einherjer skrev:
Sålde en bil för ett tag sen. I annonsen jag skrivit om bilen står det obes. + avställd. Killen ska ha bilen , han betalar och vi skriver i papprena samt kryssar i rutan för påställning av bil i samband med ägarbyte. Nu en månad senare ringer han och anser att jag ska betala skatten som han fått en betalnings avi på.
Jag anser såklart att han ska betala skatten för att den var avställd när han köpte bilen iochmed att jag INTE ställde på bilen i mitt namn för det gjordes ju i den rutan för påställning i samband med ägarbyte på ägarbyte pappret.
Vem har rätt egentligen?
( det borde väl vara så enkelt att den som fått inbetalnings avi:n ska pröjsa )
Det är väldigt enkelt. Står hans namn på avin är han skyldig att betala, annars inkasso och sedan kronofogden.
Den som äger en bil i ingången av skattemånaden skall betala skatten. Förfaller skatten sista augusti och ägarbytet sker den 1 augusti är den gamla ägaren betalningsansvarig. Sker ägarbytet istället 1 september är den gamla ägaren ansvarig för att betalningen kommer in. Alltså måste bilen i praktiken vara belagd med körförbud redan pga obetald fordonsskatt om den nya ägaren ska åka på det.
Jag köpte en bil för några år sedan där denna fråga var aktuell. Jag såg på nummerplåten att det var skattemånad när jag kollade på bilen, men ägaren sade inget om skatten. - Fine, tänkte jag, han åker ju på den i alla fall. Detta var den 26:e augusti, och skatten skulle vara inne 31:a augusti om inte bilen skulle få körförbud. Så hände inte. Så jag fick låta bli att bruka bilen så länge eftersom den fick körförbud. Efter någon månad ringde säljaren.
- Hej, vi måste prata om skatten.
- Jaha?
- Du har ju körförbud.
- Ja?
- Jag har fått brev från kronofogden eftersom du inte betalat skatten.
- Nej, du har fått brev från kronofogden för att DU inte betalat skatten.
Den som äger bilen i ingången av skattemånaden ska betala.
- Men om du visste det, varför sade du inget?
- Du försökte ju blåsa mig!
- Men, en kille på Vägverket sade ju att nya ägaren skulle få betala skatten...
Ska vi dela, så att du kan använda bilen?
- Betala du, annars får du betalningsanmärkning, jag låter bilen stå så länge. Klick!
En vecka senare damp det ned ett skattemärke i brevlådan.
Edit: Detta gäller alltså bilar som är i trafik när ägarbytet sker. Ställer man som säljare av bilen och får tillbaka överskjutande skatt är det alltid den nya ägaren som får betala skatten, såtillvida att inte säljaren är dum nog att ställa på bilen med sig själv som ägare innan ägarbytet sker.