3311
Sök

Audi 2.3E - hög soppaförbrukning med dåliga avgasvärden som följd.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#1
Den bluddrar lite på låga varv om man trycker pelle i botten snabbt, eldar soppa i avgassystemet om man motorbromsar och nuddar på gasen igen, och har såklart höga avgasvärden.

Har kollat efter insugsläckor med hjälp av startgas, mätt lamdasonden och jag vet att det inte är hål i avgassystemet.
Och hade det vart multitempgivaren så hade väll min tempmätare i bilen visat fel? (Den visar rätt, men det kanske kan vara givaren ändå? Hur mäter man den isf?)

Så då återstår....?
Äre bara att ställa in "k-jet skivan" som är kvar nu eller? tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 september 2010
#2
Hur vet du att tempmätaren visar rätt? Om det är något jag lärt mig så är det att man aldrig ska lita på 80-90 tals audi när det gäller tempmätare, haha. smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#3
te_wik skrev:
Hur vet du att tempmätaren visar rätt? Om det är något jag lärt mig så är det att man aldrig ska lita på 80-90 tals audi när det gäller tempmätare, haha. smile


Mvh Tommy

Nja men sånna saker som att den är 90c under vanlig körning, fläkten sätter igång vid 100 smile

Mätte multigivaren nu, Och stiftet till just ECU:n var väldigt svår att få kontakt med.
Och när man väl fick det så låg den väldigt osäkert. 

Har en fungerande över som låg här i en låda. Så jag tänkte låta motorn svalna, sen gå ner och kastbyta för att se ifall det blir nån skillnad smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#4
Ett tips till alla här. Innan ni börjar slösa dagar på att mäta saker och leta resistansscheman...
Kolla så att ni inte glömde ta av "toppen" på tändstiften senast ni bytte...

*Case closed*

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 september 2010
#5
LeafBox skrev:
Ett tips till alla här. Innan ni börjar slösa dagar på att mäta saker och leta resistansscheman...
Kolla så att ni inte glömde ta av "toppen" på tändstiften senast ni bytte...

*Case closed*

HAHAHA WTF??



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#6
te_wik skrev:
LeafBox skrev:
Ett tips till alla här. Innan ni börjar slösa dagar på att mäta saker och leta resistansscheman...
Kolla så att ni inte glömde ta av "toppen" på tändstiften senast ni bytte...

*Case closed*

HAHAHA WTF??



Mvh Tommy

En viktig del i att ha bra förbränning är att kablarna och stiften sitter ihop riktigt xD

Och som du säkert vet ska ju "toppen" av på tändstiften i audis tändkablar.
Detta var information jag tydligen missplacerat vid senaste bytet.

Såhär i efterhand känns det som en jääävligt dum miss att göra. Och det var ur ett helt annat sammanhang jag kom på det.

Meen.... tror det blir bra avgasvärden nu tongue
Senast redigerat av LeafBox (3 september 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 september 2010
#7
LeafBox skrev:
te_wik skrev:
LeafBox skrev:
Ett tips till alla här. Innan ni börjar slösa dagar på att mäta saker och leta resistansscheman...
Kolla så att ni inte glömde ta av "toppen" på tändstiften senast ni bytte...

*Case closed*

HAHAHA WTF??



Mvh Tommy

En viktig del i att ha bra förbränning är att kablarna och stiften sitter ihop riktigt xD

Och som du säkert vet ska ju "toppen" av på tändstiften i audis tändkablar.
Detta var information jag tydligen missplacerat vid senaste bytet.

Såhär i efterhand känns det som en jääävligt dum miss att göra. Och det var ur ett helt annat sammanhang jag kom på det.

Meen.... tror det blir bra avgasvärden nu tongue

Hehe, jodå jag vet att dom ska skruvas väck. Förstår bara inte hur du lyckades missa att dom inte "knäppte" igen som dom brukar tongue Ajaa, allting kan hända hör man wink



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#8
te_wik skrev:
LeafBox skrev:
te_wik skrev:

HAHAHA WTF??



Mvh Tommy

En viktig del i att ha bra förbränning är att kablarna och stiften sitter ihop riktigt xD

Och som du säkert vet ska ju "toppen" av på tändstiften i audis tändkablar.
Detta var information jag tydligen missplacerat vid senaste bytet.

Såhär i efterhand känns det som en jääävligt dum miss att göra. Och det var ur ett helt annat sammanhang jag kom på det.

Meen.... tror det blir bra avgasvärden nu tongue

Hehe, jodå jag vet att dom ska skruvas väck. Förstår bara inte hur du lyckades missa att dom inte "knäppte" igen som dom brukar tongue Ajaa, allting kan hända hör man wink



Mvh Tommy

Efter 3 år i utbildning så vet man fortfarande inte hur man byter tändstift verkar det som! big_smile
Men det skjuka är att det var samma på de gamla stiften som satt där. Så det har minsann vart en lika smart person där innan oxå! tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

25 Inlägg
4 september 2010
#9
way to go micke (Y) big_smile


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
#10
nhalvarsson skrev:
way to go micke (Y) big_smile

Ja men schhh roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

45 Inlägg
16 september 2010
#11
DÅÅÅLIGT!!! Skärp dig nu lövlådan;P


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
#12
Audi-Alex skrev:
DÅÅÅLIGT!!! Skärp dig nu lövlådan;P

Tyck vi inte ska altra i dehär mera nu ääeehh big_smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

45 Inlägg
17 september 2010
#13
LeafBox skrev:
Audi-Alex skrev:
DÅÅÅLIGT!!! Skärp dig nu lövlådan;P

Tyck vi inte ska altra i dehär mera nu ääeehh big_smile

Haha:P Vafan gör du uppe nu förresten?!=P


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
#14
Audi-Alex skrev:
LeafBox skrev:
Audi-Alex skrev:
DÅÅÅLIGT!!! Skärp dig nu lövlådan;P

Tyck vi inte ska altra i dehär mera nu ääeehh big_smile

Haha:P Vafan gör du uppe nu förresten?!=P

Just nu kollar jag på modellbilar på eBay. tongue
Riktigt billigt!

Faen göru uppe själv? O_o

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

45 Inlägg
17 september 2010
#15
LeafBox skrev:
Audi-Alex skrev:
LeafBox skrev:

Tyck vi inte ska altra i dehär mera nu ääeehh big_smile

Haha:P Vafan gör du uppe nu förresten?!=P

Just nu kollar jag på modellbilar på eBay. tongue
Riktigt billigt!

Faen göru uppe själv? O_o

Haha okey:P  Kunde int sova hmm



Sök