gamlingen skrev:
Dom FÅR köra mot rött utan blåljus,,,de FÅR bryta mot gällande trafikregler utan signalanordning. Sådant kalls TYSTUTRYCKNING och det är fullt lagligt, men händer nåt så har dom 100% ansvar.. och nånstans i min text så ser inte jag att polisen aldrig gör fel... men badboy som åkte bakom polisen i 180 kanske gjorde helt rätt ? <och då kan jag tänka mej att du följde polisen tills dess dom gick igenom dörren dit dom skulle.
Saxat från sporthoj.com
Regleras i 11 kap trafikförordningen.
Sammanfattningsvis delas det in i tre nivåer:
1. Tjänsteutövning
2. Brådskande tjänsteutövning
3. Trängande fall
Tjänsteutövning är vanlig "patrullering", det vill säga att konstplarna åker runt och.. ja.. patrullerar. De får då köra mot enkelriktat, på gång- och cykelvägar med mera. De får inte köra för fort, mot rött ljus eller stopplikt.
Brådskande tjänsteutövning är steget efter. Utöver allt i "tjänsteutövning" får de köra för fort. De får fortfarande inte köra mot rött, stopplikt osv - och de får inte använda larmanordningen.
Steg tre är trängande fall. Här ska det vara fara för liv, hälsa och/eller större ekonomisk egendom. Under trängande fall får larmanordning användas. Under trängande fall finns det tre trafikregler de måste följa: högerregel mot andra utryckande utryckningsfordon, väjningsplikt mot järnvägstrafik samt polismans tecken.
För att få köra trängande fall krävs det att konstapeln har genomgått en utbildning i polistaktisk bilkörning (kallades förr "utryckningsförarkurs"). Trängande fall innebär dock inte med automatik att man måste använda larmanordningen.
Så ja, poliser får köra för fort utan blåljus/sirén. Det handlar då antingen om trängande fall där det är taktiskt fel att köra med blåljus/sirén, trängande fall där de bedömt att man inte behöver larmanordningen för att ta sig fram, eller så handlar det om brådskande tjänsteutövning.