2838
Sök

Vad är grejen med automat lådor?

PhiCas
23 november 2012
#321
automat är klart överlägset, även om det finns några få fördelar med manuell så är det fortfarande inte värt det, sjukt onödigt att sitta och rycka i en äcklig spak jävel när man kan slippa. nej en gång manuell och aldrig mer!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 november 2012
#322
nackdelen med automat är när skiten går sönder, då kan du inte bogsera hem den utan  o göra mer skada... men det är ju riktigt skönt med automat, men förjävla tråkigt, även om man har paddlar smile


Forummoderator
18 127 Inlägg
23 november 2012
#323
Oftast så säger folk som inte har automat att de är törstiga, slöa och man inte har full koll på bilen (Vilket man har idag om man kan köra bil) Sanningen är att vissa miljöbilar har aut enbart då de klarar miljökraven annars. Vissa motorstarka bilar har det också då den manuella inte klarar vridet. De nya DSG-lådorna som är en manuell låda där en dator sköter om växlingen via dubbel koppling är mycket trevliga. Även bränslesnåla. Kör en Skoda Superb ibland. Den passar väldigt bra med denna kombination av stark diesel och en låda som sköter sig själv.

Redan i unga år var jag en förespråkare för automat. 740:n drog förvisso rejält med soppa men så trevlig bil... Som gammal handlare så har jag hört flera kunder som sagt att de efter att ha kört automat aldrig skulle tänka sig något annat. Gäller även för mig då min andrabil i unga år var en S-klass med just automat. Sen var det kört.

Sen tycker jag nog att "sportbilar" ska ha manuell. Men kör man en svensson-bil oavsett om det är en gammal 940 eller en nyare BMW som exempel så är den självväxlande lådan att föredra. Tjejen körde automat för första gången i höstas. Det var min numera sålda Alfa 166 med en fet snurra under huven. Hon ska byta bil pga detta. Automat gäller...

Innan ni klankar ner på denna låda så kör en automatare i en vecka först... Nu har jag förvisso över 50000 mil i ryggen men ändå. I USA är en manuell låda mest kuriosa för bönder i sina Land-Rovers...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 111 Inlägg
23 november 2012
#324
Funkiee skrev:
nackdelen med automat är när skiten går sönder, då kan du inte bogsera hem den utan  o göra mer skada... men det är ju riktigt skönt med automat, men förjävla tråkigt, även om man har paddlar smile

Vissa automater tål att bogseras en bit, t.ex. äldre MB, annars kan man ju lossa kardan, lite mer bök men om det krisar så...


Avstängd
10 388 Inlägg
23 november 2012
#325
Slayerkiller skrev:
Är väldigt nöjd med automaten i AMG:n, även om jag rent generellt föredrar manuellt. Är lite olika från dag till dag och från bil till bil. På just AMG:n kan jag ibland känna att körningen blir lite för passiv när man är "på hugget". Vid lång körning och stadskörning är det dock bara skönt med automat. Så jag gillar både manuell och automat. På en äldre bil så väljer jag dock manuellt. Med automat på äldre bilar så drar dom (oftast) mer bensin och har sämre prestanda än dom manuella med samma effekt.

Jag måste bara fråga om detta (inget motkäftande eller så, utan jag bara undrar då jag hört fler säga det och verkligen inte förstår tanken, och jag fetmarkerade inte stadskörning då jag där förstår det helt och hållet.)

Men vid långkörning, vad är det som gör automat så trevligt då? Menar, kör jag till sthlm (runt 55mil) så är det ju verkligen, förutsatt att det inte händer några olyckor eller andra stopp) högsta växeln som gäller hela vägen.

Som sagt, mest bara nyfiken på vad det är jag missar och då inget "påhopp" eller liknande


(Kör ju själv automatare så)

- - Edit och on topic - -

Kör det för att det är skönt att slippa bry sig. A6:an drar med multitroniclådan t.o.m. mindre vid landsvägskörning än med manuell låda. Men framför allt; det är skönt att slippa bry sig, och om jag nu vill växla, så är det bara att gå över till tiptronicläget (även om det då på multitroniclådan är virtuella lägen då det är en variomaticlåda)
Senast redigerat av it_mutt (23 november 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

24 Inlägg
23 november 2012
#326
Min morbror har problem med ryggen och han kör automat för att slippa koppla. Det är skonsammare mot ryggen helt enkelt smile

Allt gott!
//Tomas

2 849 Inlägg
23 november 2012
#327
marwin_of_sweden skrev:
Har haft flera automatare. Och jag tröttnar på ett par veckor varje gång. Nej aldrig mer automat.

Har haft flera manuella. Och jag tröttnar på ett par dagar varje gång. Nej aldrig mer manuell. big_smile

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
23 november 2012
#328
uhlin skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Har haft flera automatare. Och jag tröttnar på ett par veckor varje gång. Nej aldrig mer automat.

Har haft flera manuella. Och jag tröttnar på ett par dagar varje gång. Nej aldrig mer manuell. big_smile

Jag har haft flera av varje. Och jag ser både för- och nack-delar med båda.

Jag tycker lådans "känsla" och beteende i övrigt väger mer för bilupplevelsen än om jag måste koppla och dra i en spak eller inte. Det finns urtråkiga automatare och det finns bilar som känns fel i växellägen och känslan när man växlar är helt tokig på manuella.

/Mattias

Turbo lover
555 Inlägg
23 november 2012
#329
Har bara haft/har en bil med automat och kan det känns inte lockande för fem öre att köpa en till. Det är helt rätt med automat i biltypen (7-serie) men det är så sjukt tråkigt jämfört med en bra manuell låda.


109 Inlägg
23 november 2012
#330
it_mutt:

Fast långkörning behöver ju inte betyda att man kör bara på motorväg? När man kör långt så blir det ju ibland att man kör igenom några städer. Har man då redan kört i nån timme så kan det vara skönt att slippa och hålla på växla fram och tillbaka genom stan. På motorväg är det ju egentligen ingen skillnad på att ha automat eller manuell, då man inte växlar nått större på motorväg, förutsatt att allt flyter på då.


1 Inlägg
23 november 2012
#331
Varför kör jag automat ?
För att den bilen jag ville ha inte tillverkades med manuell låda och jag inte känner mig sugen alls på att bygga om och ha mig. Dessutom försvinner lyxkänslan då.

Bakhjulsdrivet däremot, det är tjejbilar om dom inte är manuella smile


Avstängd
10 388 Inlägg
23 november 2012
#332
Slayerkiller skrev:
it_mutt:

Fast långkörning behöver ju inte betyda att man kör bara på motorväg? När man kör långt så blir det ju ibland att man kör igenom några städer. Har man då redan kört i nån timme så kan det vara skönt att slippa och hålla på växla fram och tillbaka genom stan. På motorväg är det ju egentligen ingen skillnad på att ha automat eller manuell, då man inte växlar nått större på motorväg, förutsatt att allt flyter på då.

Ja nej det är sant. Är väl där det "felar", att långkörning för min del nästan uteslutande innebär motorväg/motortrafikled och därav har jag inte riktigt förstått tanken med att det är skönare med automat just då. (För som du säger, i det fallet blir det ju ingen skillnad).

Men absolut, ska man genom en drös byar/städer så kan jag köpa det

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 november 2012
#333
Dieselsmurfen skrev:
Oftast så säger folk som inte har automat att de är törstiga, slöa och man inte har full koll på bilen (Vilket man har idag om man kan köra bil) Sanningen är att vissa miljöbilar har aut enbart då de klarar miljökraven annars. Vissa motorstarka bilar har det också då den manuella inte klarar vridet. De nya DSG-lådorna som är en manuell låda där en dator sköter om växlingen via dubbel koppling är mycket trevliga. Även bränslesnåla. Kör en Skoda Superb ibland. Den passar väldigt bra med denna kombination av stark diesel och en låda som sköter sig själv.

Redan i unga år var jag en förespråkare för automat. 740:n drog förvisso rejält med soppa men så trevlig bil... Som gammal handlare så har jag hört flera kunder som sagt att de efter att ha kört automat aldrig skulle tänka sig något annat. Gäller även för mig då min andrabil i unga år var en S-klass med just automat. Sen var det kört.

Sen tycker jag nog att "sportbilar" ska ha manuell. Men kör man en svensson-bil oavsett om det är en gammal 940 eller en nyare BMW som exempel så är den självväxlande lådan att föredra. Tjejen körde automat för första gången i höstas. Det var min numera sålda Alfa 166 med en fet snurra under huven. Hon ska byta bil pga detta. Automat gäller...

Innan ni klankar ner på denna låda så kör en automatare i en vecka först... Nu har jag förvisso över 50000 mil i ryggen men ändå. I USA är en manuell låda mest kuriosa för bönder i sina Land-Rovers...

Jag tror visserligen inte det beror helt på fördomar utan en del praktiska orsaker också. En automatlåda med momentomvandlare har en högre energiförlust i drivlinan vilket ger sämre prestanda och högre förbrukning. Förr blev detta extra tydligt eftersom en automat inte växlade lika kvickt som man teoretiskt kunde göra med en manuell och framför allt för att en automat ofta hade färre steg än en manuell låda. Idag är det tvärt om, medan den manuella har sex steg har samma bil med automatlåda minst sex men ofta sju eller åtta steg som den dessutom kan växla mellan snabbare än vad ens en skicklig förare kan göra med en manuell låda. Resultatet blir som du säger lägre förbrukning och bättre prestanda med automat.

Sedan finns automatlådor byggda på samma princip som manuella, DSG, EGS eller liknande. Och där finns inte längre någon högre energiförlust däremot växlar dessa idag kvickare än vad man kan göra med en manuell låda vilket ger samma resultat som ovan.
Sedan finns principen med steglösa lådor/CVT, och det är lite synd att de inte slagit igenom mer än vad de har gjort. Framför allt till moderna och snåla dieselmotorer passar dem utmärkt, eftersom dessa motorer ofta är som starkast och mest effektiva inom ett snävt register på låga varv. En CVT kan hålla varvtalet inom det registret under hela accelerationen vilket hade gett en väldigt snål, mjuk och tyst körning till vardags. Audi Multitronic är ett exempel på detta. 

Nu tror jag att du är väl insatt i detta, men jag ville bara förtydliga för andra som kanske läser den här tråden. smile

Att automatlådor har ett rykte om sig att hålla sämre tror jag mycket beror på dåligt underhåll och att de inte används korrekt. Hur ofta hör man någon nämna att de bytt olja på sin automatlåda? Jo oftast görs det när man redan fått problem, och hur hade det sett ut om folk skött sina motorer på samma vis det vill säga ett oljebyte först när motorn slutar att fungera som den skall?

Dessutom verkar många få för sig att så fort de hamnar bakom ratten på en bil med automatlåda är det ok att lägga i D medan bilen fortfarande rullar bakåt eller tvärt om vilket också sliter på lådan.

Köper man en modernare bil med automatlåda får man generellt en bil som dricker mindre bränsle, är kvickare redan på pappret och är ännu kvickare i praktiken eftersom få förare av manuella bilar växlar så kvickt och hårt som tillverkarens testförare gör när de skall nå lägsta möjliga tid. Sköter man dessutom om växellådan är den tillförlitlig, även om många tillverkare tyvärr inte har med automatlådan i bilens serviceprogram.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 111 Inlägg
23 november 2012
#334
I Sverige finns nog för många rysliga minnen kvar av Volvo 343 för att CVT inte skall bemötas av viss skepsis ett bra tag framöver. tongue


1 160 Inlägg
23 november 2012
#335
Volvo544special65 skrev:
I Sverige finns nog för många rysliga minnen kvar av Volvo 343 för att CVT inte skall bemötas av viss skepsis ett bra tag framöver. tongue

daf 66 då

6 649 Inlägg
23 november 2012
#336
Volvo544special65 skrev:
I Sverige finns nog för många rysliga minnen kvar av Volvo 343 för att CVT inte skall bemötas av viss skepsis ett bra tag framöver. tongue

Min funkar bra.. <:

De/Dem

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
23 november 2012
#337
Funkiee skrev:
nackdelen med automat är när skiten går sönder, då kan du inte bogsera hem den utan  o göra mer skada... men det är ju riktigt skönt med automat, men förjävla tråkigt, även om man har paddlar smile

Hur ofta tror du att jag har behövt bogsera en automat? Det där är nog bara gamla fördomar. Volvo 760 kan man bogsera i en mil minst utan att automatlådan blir för varm.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

plankan
23 november 2012
#338
Vad är grejen med att undra över vad grejen med AUT.låda är -
vi lever i ett fritt land och får välja fritt som vi vill eller har behov av wink

Själv köpte jag en saab 9000 2.3 med AUT låda -
och den är gudarna så skön att glida runt i big_smile

6 649 Inlägg
23 november 2012
#339
Vettemannen skrev:
Funkiee skrev:
nackdelen med automat är när skiten går sönder, då kan du inte bogsera hem den utan  o göra mer skada... men det är ju riktigt skönt med automat, men förjävla tråkigt, även om man har paddlar smile

Hur ofta tror du att jag har behövt bogsera en automat? Det där är nog bara gamla fördomar. Volvo 760 kan man bogsera i en mil minst utan att automatlådan blir för varm.

/Benny

Visa automaters kylning går via turbinen..som bara snurrar när motorn är på. Att rulla är inga problem, kylning är det svåra.

De/Dem

1 412 Inlägg
23 november 2012
#340
Jag tycker det är väldigt trevligt med automatlådor, under förutsättning att motorn är i bra skick och väljusterad (jag åker gamla bilar där kickdownen är vakumstyrd) så är dom jättefina att åka med.

Bilar som jag åker mycket med vill jag inte ha med manuell låda längre, jag tröttnade rejält nu senast med en bmw jag hade som var manuell.
Bilar som jag inte åker i så mycket går det bra med manuell, speciellt om det är en som man kanske drar upp på ställ ibland.


Men visst känns ju bilar med manuell låda ofta lite sportigare, rekorden jag hade med 4-pucks ofjädrad sinterlamell kändes ju som rena rallybilen när man drog iväg i kombination med dubbla fuggar. smile

Men överlag är automatlådor min favorit helt klart.
Senast redigerat av OpelP1 (23 november 2012)


Sök