rekomenderar att plana toppen lite smile

driftsättare
169 Inlägg
2 september 2010
#6
riktplaning brukar man göra om toppen suttit länge o så och då kanske man bara tar någon tiondel wink


344 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#7
jo det blir nog bäst plana lite smile


354 Inlägg
3 september 2010
#8
Har du aluminum cylinderlock går det bra att toppdecka det bara. smile



MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 september 2010
#9
Man brukar dessutom få en väldigt fin packningsyta om man fräser av en bit wink


59 Inlägg
3 september 2010
#10
Gillar när folk skriver "rekomenderar att plana m.m"

med risk för att låta lite elitisk...

Man planar inte en rak topp finns INGEN anledning att göra det. Man mäter den, sen planar man om den inte är riktigt rak.. man planar ju inte för skojskull lixom.

Om du ska köra MLSPackning (Multi Layer steel) är det väldigt viktigt att det inte finns några ojämheter varesig på blocket eller på toppen.

344 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#11
topplock ser rak ut i allafal och ingen anning vad hetet packningen har köpt den på mekonomen m,m smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 september 2010
#12
Minda92 skrev:
topplock ser rak ut i allafal och ingen anning vad hetet packningen har köpt den på mekonomen m,m smile

Jo men de är ju det att den ser rak ut, men kanske inte är det. Har du ett fräscht vattenpass eller liknande som är väldigt jämt kan du lägga det mot toppen på diagonalen så ser man om det är en varierande springa etc.


Bilmekaniker
805 Inlägg
3 september 2010
#13
toppen brukar inte vara helt plan efter att ha suttit på ett tag. Det var därför jag skrev att jag rekomenderade det, ytterst lite för att få en fin yta.

344 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
#14
eh lika bra plana lite sen är säkert bättre också och håller längre säkert smile plana toppen kostar här 1000kr så det inte så farligt


344 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
#16
ja  men sen har jag kolat locket där det man häller i vatten eller vad det va så kokade vatten fast på mättare var på mitten lagom varm


P o r s c h e
1 700 Inlägg
4 september 2010
#17
Minda92 skrev:
ja  men sen har jag kolat locket där det man häller i vatten eller vad det va så kokade vatten fast på mättare var på mitten lagom varm

Har man kokat motorn så tenderar aluminiumtoppar att slå sig. Det kan vara tätt medan den fortfarande sitter monterad men plockar man bort och sätter dit igen kan det bli läcka, så somsagt är bäst att du kollar om toppen är rak eller inte wink

Din mätare verkar ju hålla på att ge upp, så du kan ju alltid testa att byta tempgivaren var den nu sitter monterad på din bil, när du ändå har den nerplockad wink


huh?
10 427 Inlägg
5 september 2010
#18
Min motor kokade i våras (pga kylvätskeläckage verkar det som) och det krävde 0,5mm planing
samt renovering av ventilsätena (som tydligen kryper inåt i topplocket när det blir för varmt) för
att det skulle bli tätt mot ventilerna.

800:- för planing och kontroll på en liten firma utanför Falun och sen c:a 4000:- för ventilsätesrenoveringen
på en firma i Falun.


344 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#19
skulle inte tro att mätaren är trasig men tror behövs plana vad heter den firma då som tar 800kr för planing`?
om man ska plana till 0,5 mm måste man ha tjockare packning`? för jag har redan köpt packning
Senast redigerat av Minda92 (5 september 2010)


huh?
10 427 Inlägg
5 september 2010
#20
Min planades tills den blev rak och jag har också en Volvo 16v-topp.
Har för mig att 0,5mm var max. Kanske går att luska fram hur mycket
planing en Celica-16V-topp "klarar" innan det görs nåt med den.



Sök