Dieselsmurfen skrev:
Oftast så säger folk som inte har automat att de är törstiga, slöa och man inte har full koll på bilen (Vilket man har idag om man kan köra bil) Sanningen är att vissa miljöbilar har aut enbart då de klarar miljökraven annars. Vissa motorstarka bilar har det också då den manuella inte klarar vridet. De nya DSG-lådorna som är en manuell låda där en dator sköter om växlingen via dubbel koppling är mycket trevliga. Även bränslesnåla. Kör en Skoda Superb ibland. Den passar väldigt bra med denna kombination av stark diesel och en låda som sköter sig själv.
Redan i unga år var jag en förespråkare för automat. 740:n drog förvisso rejält med soppa men så trevlig bil... Som gammal handlare så har jag hört flera kunder som sagt att de efter att ha kört automat aldrig skulle tänka sig något annat. Gäller även för mig då min andrabil i unga år var en S-klass med just automat. Sen var det kört.
Sen tycker jag nog att "sportbilar" ska ha manuell. Men kör man en svensson-bil oavsett om det är en gammal 940 eller en nyare BMW som exempel så är den självväxlande lådan att föredra. Tjejen körde automat för första gången i höstas. Det var min numera sålda Alfa 166 med en fet snurra under huven. Hon ska byta bil pga detta. Automat gäller...
Innan ni klankar ner på denna låda så kör en automatare i en vecka först... Nu har jag förvisso över 50000 mil i ryggen men ändå. I USA är en manuell låda mest kuriosa för bönder i sina Land-Rovers...
Jag tror visserligen inte det beror helt på fördomar utan en del praktiska orsaker också. En automatlåda med momentomvandlare har en högre energiförlust i drivlinan vilket ger sämre prestanda och högre förbrukning. Förr blev detta extra tydligt eftersom en automat inte växlade lika kvickt som man teoretiskt kunde göra med en manuell och framför allt för att en automat ofta hade färre steg än en manuell låda. Idag är det tvärt om, medan den manuella har sex steg har samma bil med automatlåda minst sex men ofta sju eller åtta steg som den dessutom kan växla mellan snabbare än vad ens en skicklig förare kan göra med en manuell låda. Resultatet blir som du säger lägre förbrukning och bättre prestanda med automat.
Sedan finns automatlådor byggda på samma princip som manuella, DSG, EGS eller liknande. Och där finns inte längre någon högre energiförlust däremot växlar dessa idag kvickare än vad man kan göra med en manuell låda vilket ger samma resultat som ovan.
Sedan finns principen med steglösa lådor/CVT, och det är lite synd att de inte slagit igenom mer än vad de har gjort. Framför allt till moderna och snåla dieselmotorer passar dem utmärkt, eftersom dessa motorer ofta är som starkast och mest effektiva inom ett snävt register på låga varv. En CVT kan hålla varvtalet inom det registret under hela accelerationen vilket hade gett en väldigt snål, mjuk och tyst körning till vardags. Audi Multitronic är ett exempel på detta.
Nu tror jag att du är väl insatt i detta, men jag ville bara förtydliga för andra som kanske läser den här tråden.
Att automatlådor har ett rykte om sig att hålla sämre tror jag mycket beror på dåligt underhåll och att de inte används korrekt. Hur ofta hör man någon nämna att de bytt olja på sin automatlåda? Jo oftast görs det när man redan fått problem, och hur hade det sett ut om folk skött sina motorer på samma vis det vill säga ett oljebyte först när motorn slutar att fungera som den skall?
Dessutom verkar många få för sig att så fort de hamnar bakom ratten på en bil med automatlåda är det ok att lägga i D medan bilen fortfarande rullar bakåt eller tvärt om vilket också sliter på lådan.
Köper man en modernare bil med automatlåda får man generellt en bil som dricker mindre bränsle, är kvickare redan på pappret och är ännu kvickare i praktiken eftersom få förare av manuella bilar växlar så kvickt och hårt som tillverkarens testförare gör när de skall nå lägsta möjliga tid. Sköter man dessutom om växellådan är den tillförlitlig, även om många tillverkare tyvärr inte har med automatlådan i bilens serviceprogram.